• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

2022: Ett bra år för mobilt boende

073F263F-7DF9-4AD2-9971-623DF18D4CAC.jpeg
Rubriken, 2022: Ett bra år för mobilt boende, har jag lånat från HRF’s pressmeddelandet som du kan läsa längre ner.

Men kan branschen verkligen slå sig för bröstet och vara så nöjda som rubriksättaren vill göra gällande? Förra årets registrering av nya husbilar blev 3523, det är en minskning med 30.46% sedan 2021. Rekordet var 2018 då det registrerades 7218 nya husbilar, det vill säga mer än dubbelt så många än vad resultat blev 2022. När jag kollar statistiken får jag gå tillbaka till 2013, för 9 år sedan, för att hitta motsvarande siffra som det året var 3519 nyregistrerade husbilar som lämnade återförsäljarna.

Att försäljningen dök 2019 i Sverige, men inte i andra europeiska marknader, vill jag påstå var den orättvisa beskattningen, som drabbade våra husbilar.

2022 har varit ett speciellt år med krig i Europa, en inflation som vi inte sett på decennier och höjda räntor, skäl som fått många kapitalvaror och sällanköpsvaror att bli mera svårsålda i en avvaktande marknad.

Till det har husbilsproducenterna haft problem med att få fram delar från sina underleverantörer. Det har nämnts brist på allt från halvledare till hela chassin.

FIAT Ducato, har tidigare haft 70% av marknaden, läser nu i branschpress att man de senaste par åren tappat stora marknadsandelar, på grund av leveransproblem och det uppskattas idag att man har under 40% av marknaden.

Idag ser vi fler namn i nosen på nya husbilar, som Citroën, Peugeot, Ford, VW, Mercedes och till och med MAN på de allra största. Kan konstateras att Stellantis, där FIAT, Peugeot och Citroën ingår fortsatt är en gigant vad gäller att leverera basbilar till husbilsproducenterna.

Men frågan kvarstår för mig, kan man verkligen säga att 2022 var ett bra år för branschen som rubriken vill ge sken av? Den negativa utvecklingen som husbilsbranschen i Sverige redovisat de senaste 4 åren, verkar alltså inte satt sina spår i branschen, märkligt.

Tommy

C91F6DCA-DC8D-426D-BEA5-ADF1145D5F9F.jpeg

2022: Ett bra år för mobilt boende

Under 2022 registrerades totalt 8 709 fordon för mobilt boende i Sverige. Det gör 2022 till det femte bästa försäljningsåret jämfört med de senaste tjugo åren.

- Camping och mobilt boende behåller sin popularitet även om vi under hösten har märkt av de återverkningar Rysslands invasion av Ukraina fått på ekonomin, säger Per Nilsson, ordförande för Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund.

- Många kunder avvaktar just nu och det syns i nyregistreringssiffrorna. Under pandemiåren tillkom många nya kunder och intresset för mobilt boende ökade. Det underliggande intresset för mobilt boende är fortsatt starkt och branschen ser optimistiskt på framtiden, avslutar Per Nilsson, ordförande för Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund.

Husvagnsregistreringar för december 2022​

Under december månad 2022 registrerades 39 husvagnar. (Motsvarande månad förra året registrerades 70.) Hittills under 2022 betyder det 3 164 registrerade husvagnar mot 3 869 under samma period 2021. I procent innebär detta en minskning med 18,22 %.

Husbilsregistreringar för december 2022​

December månads husbilsregistreringar visar 87 nyregistreringar, medan det i december föregående år registrerades 141 husbilar. Hittills under kalenderåret 2022 har det totalt registrerats 3 523 husbilar, medan det under motsvarande period 2021 hade registrerats 5066. I procent innebär detta en minskning med 30,46 % för år 2022.

Källa: HRF
 
Senast ändrad:
Jag tror att många köpte beganade hb under pandemin.

När gränser är stängda och vi skulle hålla avstånd till varandra så blev det lättare i en egen hb än att resa med kollektiva medel och bo på hotell och liknande.

Vi skall nog inte enbart titta på nyregistreringar
 
Så brukar det låta i många brancher när det går dåligt. Speciellt brukar företrädare dyka upp och självsäkert säja att det går som tåget för att hålla uppe marknaden.
Att man ljuger med statistik är knappast ovanligt, fastighetsmarknaden har gjort liknande i många år.
Man hoppas ju att den nya regeringen ska kunna vända trenden men att vända en skuta med slagsida och motström är svårt speciellt som vissa med inte sveriges utan sitt eget väl för ögonen gör allt för att hänga ner båten i lovart.
 
Det är inte orsakerna till nedgångarna jag efterlyser. Det är HRF:s formulering att det trots höga nedgångar i registreringssiffrorna anses vara "ett bra år".

Pålle
 
Senast ändrad:
Det är inte orsakerna till nedgångarna jag efterlyser. Det är JRF:s formulering att det trots höga nedgångar i registreringssiffrorna anses vara "ett bra år".

Pålle
Hej. Ja alla kan ljuga för att det låter bättre så men det är väl inte så kul att säga att försäljningen gått ner mycket talar för att dom siffrorna som redovisas i registeringssiffrorna är dom riktiga.
Mvh Lasse
 
Ja det gäller väl främst att försöka stilla alla presumtiva köpares eventuella oro. Siffrorna är ju svåra att ljuga om men med rätt paketering så går det ju att få vad som helst att låta positivt och lugnande.

Om alla husbils och husvagnsägare p.g.a. oro plötsligt bestämmer sig för att behålla det dom har "ett par år till" får nog många av HRF's medlemmar ta ner skylten. Med stigande räntor börjar bilarna på gården också att kosta rejäla pengar.
 
Många hyllvärmare idag på husbilsfirmorna. Vi hittade en ny -22 o då blev man klar med att det finns en viss panik att sälja av så priset blev därefter. Billigare än att importera som vi gjort tidigare o skönt att nu ha en säljare 5 mil bort.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen