• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Årets influensavaccin 2023-2024, allmänt...

For 2 uker siden var jeg hos legen og fikk influensavaksine. Han sa da att det ennå ikke var stor spredning av influensa i Tønsberg-området (Norge) men det var mye av den siste versjonen av corona-viruset.
Jeg tror jeg fikk corona for 1 1/2 mnd. siden, og fruen fikk det 2 uker senere.
Det hadde mye til felles med de symptomene du beskriver men jeg fikk ikke så mye neseforkjølelse og tørrhoste (Heidi fikk mere), men vi begge fikk en forferdelig hodepine og jeg er fremdeles øm og sår i hodebunnen.

Nej, nu börjar vi bli trötta på eländet efter andra omgången orkeslöshet, kallsvettningar, nästäppan och förfärlig torrhosta. Vad detta beror på, vaccinet eller ej, har vi ingen aning om, men nästa år ska vi fundera noga om det ska fyllas på med mer vaccin.

Våra grannar i Gbg menar på att vi kanske fick influensan i samma veva som sprutan och då gjorde vaccinet ingen nytta. Verkar som att många är dåliga just nu…
Största risken är nog att bli smittad av någon annan som ska vaccinera sig. Vi var och vaccinerade oss för några veckor sen, covid och influensa. Det var många som hostade och nös i kön och i väntrummet efter vaccineringen. Vi hade tur och blev inte sjuka.
Jag var den enda som hade munskydd i Haninge centrum.

Nej inga mer covid sprutor för mig , fick blodproppar efter andra sprutan , allvarligt , hamnade på hjärtintensiven på Kalmar lasarett fick inte ens gå från en säng till en annan dom drog över mig mellan sängarna på en träskiva . Har skrivit och ifrågasatt till sjukvården om detta och fått långa svar som jag kallar politikersvar , många ord men inga svar . Har tagit 2 sprutor till efter det och det har gått bra . Tillslut var det en inom sjukvården som sa det är ingen som vet .
samma sak med influensa vaccin har tagit det 2 ggr och var halvdålig hela vintern , frågade då på hälsocentralen om detta och fick svaret det är ingen här på hälsocentralen som tar det . Stefan

Jag tror att det i allmänhet mest är de som oavsett orsak haft problem av ett eller annat slag i samband med vaccinationer som skriver eller på annat sätt berättar om det. Utan riktig statistik över antalet med milda eller allvarliga biverkningar i förhållande till totala mängden vaccinationer kan man inte dra så mycket slutsatser. Och ingen vet säkert hur de skulle ha mått om de gjort annorlunda i sitt val mellan att ta eller inte ta sprutan/sprutorna.

(På min hälsocentral har personalen inte bara vaccinerat mig, utan också varandra.)

Jag tror att det i allmänhet mest är de som oavsett orsak haft problem av ett eller annat slag i samband med vaccinationer som skriver eller på annat sätt berättar om det. Utan riktig statistik över antalet med milda eller allvarliga biverkningar i förhållande till totala mängden vaccinationer kan man inte dra så mycket slutsatser. Och ingen vet säkert hur de skulle ha mått om de gjort annorlunda i sitt val mellan att ta eller inte ta sprutan/sprutorna.

(På min hälsocentral har personalen inte bara vaccinerat mig, utan också varandra.)
Tror nästan det är så att bryter du benet när du går från vaccinationen så är det vaccinet fel, obs skämt tror jag

Vi har också tagit 6 covid sprutor, t.o.m. olika fabrikat samt en i Spanien utan några som helst biverkningar. Det tog skruven i år när vi för första gången tog (och bekostade) influensa sprutan, gäller oss båda 2. Och detta är absolut inget att skämta om då plågan och besvären är urtråkiga och håller greppet länge. Symptomen är identiska med influensa beskrivningen på 1177 så det råder ingen tvekan om vad vi blev dåliga av (inga benbrott Lennart ; )

Alla ni som slapp eländet skall vara glada för det och låta oss andra genomlida färdigt…

Senast ändrad:
Vi har också tagit 6 covid sprutor, t.o.m. olika fabrikat samt en i Spanien utan några som helst biverkningar. Det tog skruven i år när vi för första gången tog (och bekostade) influensa sprutan, gäller oss båda 2. Och detta är absolut inget att skämta om då plågan och besvären är urtråkiga och håller greppet länge. Symptomen är identiska med influensa beskrivningen på 1177 så det råder ingen tvekan om vad vi blev dåliga av (inga benbrott Lennart ; )

Alla ni som slapp eländet skall vara glada för det och låta oss andra genomlida färdigt…
Det är alltid tråkigt med biverkningarna.

Jag hoppas nu att det är över och att ni får en varm och trevlig vistelse i söder.

Jag kanske lever i en bubbla men jag upplever att pratet om covid och vaccinering i princip har upphört helt. Ingen på jobbet eller bland mina bekanta pratar om att dom fått covid eller att dom har/skall vaccinera sig mer. Kanske håller dom det för sig själva eller så är det för att dom/jag är relativt unga(!). Gumman och jag stannade efter andra sprutan tror jag det var och vi har faktiskt inte funderat på flera vaccineringar. Influensan har vi aldrig tagit.
Jag tror som Chippen att den uppslutning vi såg när Covidvaccinet kom ser vi nog inte igen.

Jag kanske lever i en bubbla men jag upplever att pratet om covid och vaccinering i princip har upphört helt. Ingen på jobbet eller bland mina bekanta pratar om att dom fått covid eller att dom har/skall vaccinera sig mer. Kanske håller dom det för sig själva eller så är det för att dom/jag är relativt unga(!). Gumman och jag stannade efter andra sprutan tror jag det var och vi har faktiskt inte funderat på flera vaccineringar. Influensan har vi aldrig tagit.
Jag tror som Chippen att den uppslutning vi såg när Covidvaccinet kom ser vi nog inte igen.

Ja.. nån sorts bubbla... men vi får väl sticka hål på bubblan...
Utgå inte ifrån att kommande pandemier alltid drabbar äldre! Spanska sjukan drabbade i första hand friska i 20 till 40 års åldern. Tänkbara utsatta grupper i framtiden kan ju också va småbarn o yngre barn... Så tänkbara drabbade grupper skulle kunna vara barn och barnbarn... till några som skrivit ovan.... plötsligt tror jag att det snabbt ändras uppfattning kring vaccinering! Mycket mycket snabbt om det är barnbarnet som skulle kunna drabbas!
I spanska sjukan dog cirka 20 miljoner i hela världen.
Roger 67 betyder nog inte att du är i ålder 67 ? Det hela är ju mycket ekelt... nej rekommendationerna är.. vaccinering över 65 års ålder... så är du under så följer du enbart rekommendationerna.... inget konstigt alls.. men det finns ju en hel del här som är betydligt över 65 här.... de bör fortfarande vaccinera sig .. ganska enkelt egentligen.

Utgå inte ifrån att kommande pandemier alltid drabbar äldre! Spanska sjukan drabbade i första hand friska i 20 till 40 års åldern. Tänkbara utsatta grupper i framtiden kan ju också va småbarn o yngre barn... Så tänkbara drabbade grupper skulle kunna vara barn och barnbarn... till några som skrivit ovan.... plötsligt tror jag att det snabbt ändras uppfattning kring vaccinering! Mycket mycket snabbt om det är barnbarnet som skulle kunna drabbas!
Roger 67 betyder nog inte att du är i ålder 67 ? Det hela är ju mycket ekelt... nej rekommendationerna är.. vaccinering över 65 års ålder... så är du under så följer du enbart rekommendationerna.... inget konstigt alls.. men det finns ju en hel del här som är betydligt över 65 här.... de bör fortfarande vaccinera sig .. ganska enkelt egentligen.

Hej. Det här är lite utanför covid-19 men den spanska sjukan har väl drabbat oss nordbor på ett annat sätt nu vi åker ner till Spanien det är oxå en form av sjuka fast den är bra för själen hoppas jag.
Mvh Umebo

Vi tyckte det räckte med vaccinationer och hysteri för drygt ett år sedan när vi tog spruta nr 4? eller var det 5? Vi försöker hålla oss friska genom långa promenader, gärna i vattenbrynet här i Algarve, whisky på kvällen, några restaurang besök i veckan. Värst är det på stormarknaderna, folk nyser och hostar hejvilt rakt ut. Men jag tror inte det är någon influensa eller covid utan förändring i väderleken som ger upphov till riktiga bonnförkylningar. Har man drabbats av en sådan med rinnsnuva, inte feber, botar man den lätt med 0,5 dl honung, 1 tsk ingefärspulver, 1 tsk gurkmeja och svartpeppar (ska egentligen vara långpeppar men lite svårt att hitta i vår del av världen). Rör ihop och ät.

Fick efter allhelgonahelgen covid 2 dygn innan jag skulle fått min 6:e spruta. Har inte varit så dålig vad jag kommer ihåg någon gång. Frågade sedan när vintersprutan skulle tas om jag skulle ta min 6:e covid spruta. Fick till svar att eftersom det hade gått mer än 2 veckor sedan coviden så bör jag ta den. Förklaringen jag fick var att vi äldre (över 65 år) inte behåller immuniteten så länge. Jag tog den🤠. Inga biverkningar hittils

Fick efter allhelgonahelgen covid 2 dygn innan jag skulle fått min 6:e spruta. Har inte varit så dålig vad jag kommer ihåg någon gång. Frågade sedan när vintersprutan skulle tas om jag skulle ta min 6:e covid spruta. Fick till svar att eftersom det hade gått mer än 2 veckor sedan coviden så bör jag ta den. Förklaringen jag fick var att vi äldre (över 65 år) inte behåller immuniteten så länge. Jag tog den🤠. Inga biverkningar hittils

Om man läser rekommendationerna så är det inte " solklart " att du behöver en vaccindos hösten 2023. I varje fall inte om du är under 80år gammal. Om du haft verifierad covid under hösten så borde detta räcka? Om du inte har någon sjukdom eller annat som gör dig extra utsatt? Om jag nu har förstått dig rätt? Dvs att det du skriver handlar om hösten 2023 ?

Ja kanske är det så att vi alla numera lever i bubblor, olika bubblor. Förut var vi alla i samla bubbla men nu har vi delats upp. Läser jag rekommendationerna nu (länge sedan sist) så finns inga rekommendationer om fortsatt vaccinering för min åldersgrupp och yngre. Jag umgås mest med yngre så det kan ju förklara en del.
Vi får se vad som händer vid nästa stora pandemi men jag tror tyvärr det blir svårare att få folk med på tåget då. Det som har varit har nog tyvärr uppfattats lite som "vargen kommer...".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen