• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

”Jättesänkning” på dieseln idag, men…

70D236E9-7B13-456C-A44D-35D1EDD9AA93.jpeg

Expressen skriver idag, ”jättesänkning” på drivmedelspriserna. Nåja ordvalet var väl i generösaste laget, åtminstone vad gäller dieseln som idag sänktes med 30 öre, medan bensinpriset sänktes med 80 öre.

Orsaken till de sänkta priserna på våra drivmedel är att världsmarknadspriset på råolja har sänkts med 17% den senaste månaden, som i sin tur är en effekt av den ökade oron för en recession världsekonomin.

men säg den lycka som varar för evigt, som det gamla ordspråket säger och som i högsta grad passar in på våra numera extrema bränsle priser.

Kommer det en skattesmäll på dieseln efter valet?​

Skattesänkningen på diesel och bensin som beslutades i mars och började gälla den 1 maj, är tillfällig och gäller till och med 30 september 2022. Det är 3 veckor efter valet den 11 september och då skall skatten höjas med 1.05 kronor plus moms, total 1.31 kronor per liter!

Vad jag vet finns det idag inga förslag, promemorior eller ändringsbudgetar från regeringen om att sänkningen ska fortsätta. Att en ny regering ska hinna tillträda efter valet och ändra på skatten innan 30 september är väl knappast troligt.

Återstår att hoppas på att det geopolitiska läget har stabiliserats och vi är tillbaka till läget den 23 mars 2022, dagen innan Ryssland attackerade Ukraina.

Känns inte troligt, vi kan nog förvänta oss köer vid pumpen på macken den 30 september.

Tommy
 
Senast ändrad:
Visa bilaga 11814

Expressen skriver idag, ”jättesänkning” på drivmedelspriserna. Nåja ordvalet var väl i generösaste laget, åtminstone vad gäller dieseln som idag sänktes med 30 öre, medan bensinpriset sänktes med 80 öre.

Orsaken till de sänkta priserna på våra drivmedel är att världsmarknadspriset på råolja har sänkts med 17% den senaste månaden, som i sin tur är en effekt av den ökade oron för en recession världsekonomin.

men säg den lycka som varar för evigt, som det gamla ordspråket säger och som i högsta grad passar in på våra numera extrema bränsle priser.

Kommer det en skattesmäll på dieseln efter valet?​

Skattesänkningen på diesel och bensin som beslutades i mars och började gälla den 1 maj, är tillfällig och gäller till och med 30 september 2022. Det är 3 veckor efter valet den 11 september och då skall skatten höjas med 1.05 kronor plus moms, total 1.31 kronor per liter!

Vad jag vet finns det idag inga förslag, promemorior eller ändringsbudgetar från regeringen om att sänkningen ska fortsätta. Att en ny regering ska hinna tillträda efter valet och ändra på skatten innan 30 september är väl knappast troligt.

Återstår att hoppas på att det geopolitiska läget har stabiliserats och vi är tillbaka till läget den 23 mars 2022, dagen innan Ryssland attackerade Ukraina.

Känns inte troligt, vi kan nog förvänta oss köer vid pumpen på macken den 30 september.

Tommy
Går upp ena dagen ner nästa och upp!
Får Avgaspartiet som de vill blir det höjning av skatten..2-4 kr gissar jag!
 
Senast ändrad:
Visa bilaga 11814

Expressen skriver idag, ”jättesänkning” på drivmedelspriserna. Nåja ordvalet var väl i generösaste laget, åtminstone vad gäller dieseln som idag sänktes med 30 öre, medan bensinpriset sänktes med 80 öre.

Orsaken till de sänkta priserna på våra drivmedel är att världsmarknadspriset på råolja har sänkts med 17% den senaste månaden, som i sin tur är en effekt av den ökade oron för en recession världsekonomin.

men säg den lycka som varar för evigt, som det gamla ordspråket säger och som i högsta grad passar in på våra numera extrema bränsle priser.

Kommer det en skattesmäll på dieseln efter valet?​

Skattesänkningen på diesel och bensin som beslutades i mars och började gälla den 1 maj, är tillfällig och gäller till och med 30 september 2022. Det är 3 veckor efter valet den 11 september och då skall skatten höjas med 1.05 kronor plus moms, total 1.31 kronor per liter!

Vad jag vet finns det idag inga förslag, promemorior eller ändringsbudgetar från regeringen om att sänkningen ska fortsätta. Att en ny regering ska hinna tillträda efter valet och ändra på skatten innan 30 september är väl knappast troligt.

Återstår att hoppas på att det geopolitiska läget har stabiliserats och vi är tillbaka till läget den 23 mars 2022, dagen innan Ryssland attackerade Ukraina.

Känns inte troligt, vi kan nog förvänta oss köer vid pumpen på macken den 30 september.

Tommy
Du menar väl 24/2 då Nazzen P anföll U
 
Det är ju inte bara bränslet som går upp utan elen också och den fantastiska affären som en elbil ska utgöra uteblir förmodligen. Kan bli så att det kommer att kosta lika mycket plus att man har Damoklessvärdet hängande över huvudet om batteriet ger upp.
Trots att det hela tiden dyker upp felaktigheter i media måste väl svenska folket ha så mycket vett så att vi får en regering som klarar av problemen.
 
Det är ju inte bara bränslet som går upp utan elen också och den fantastiska affären som en elbil ska utgöra uteblir förmodligen. Kan bli så att det kommer att kosta lika mycket plus att man har Damoklessvärdet hängande över huvudet om batteriet ger upp.
Trots att det hela tiden dyker upp felaktigheter i media måste väl svenska folket ha så mycket vett så att vi får en regering som klarar av problemen.
Tja har 7 års garanti eller 15 000 mil på min Kia, och skulle något av alla batterierna fela byter de ut detta batteri.
Många tror att Eldriva fordon har 1 batteri! men det är många mindre som serie eller parallell kopplas för hög effekt! (Kommer aldrig ihåg hur de kopplas 🤗)
Har försökt få fram hur många det är i min Niro men inte hittat någon uppgift!
 
Tja har 7 års garanti eller 15 000 mil på min Kia, och skulle något av alla batterierna fela byter de ut detta batteri.
Många tror att Eldriva fordon har 1 batteri! men det är många mindre som serie eller parallell kopplas för hög effekt! (Kommer aldrig ihåg hur de kopplas 🤗)
Har försökt få fram hur många det är i min Niro men inte hittat någon uppgift!

Elfordon har oftast bara ett batteri.
Detta batteri består i sin tur av en mängd Li-Ion celler.
Många kallar felaktigt en battericell för ett batteri :rolleyes:

Edit: man kan faktiskt även kalla en cell för ett batteri, men oftast menas ett batteri ett flertal av någonting.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Batteri
 
Senast ändrad:
Min elbil är 6år gammal och har gått 7000mil.
Den har tappat ca 3% av den ursprungliga kapaciteten.
Och enligt tillverkaren sker det största fallet under första året och sedan planar det ut.
Enligt Vag låter bilen aldrig laddas i/ur utanför 85/15% (trots att det står 100 eller 0% i displayen) vilket maximerar livslängden.
Tappar man rejäl räckvidd är det oftast en cell som gått sönder och kan då läsas ut vilken cell och den kan bytas.
Ett komplett batteri till min kostar ca 30 000:- på skroten.
Elbil kostar, om man kan ladda när elen är billig, runt en krona milen vilket måste vara omöjligt att slå med en fosildito....
 
Faktisk så er dekk største utgiftspost på elbiler. Delvis skyldes dette at de er noe tyngre enn fossilbiler og dels at de har en noe kraftigere akselreasjon :D. Om en ser på batteripakken i en Tesla S elle X så består den av mange moduler ca 24V. Disse moduler består av en rad parallell koblede celler som igjen er serie koblet. Husker ikke det eksakte antall celler i parallell, men 7 slike strenger etter hverandre er en modul som også inneholder elektronikk for overvåking av det hele og kanaler for et fluidium som sørger for rett temperatur på cellene. Modulene er igjen koblet både i serie og parallell til rett kapasitet.

De fleste elbiler har en noe enklere oppbygging av batteripakken enn Tesla, men hovedprinsippet med moduler bestående av serie og parallell koblede celler som igjen bygges sammen til den pakkestørrelsen som bilen trenger går igjen på de fleste. En dårlig modul kan byttes ut med en ny. Enkeltceller kan kobles fra i meget begrenset omfang. Cellene i disse bilene er 18065 NMC celler.
 
Vi får se vad som händer i framtiden men när elen hoppar upp til 5kr mitt i sommaren då är det helt fel. När tusentals elbilar ska nattladdas med billig el blir den inte billig längre. När ett kolkraftverk ska gå dygnet runt eller rentav ett diesel elverk blir det inte billigt. Kapar vi sladden till kontinenten och har svenska priser skulle mycket vara vunnet, den sk spotmarknaden är ingen fördel för oss svenskar. Att skylla på utsläpp på vägarna är ett stockholmsyndrom de flesta utsläppen sker ju av fabriker och de orter runt dessa lider mest. Smäll upp ett sånt pappersbruk som Norrköping hade mitt inne i stan på södermalm då vet man vad utsläpp är!
 
Det har man nästan redan....
Hornsgatan är den gatan med mest utsläpp i hela Sverige.
Är det lite varmt ute går det knappt att gå där för det luktar så illa...

Mina kollegor tycker jag ska köpa en lgh och flytta till Stockholm men det kommer inte ske om jag så skulle få en lgh där....
 
Kapar vi sladden till kontinenten och har svenska priser skulle mycket vara vunnet, den sk spotmarknaden är ingen fördel för oss svenskar.
Nu är vi utanför trådens ämne men:

Ja för elpriserna i Sverige är inte spotmarknaden till fördel i nuläget men den är till fördel för miljön i Sverige också. Vi exporterar el som ersätter smutsigare elproduktion vars utsläpp skulle kommit också oss till del. Samtidigt gör prismekanismerna att vi ”importerar höga elpriser”.

(Den mängd el vi periodvis importerar är mycket mindre än den mängd vi exporterar)
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen