Hei, Kjell, du ønsker å kose deg med noe av indrefilen i Norge!
Med mor fra Mandal, far fra Lunde i Telemark, født og oppvokst i Vestfold, gift med en nordlending så er jeg heeelt objektiv til hvor det er fint i Norge. Forbeholder meg også retten til å skifte mening underveis.
Sørlandskysten nedover er som vestkysten av Sverige fra Strømstad og nedover, godbitene ligger som perler på en snor, Bla. Kragerø, Risør, Grimstad, Lillesand, og Mandal mååå du innom. Ute ved kysten her på østsiden av Mandal finner du lite smale og bratt veier, jeg tenker da på den smale stripen med land mellom E18 og sjøen, du kan med fordel følge den gamle E18. Du beveger deg nå nedover i det vi kaller bibelbelte, som topper seg med Sarons dal i Kvinesdal. Badestrender så har du Hamresanden ved Kjevik flyplass/Kristiansand og Sjøsanden ved Mandal, Kan heeelt objektivt anbefale "Sandnes Camping Mandal" rett på utsiden av Mandal, sykkel avstand til sentrum, det er min kusine og mannen som driver den.
Skal du på smale veier der motorsyklister må helt eller delvis stoppe når du møter dem, da skal du se på området mellom Mandal og Eigersund, mellom E39 og sjøen. Der har du bla. fra (
https://kart.finn.no) Vigeland vei 460 videre fra Høllen 4078 så fra Flekkefjord nr. 44 via Åna-Sira, Jøssingfjorden.
Når du så kommer videre så nærmer du deg Stavanger, da kan du velge om du vil til Lysebotn, eller ta fylkesv. 13, og etter ferge Hjelmeland-Nesvik holder du til høyre og ved Indre Eidane tar du vei 4702 mot Jøsenfjorden og følger den over til Suldal.
Jeg ville så fulgt fv.13 til Røldal, ta E134 til venstre, og så rett oppe i bakken i en 180 graders sving tar du til venstre inn på vei 520 mot Sauda som bare er sommeråpen. Jeg anbefaler IKKE å kjøre den motsatt vei (Sauda-Røldal). Når du kjøre den veien jeg anbefaler så får du fjellet på din høyre side (ikke stupet ned til vannet), vær forberedt på att du må rygge når du møter andre biler, dette er ingen nybegynner vei.
Andre steder utenfor ditt rutevalg hvor det er litt høyt og bratt og antydning til smalt er nedstigningen til Øvre Årdal vei 53 fra Tyinkrysset, vei 50 Hol-Aurland, gamleveien 5627 fra Aurlands-vangen-Lærdalsøyri, og også bomveien mellom Turtagrø og øvre Årdal, her må du sannsynligvis rygge i ett par svinger rett føre Øve Årdal.
I Telemark så har du vei 3430 over Gaustatoppen og ned til Rjukan, du har ett par veier 450 ned og opp fra Dalen. Det er en bomvei nr.2794 fra Veggli (i Numedal ovenfor Kongsberg) til 2814 eller 3432 (husker ikke helt) som kommer ned i Austbygde, øverst i Tinnsjøen, ikke så langt fra Rjukan.
Kjell har vært i Norge tidligere, men andre som leser dette husk å motorbrems/gir ned, pumpebrems litt hardt (det er ca. 80% bremseffekt på forhjulene, 20% bak), IKKE hold kontinuerlig på bremsen nedover hele bakken, da vil de tilslutt gå varme, du vil merke litt myk bremsepedal før du tilslutt kanskje mister bremsene helt. Ha forholdvis fersk bremseveske, Ikke 10 år gammel.
Dette er bare noen av mange gamle smale og svingete veier i Norge, håper dette kan være til hjelp for noen, se på Youtube det finnes masse filmer.
Ivar