• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elsystem 19-voltsuttag från bodelsbatteriet

Mats S

Välkänd medlem
Medlem
Ibland följer datorn med på våra resor men det har saknats ett uttag för att driva den när vi inte är anslutna till elstolpe. Spänningen som kommer från datorns original nätadapter är 19 volt. Tre alternativ övervägdes:
  • Installera inverter och använd datorns original nätadapter 230 V AC -> 19 V DC.
  • Installera 12 voltsuttag och använd en 12 -> 19 V DC "omvandlare på sladd", t.ex. denna
  • Installera en 12 - 19 V DC omvandlare och anslut den till ett uttag.
..och jag valde det tredje. Lämplig plats för installation var på baksidan av förarstolens underrede eftersom där fanns kablar framdraget från EBL. Omvandlaren skruvades fast på en liten plywoodplatta som fästes i underredets tvärgående rör med två slangklammor. I ena "stolsbenet" fanns ett färdigt hål så där sattes en liten plåtvinkel som stabiliserade plattan ytterligare. Uttaget satte jag i plastkåpan tillsammans med en brytare för att slå på/av omvandlaren. Några bilder nedan, "under pågående arbete". Dvs det verkar fungera utmärkt men borde väl snyggas till lite.

1679422336656.png 1679422446101.png

1679422679516.png

Senast ändrad:
Ibland följer datorn med på våra resor men det har saknats ett uttag för att driva den när vi inte är anslutna till elstolpe. Spännigen som kommer från datorns original nätadapter är 19 volt. Tre alternativ övervägdes:
  • Installera inverter och använd datorns original nätadapter 230 V AC -> 19 V DC.
  • Installera 12 voltsuttag och använd en 12 -> 19 V DC "omvandlare på sladd", t.ex. denna
..och jag valde det tredje. Lämplig plats för installation var på baksidan av förarstolens underrede eftersom där fanns kablar framdraget från EBL. Omvandlaren skruvades fast på en liten plywoodplatta som fästes i underredets tvärgående rör med två slangklammor. I ena "stolsbenet" fanns ett färdigt hål så där sattes en liten plåtvinkel som stabiliserade plattan ytterligare. Uttaget satte jag i plastkåpan tillsammans med en brytare för att slå på/av omvandlaren. Några bilder nedan, "under pågående arbete". Dvs det verkar fungera utmärkt men borde väl snyggas till lite.

Visa bilaga 23131 Visa bilaga 23132

Visa bilaga 23133

Snyggt jobbat ;)

Det blir enklere etter hvert som laptops og padder kommer med strømforsyning over USB C 3.xx. Standardiseringen av forsyning opp til over 100W finnes og følges. Fant en 65W (egentlig 45 W pluss 18W) på lokal Amazon https://www.amazon.com.au/Waterproo...hvlocphy=&hvtargid=pla-4584207589500635&psc=1

Enkelt og greit, et rundt hull og en har en USB C Power Delivery kontakt fra bilens 12 volt.

Problemet med de fleste slike kontakter med innebygget USB C PD er at de benytter en krets som er begrenset til 45W. Dette holder for tablet og telefon, men blir litt lite for en del laptops. Jeg fant en 100W pluss 30W på Amazon https://www.amazon.com.au/Charger-A...rds=100w+charger+usb-c&qid=1679435599&sr=8-24

Senast ändrad:
Ibland följer datorn med på våra resor men det har saknats ett uttag för att driva den när vi inte är anslutna till elstolpe. Spänningen som kommer från datorns original nätadapter är 19 volt. Tre alternativ övervägdes:

Visa bilaga 23131 Visa bilaga 23132

Visa bilaga 23133
Fiffigt kanske skulle valt en aluminiumplåt för bättre värmeavledning.

Fiffigt kanske skulle valt en aluminiumplåt för bättre värmeavledning.
Ja det kan man förstås göra men jag föredrar icke-ledande material att skruva elpryttlar i. Räknar också med att höljets "kylflänsar" räcker till. Vid test på arbetsbordet hemma fick jag intrycket att 12->19 omvandlaren inte kommer att bli varmare än vad original nätadaptern brukar bli. Framtiden får utvisa.

För mig ser det ut som du använt ett "cigarettändaruttag" för 19V-anslutningen.

Kanske inte så lämpligt att mata en högre spänning än normalt i ett sådan uttag utan en ordentlig varningsskylt. Förväxlingsrisk...

Pålle

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen