• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Önskar tips på rutt i södra Norge

Et nytt problem med dagens oppjagede små dieselmotorer. Kompresjonen alen gir ikke nok motstand, og turboen drives av eksosen. Null forbrenning gir null turbo og kun kompresjonen som motstand. En må langt ned i fart og veksel for å få en brukbar motorbroms. Nå har jeg ikke kjørt så lavt motorvolum med tung bil, men logikken er klar - en vanskelig kombinasjon. Men som Peter (Mr Wook) skriver velg en veksel som holder et rimelig turtall - rundt det dere kjører på til vanlig burde fungere best.
 
Jeg skrev litt om bremser fordi i 2018 døde 5 personer da de mistet bremsene ned fra Gaustablikk/Gaustatoppen. Ulykken skjedde i en av de siste svingene før du kommer ned til Rjukan. Bilen var en 59 Cadillac Coupe med en-krets bremsesystem og trommelbremser, og i følge rapporten fra statens biltilsyn viste bremsene tegn på dårlig vedlikehold. Det var i tillegg ikke eieren av bilen som kjørt, så slik jeg har forstått det kjente ikke sjåføren bilen så godt.
De bilene vi kjøre i dag er mye sikrere med to-krets og skivebremser, men vi skal ha dette i bakhode da de fleste av oss til daglig bare kjører en lett personbil på 1600kg for så å sette seg i en husbil på 4200kg og begynne å kjøre i bratte lange bakker som en heller ikke har masse erfaring fra i den daglige kjøringen. Du skal ikke være redd for å kjøre i disse bakkene, men du skal ha litt respekt for dem.
Jo tyngre bil du har jo saktere må du kjøre, slipp forbi personbilene i hårnål-svingene, da står du allerede nesten stille.
Da sier jeg bare god tur og nyt de bratteste og smaleste veiene du kan finne, det gir ofte den største naturopplevelsen.


Rettet div skrivefeil
 
Senast ändrad:
Tror inte att jag vågar pina upp min i 4k. Men det kanske är det man skall göra.

Hvis du fricamper på toppen av en lang nedkjøring få litt varme i motoren før du begynner å motorbremse, kjør ett par tre km i motsatt retning for så å snu, eller la bilen stå gå på tomgang en god stund til du får varme i motoren. Ikke motorbrems en lang nedstigning på 3-4k på kald motor.
 
Ivar din bil har en tidligere utgave av bremselogikken til Iveco, men ned fra Pyreneene trengte jeg et par ganger å benytte manuell nedgiring og pumpebrems for å få hastigheten ned slik at motorbremsen fungerte.
 
Ivar din bil har en tidligere utgave av bremselogikken til Iveco, men ned fra Pyreneene trengte jeg et par ganger å benytte manuell nedgiring og pumpebrems for å få hastigheten ned slik at motorbremsen fungerte.

Ja det er noen fine bakker nedover der, i 2001 var vi en tur gjennom Andorra med en gammel Winnebago. på vei hjem kjørte vi over Col de l'Iseran 2770m, det er en slags bakvei til Val-d’Isère.
Jeg har vært på mange bratte og smale veier i Norge med Flair'n, jeg pleier å ligge på 3-3,5k nedover bakkene. Det ser ut som har spart bremsen en del for jeg måtte ikke bytte bremseskiver bak før i våres, da var bilen gått ca. 220 000km og det var pga. håndbremsen (type v70 trommel inni skive). Har ikke bytter foran, men nye ligge klare for å byttes etter ferien.
Det er synd Stalheimskleiva er stengt, den vil sannsynligvis ikke bli åpnet igjen for biltrafikk, den har på det bratteste en stigning på 20%.
 
Som en kuriositet, min farfar kjørte rutebuss Otta - Stryn - Geiranger frem til midt på 1950 tallet en gang. De første årene på 20 tallet kjørte han med en åpen 12 seter Cadillac. Gamleveien ned til Stryn er fortsatt åpen om sommerene, gamleveien til Geiranger kan besøkes til fots inkludert korketrekkeren.
 
Som en kuriositet, min farfar kjørte rutebuss Otta - Stryn - Geiranger frem til midt på 1950 tallet en gang. De første årene på 20 tallet kjørte han med en åpen 12 seter Cadillac. Gamleveien ned til Stryn er fortsatt åpen om sommerene, gamleveien til Geiranger kan besøkes til fots inkludert korketrekkeren.
Vet du när gamla vägen till Geiranger upphörde? Körde där 1992 och det kan vara kul att veta om vi körde nya eller gamla vägen.
 
Den gamle veien ble ikke asfaltert og de fleste ville huske den trange sløyfa hvor veien gikk over seg selv (knuten). Denne ble koblet fra i 1970, i 1982 ble veien asfaltert og dagens standard ble ferdig i 1983. Fra 1960 frem til 1983 ble det gjort gradvise forbedringer hele tiden. Den opprinnelige veien ble åpnet i 1889. Knuten fikk en gullmedalje på verdensutstillingen i Paris i 1900.
 
Den gamle veien ble ikke asfaltert og de fleste ville huske den trange sløyfa hvor veien gikk over seg selv (knuten). Denne ble koblet fra i 1970, i 1982 ble veien asfaltert og dagens standard ble ferdig i 1983. Fra 1960 frem til 1983 ble det gjort gradvise forbedringer hele tiden. Den opprinnelige veien ble åpnet i 1889. Knuten fikk en gullmedalje på verdensutstillingen i Paris i 1900.
Tack Knut!
 
En liten ”Norgehistoria” från förr.

Det är tidigt 1960-tal och min bror och jag har äntligen fått igenom att årets tältsemester skall gå till Norge och Trollstigen.

Vi, dvs jag, min bror, far, farmor och farfar är på väg i en sprillans nya Saab 96 tvåtaktare. Om jag minns rätt så var motorn på hela 42 hk.

Vi hinner dock inte upp i den första branta backen innan motortemperaturen stiger och vi är tvungna att stanna. Efter ytterligare några försök med överhettad motor vänder min far resolut färden tillbaka mot Sverige.

Så var det med den Norgeturen!

Det mest fantastiska med den här turen, sett i backspegeln, är att den genomfördes utan takräcke på bilen. Dvs all utrustning med tält, sovsäckar, gasolkök mm förvarades i bagageutrymmet och under baksätet. Min farmor var en hejare på att packa.
 
Du spør om ruten Oslo-Stavanger, der er det to knuter/sløyfer. Den første er i daglig bruk og ligger i sørenden av Landgangen, det er gamle E18 mellom Larvik og Porsgrunn, den er kjørbar med vogntog/store lastbiler.
Når du kjører sørover ligger den andre helt på toppen av bakken opp fra Try (tror jeg det heter) mellom Kristiansand og Mandal, rett før der nye E39 begynner, Knuden som den blir omtalt som er det ikke lenger mulig å kjøre med bil, det er rasteplass der så du kan stoppe og gå rundt den.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen