• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V 12v problem

Koffe

Ny Medlem
Medlem
Ort
Hönö
Har en kabe imperial 910 -18.
När jag tar loss 230v kabeln så slocknar allt. Inget startar upp på 12v?
Precis bytt ut båda bodelsbatterier för att dom var utan power.
Alla säkringar jag kan hitta verkar vara hela?
Måste ju kunna fricampa? Väldigt tacksam för tips och råd!
 
Det er lettest å måle om det er spenning inn på + og - på elblokken. De fleste slike har 3 skrukoblinger. 1 fellest for - for både bo og bil batteriene og en for + for hver av de to batterisystemene. Det skal være spenning fra begge batterier til elblokken, mangler den ene så det normalt en sikring som er røket. Ogt her snakker vi ikke om små vanlige sikringer. Mest normale er doe som ser ut som en plastklump på en metalplate og de tåler ofte mellom 100A og 200A. Har sett de ned i 50A.

Om det er installert en shunt for en batterimonitor så er den oftest koblet inn på - fra bobatteriet og gjerne like ved batteriet. Har ikke opplevd noen slik som har røket, men mål begge sider av denne mot + på batteriet. Et multimeter er et viktig verktøy for feilsøking på det elektriske.

Generell feilsøking er å måle spenning på begge sider av alle store sikringer - veldig mange av disse viser ingen tegn på å har røket.

Den mest vanlige feil på en husbil på denne tiden av året er at sikringen ved bilbatteriet for kabelen over til elblokken ryker ved første oppstart for året. Lav spenning på bilbatteri og bra på bobatteri og en får en kraftig ladestrøm i det motoren starter. Den sikringen som er svakest av den ved bobatteri og den ved bilbatteri ryker.
 
Har en kabe imperial 910 -18.
När jag tar loss 230v kabeln så slocknar allt. Inget startar upp på 12v?
Precis bytt ut båda bodelsbatterier för att dom var utan power.
Alla säkringar jag kan hitta verkar vara hela?
Måste ju kunna fricampa? Väldigt tacksam för tips och råd!
Litet som Knut säger. Här gäller det att mäta igenom systemet systematiskt. Koppla bort all 230V. Att du hade fungerande 12V med 230 inkopplat beror på att hela systemet strömförsörjdes av batteriladdaren. Så 12V-systemet ut från säkringscentralen är antagligen helt ok.

Mät på punkten där batterierna är anslutna till säkringscentralen, Finns det 12V där så är felet inne i säkringscentralen. Finns inte 12V där så följer du pluskabeln "baklänges" mot batteriet. Hittar du en kabelanslutning av något slag så mät igen. Finns 12V där så är felet utefter den sträckan du just har följt. Ingen 12V -> fortsätt mäta i riktning mot batteriet och mät överallt där du kommer åt.

Nu till en sådan där enkel grej som är lätt att glömma. På min bil, som inte är en Kabe, så sitter det en batterifrånskiljare, strömbrytare, ganska nära batteriet. Är den tillslagen?

Lycka till med letandet efter den försvunna spänningen. Kom ihåg: leta metodiskt!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen