• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

“Vi ska bli campingens Tesla, Apple och IKEA”

69829D96-9B25-4124-BE11-22019E38788B.jpeg

När man läser en sådan rubrik, blir åtminstone jag mycket nyfiken och intresserad. Det visar sig vara First Camps VD Johan Söörs vision och mål, för det företag som han leder sedan 4 år och som häromdagen nådde en miljard i omsättning.

En sjudubbling på omsättningen på 4 år, som framför allt nåtts genom förvärv i Sverige, Danmark och nu även i Norge. Nu nöjer sig inte First Camp vid det, utan man höjer blicken och sätter målet, — Vi skall bli världens ledande campingbolag, bli ett föredöme i vår bransch – campingens svar på Tesla, Apple och IKEA!
CDF9C474-EF15-40D4-83BA-76D1851DD7F5.jpeg
Johan Söör, VD First Camp

Nu har man etablerat sig i den skandinaviska marknaden och man fortsätter att satsa här, men nästa stora uppköpsoffensiv kommer att bli i Tyskland.

Är det ett realistiska mål?
Att bli världsledande, ja jag vet inte, men visst campingbranschen domineras av mindre enskilda företag, som med dagens nya förutsättningar kan beskrivas som omoderna och i behov av upprustning både vad gäller produktens innehåll, som standarden. Något som kan visa sig vara svårt för den mindre anläggningen att räkna hem och finansiera, med den korta säsong som vi har här uppe i norra Europa.

Om vi stannar vid den skandinaviska marknaden, så har branschen haft en årlig tillväxt i beläggningen på 2% tidsperioden 2013 – 2019. Vad gäller priseffekten, inklusive inflation under samma period, så var den +5% per år. (2020–2021 är inte relevanta, p.g.a. pandemin)

Positiva siffror, till det skall läggas det ökade intresset för mobil fritid, som vi kan utläsa i det ökade intresset för att köpa husbilar och husvagnar.

Stora förhoppningar finns på Hemester/Staycation i branschen, efter det ökade
intresset under pandemin. Visst talar till exempel priset på bränslet och klimatdebatten för att stanna i närområdet. Samtidigt betyder det å andra sidan troligen en minskning av gäster från utländska marknader, där samma förutsättningar och debatt finns.

Vi har idag cirka 2200 campingar i Skandinavien, bara 80 av dessa tillhör en kommersiell kedja och där är First Camp den klart ledande aktören. Eftersom de flesta är mindre, ofta familjeägda företag, som inför nödvändiga investeringar eller generationsskiften kommer att överväga sitt fortsatta ägande, så kommer konsolideringar bli ett faktum inom de närmaste åren.

Där har First Camp en klar målsättning och samtidigt de bästa förutsättningarna att leda den förändringen, Man har erfarenhet av M&A – Mergers & Acquistions, utvecklad IT-plattform, Marknads-/försäljningsorganisation, on-linebokning, i drift ett miljö-/hållbarhetsarbete och ett fungerande produktkoncept ute på sina destinationer, som de kallar sina anläggningar.

Att växa genom förvärv kostar pengar, har man det?
När jag läser deras Årsredovisning 2021, https://firstcamp.fra1.digitalocean...oup-2021-Arsberattelse-och-arsredovisning.pdf

……. konstaterar jag att man till stor del finansierar sin tillväxt genom lån. Idag tjänar man inga pengar, vilket jag tolkar som att företaget satsningar är långsiktiga, soliditeten är nere på 12%. En tumregel brukar vara att man skall ha en soliditet på minst 25% för att få tillgång till långfristiga företagslån. Företagen i hotellbranschen, som kanske är den mest närbesläktade branschen, har ett snitt på 30%.

Men å andra sidan läser man i dagarna om SAS, som presenterade sin delårsrapport i tisdags, där det framkommer att man måste låna 9,5 miljarder för att förhindra att komma på obestånd. Samtidigt redovisar man ett minusresultat på 1,6 miljarder det senaste kvartalet och en soliditet på bara 4%. Det betyder att 24 av 25 kronor som finns i bolaget tillhör någon annan, inte bara det, någon annan som vill ha tillbaka sina pengar!

Nu är inte företagen jämförbara, First Camp är ett ungt modernt företag, med en för dagens förutsättningar relevant uppbyggnad och organisation, medan SAS är ett bolag som byggdes upp i en skyddad marknad och har fortsatt inte anpassat sig till de nya förutsättningarna som finns i en konkurrensutsatt bransch.

Förutsätter att First Camp har finansieringen ordnad för fortsatt expansion som matchar företagets ambitiösa målsättning; Vi skall bli världens ledande campingbolag, bli ett föredöme i vår bransch – campingens svar på Tesla, Apple och IKEA!

Finns gästerna som kommer med husbilar med i First Camps vision?
Vad jag saknar från First Camp är konkreta satsningar på oss med husbilar. Som bekant har det sålts flera husbilar än husvagnar de senaste åren, trots den orättvisa beskattningen på våra husbilar. Mycket talar för att vi kommer att bli ett ännu viktigare kundsegment i framtiden, för campingarna och deras ställplatser.

Visst förstår jag att man till exempel inte kan göra speciella prisutspel för oss, som idag bara representerar 12 – 13% av deras verksamhet. Sådant skulle kunna äventyra relationen med deras största och viktigaste kundgrupp, som är barnfamiljerna med sin husvagn.

Men visst finns det en kommersiell potential, som relativt enkelt skulle gagna Sveriges campingplatser, om man visade husbilarna ett större intresse. Det enklaste vore att satsa på oss i deras egen för-/eftersäsong, då allt finns på plats men glest med gäster och belagda tomter, medan husbilarna i stort antal kör förbi.

Men man måste förstå, tänka om och inse att det finns en skillnad i behov och prioriteter hos den vanliga traditionella campinggästen och besökaren som kommer med sin husbil och det är inte bara frågan om priset. Får husbilsåkaren en produkt han efterfrågar, så är han även beredd att betala, se bara på de populäraste ställplatserna och deras höga beläggning under året.

87D1F0E8-1964-4793-80E4-9CE6C93073A0.jpeg
Tommy
 
Senast ändrad:
Jag gillar den attityden, men efter att ha bekantat mig med deras automatiska checkin på ställplatsen vid Flaten i Södra Stockholm, så behöver de byta utvecklare. För det bästa man kan säga om nuvarande system är att det fungerar.
Men jag ger det en etta i betyg för anvärdarvänlighet. (Logga in och ladda sparade uppgifter? Glöm det!)
Om alla ställplatser som First Camp har är av samma (danska) leverantör, så lär de ha många kunder som är missnöjda men incheckningsupplevelsen.

Om de har den målsättning som framkommer ovan stämmer, så bör de definitivt fixa detta.
Det är ju det första en besökare till en ställplats möter.
Förmodligen har de samma system för inloggning i camping receptionen, men då är det en anställd som ”kör”.

Men detta är ingen recension (den har jag skickat till dem direkt) bara en reflektion om att man behöver ha koll på hela upplevelsen.
 
Mailade Johan Söör, VD för First Camp för att vidarebefordra Stefans inlägg #2 och svaret kom med vändande post:

Hej Tommy!

Tack för mejl och artikeltips.

Jag har läst gästkommentaren och det stämmer att incheckningsautomaten på Flaten kan bli bättre. En ny är beställd, och vi ligger på leverantören för leverans snarast möjligt.

Ha en fin husbilssommar,

Johan

Johan Söör
VD / CEO First Camp
Erik Dahlbergsallén 15
115 20 Stockholm


Hoppas att han även noterade mina kommentarer om potentialen som finns hos oss som åker omkring i husbilar.

Tommy
 
De ber om gästernas synpunkter, vilket jag tycker är bra. Hur många som svarar och skickar in synpunkter är nog få.
Bra att de är lyhörda och öppna för förbättring. Det är bra signaler.
Jag, som gammal testare, brukar ge feedback när jag tycker det finns saker som kan förbättras.
Inte alltid det uppskattas, så som det gör hos First Camp. ;)
Alltid trevligt när det ger resultat, som här. Det skall bli spännande att se om den nya apparaten kommit på plats när jag kommer tillbaka i oktober. :)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen