• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Årets ställplats 2022, en överraskning

31A4D2DF-7BDB-48A8-90D4-A77CDBA18E12.jpeg
Husbil & Husvagns läsare har som vanligt utsett årets ställplats utifrån sommarens egna erfarenheter.

Årets ställplats 2022 – här är vinnaren!​

1. Vindhaga ställplats, Blekinge län 34,1 %
Säkert en överraskning för många, en ganska liten ställplats som öppnade grinden så sent som 2020, vi gratulerar!
6823FA83-A63B-4B29-997C-F7BBBFCCFE57.jpg



2. Bauergården, Jönköpings län 22,5 %
En gammal bekant för många av oss, vill minnas varit uppe även tidigare och slagits med de 5 i toppen. I år tyckte 22,5% av de röstande att Bauergården är bäst, men det räckte inte till första platsen.
68BC4987-A883-499B-A570-87C08AAE5C1E.png


3. Fotö ställplats, Västra Götalands län 18,3 %
Ingen överraskning att Fotö skulle placera sig högt, den är unik. Nu blev det tredje placeringen 2022.

5CBF10C0-515C-4FD2-A2EB-143EA3F34118.png

4. Stocka ställplats, Gävleborgs län 15,5 %
Stocka var med i topp5 även förra året och jag förstår varför, det är helt enkelt en av de vackraste ställplatserna i Sverige.
731DB01C-11E6-4915-9AA2-4DE1E8C7DDC8.png

5. Sagaliden, Gävleborgs län 9,4 %
Trevligt att Norrland och framförallt för härliga Hälsingland att man fick med inte mindre än 2 av de 5 första platserna i årets framröstade resultat i Årets ställplats 2022.
2756D9E4-2DCD-4329-A0B2-A88978054D7F.jpeg


Bilder och kartor kommer från iHusbils kartor.

Tommy
 
Senast ändrad:
Det man kan notera är att ingen av platserna kan betraktas som lågpris, även om vinnaren inte är direkt dyr. Uppenbarligen är de som röstar villiga att betala en hel del för en husbilsplats.
Under senaste åren har min övertygelse bara blivit starkare, om att det stora flertalet husbilsägare idag söker platser med bra utbyggd service och är villig att betala för det.

Även det i mångas ögon ”otyget” att kunna boka sin ställplats är redan efterfrågat av många och det kommer inte att bli färre i framtiden. Varför skulle det bli det, allt bokar man ju numera enkelt på nätet?

Genom det ökande intresset för husbilar, betyder det flera husbilar ute på våra vägar, samtidigt som infrastrukturen inte byggs ut i samma takt och utsträckning, får det konsekvensen att ställplatserna får en högre beläggningsgrad, d.v.s. ofta fullbokade.

Ställplatsägaren älskar förbokningar och förskottsbetalningarna, idag finns billiga färdiga reservationssystem i marknaden som löser det rent praktiskt. Den yngre, moderna husbilsägaren hatar att komma fram till en redan fullsatt ställplats. Förbokning är win-win för båda parter.

Men, så låter det ju inte på vårt och andra husbilsforum! Nej…och vad betyder det? Att vi kanske inte är så representativa för gruppen husbilsägare? Ja, jag vet inte….

Tommy
 
Senast ändrad:
Kan ha att göra med åldern om man gillar att förboka.

Är man förvärvsarbetande och vill dra ut en fredag efter jobbet är det förståligt att man gärna förbokar så att det finns en plats vid 18 - tiden.

För mig och andra seniorer som kan åka fram redan på en fredag morgon / fm behövs ju ingen förbokning. För platser brukar det alltid finnas före kl 13.00.

En tanke bara.

Själv har jag aldrig förbokat.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen