• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lösning Återställa krocksensor

Logga in för att dölja denna ruta:

Joakim

Techadmin
Admin medlem
Medlem
Bilfabrikat
Fiat Ducato 250
Problemet jag hade var att motorn inte startade.
Lösningen var att återställa krocksensorn.
På denna Ducato (250-modell) satt krocksensorn där torpedväggen möter golvet på höger sida mot A-stolpen, ungefär där passageraren normalt har sina fötter vid färd.
Det var en svart knapp som behövde tryckas nedåt, därefter startade motorn.

IMG_20230807_150229.jpg

Dom som skriver bruksanvisningen är inte uppdaterade. Krocksensorn finns givetvis fortfarande men har ingen återställningsknapp längre. Ändringen kom med Fiat Ducato serie 8 hösten 2021. Det är samma givare man använder för att slå av farthållaren. Har jag farthållaren på och får ner ett av hjulen i en håla så tror bilens dator att jag kör i diket/vägrenen och slår av farthållaren. Denna funktion har blivet viktig då bilen har lane keeping assist.

Senast ändrad:
Dom som skriver bruksanvisningen är inte uppdaterade. Krocksensorn finns givetvis fortfarande men har ingen återställningsknapp längre. Ändringen kom med Ducato 8 hösten 2021. Det är samma givare man använder för att slå av farthållaren. Har jag farthållaren på och får ner ett av hjulen i en håla så tror bilens dator att jag kör i diket/vägrenen och slår av farthållaren. Denna funktion har blivet viktig då bilen har lane keeping assist.
Då fick jag förklaringen varför farthållaren kopplar ur ibland när man kör över broskarvar gropar, detta på Ducato 2017

Då fick jag förklaringen varför farthållaren kopplar ur ibland när man kör över broskarvar gropar, detta på Ducato 2017
Det åter märkligt då en krocksensor brukar bryta bränslepumpen i första hand.

Så här säger Google:
En krocksensor (även känd som tröghetsbrytare eller inertia switch) i en Fiat Ducato från 2017 är en säkerhetsfunktion som känner av plötsliga stötar, kraftiga inbromsningar eller en kollision. [1]
Dess huvudsyfte är att minska brandrisken efter en olycka genom att omedelbart stänga av bränslepumpen för att förhindra bränsleläckage. När den löser ut aktiveras även bilens varningsblinkers automatiskt och centrallåset låses upp. [1, 2]
Viktigt att veta:
  • Ofrivillig utlösning: Sensorn är känslig och kan ibland lösas ut om du kör i en mycket djup grop eller slår i hårt trottoarkant. Om bilen plötsligt stannar och vägrar starta efter en kraftig stöt är det ofta detta som har hänt. [1, 2]
  • Återställning: Sensorn har en återställningsknapp (ofta med ett gummimembran) som sitter gömd under instrumentbrädan vid passagerarens fotutrymme (A-stolpen). Genom att trycka ner denna knapp klickar den tillbaka, och du kan starta bilen igen.

Det åter märkligt då en krocksensor brukar bryta bränslepumpen i första hand.

Så här säger Google:
En krocksensor (även känd som tröghetsbrytare eller inertia switch) i en Fiat Ducato från 2017 är en säkerhetsfunktion som känner av plötsliga stötar, kraftiga inbromsningar eller en kollision. [1]
Dess huvudsyfte är att minska brandrisken efter en olycka genom att omedelbart stänga av bränslepumpen för att förhindra bränsleläckage. När den löser ut aktiveras även bilens varningsblinkers automatiskt och centrallåset låses upp. [1, 2]
Viktigt att veta:
  • Ofrivillig utlösning: Sensorn är känslig och kan ibland lösas ut om du kör i en mycket djup grop eller slår i hårt trottoarkant. Om bilen plötsligt stannar och vägrar starta efter en kraftig stöt är det ofta detta som har hänt. [1, 2]
  • Återställning: Sensorn har en återställningsknapp (ofta med ett gummimembran) som sitter gömd under instrumentbrädan vid passagerarens fotutrymme (A-stolpen). Genom att trycka ner denna knapp klickar den tillbaka, och du kan starta bilen igen.
Jag frågade Gemini, verkara bara ABS systemet vilket verkar troligare

IMG_2516.png

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka