Det er lettest å måle om det er spenning inn på + og - på elblokken. De fleste slike har 3 skrukoblinger. 1 fellest for - for både bo og bil batteriene og en for + for hver av de to batterisystemene. Det skal være spenning fra begge batterier til elblokken, mangler den ene så det normalt en sikring som er røket. Ogt her snakker vi ikke om små vanlige sikringer. Mest normale er doe som ser ut som en plastklump på en metalplate og de tåler ofte mellom 100A og 200A. Har sett de ned i 50A.
Om det er installert en shunt for en batterimonitor så er den oftest koblet inn på - fra bobatteriet og gjerne like ved batteriet. Har ikke opplevd noen slik som har røket, men mål begge sider av denne mot + på batteriet. Et multimeter er et viktig verktøy for feilsøking på det elektriske.
Generell feilsøking er å måle spenning på begge sider av alle store sikringer - veldig mange av disse viser ingen tegn på å har røket.
Den mest vanlige feil på en husbil på denne tiden av året er at sikringen ved bilbatteriet for kabelen over til elblokken ryker ved første oppstart for året. Lav spenning på bilbatteri og bra på bobatteri og en får en kraftig ladestrøm i det motoren starter. Den sikringen som er svakest av den ved bobatteri og den ved bilbatteri ryker.