• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Årets influensavaccin 2023-2024, allmänt...

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Vi blev aviserade om en vaccination gällande både influensa och covid-19 efter den 7:e november, men vi skulle åka söderut redan den förste (imorgon). Covid-19 "förstärkningsvaccin" fick man gratis innan den 7/11 men inte influensaskyddet. OK tänkte vi när vi tog covid-19 och betalade 400:- var för influensavaccin. Grejen var att antingen ta båda vaccinen med en gång eller vänta 2 veckor till nästa.

Problemet uppstod, i princip redan dagen efter. Jag åkte på feber, halsont, nästäppa dvs en rejäl influensa som man kallar det, och har varit dålig i 10 dagar (men det börjar bli bättre). Vad jag skulle tänkt på, nu med facit i hand, är att antingen tagit sprutor långt innan eller hoppat över influensa vaccineringen. Ja, det är lätt att vara efterklok! Varför jag startar en diskussion är att ge en annan 72-åring en tankeställare inför massvaccineringen fr.o.m. den 7:e november...

Både jag och hustrun tar covid ( sjätte sprutan) och influensavaccinet nästa vecka 7/11.
Hoppas allt går bra.
Det hoppas vi också och att ni slipper en extra influensa på köpet. Det var vår 6:e covid ”påfyllning” och den hade vi inga problem med, men hostan (influensa biverkning) har bitit sig fast och är faktiskt kvar än idag…

Idag, efter drygt 2 veckor är jag äntligen influensa symptomfri. Feber, ont i halsen och förfärlig hosta är äntligen över. Marianne kämpar vidare mest med ont i halsen. Vi har hunnit avverka ca 140 mil med våra åkommor och ser en ljusning .
Själva resan gick bra med start i Limhamns småbåtshamn, vidare en övernattning i Flensburg, självklar snitsel i Greven’s Marina camping och nu två nätter med varm dusch i Mosel’s Mehring. Om man ska resa ”förkyld”, då bör man ha ”rätt” saker i HB-apoteklådan för att klara av påfrestningar med bl.a. hostan & feber, annars är det bättre att stanna hemma.

Lycka till er alla som ska få era vacciner fr.o.m. den 7/11, hoppas ni klarar er bättre än vad vi gjorde… Vi tankar imorgon i Luxemburg och drar vidare mot vår ställplats i Chablis.

Vi stannar på 2 tills vidare.
Har hört flera på jobbet som ångrar att dom vaccinerade sig överhuvudtaget och dom som aldrig vaccinerade sig är rätt kaxiga idag.
Visste inte att vaccinet tog bort kaxigheten. :unsure: så dom borde vaccinera sig!

rekomendationen just nu är...över 65 år gammal... eller i riskgrupp!
Om du inte tillhör dessa grupper, jamen då är det ju klart vad som gäller.

Det finns ingen anledning för någon överhuvudtaget att va kaxig... ett stort antal människor dog... och samhället i stort fick stora problem inte bara i Sverige.

Den dagen någon står vid en kista, och i kistan ligger en nära äldre vän eller släkting, den dagen de står vid en kista och i kistan ligger en nära vän eller släkting som hade cancer och behandlades med cellgifter... men drabbades av covid och lunginflammation.... använd inte ordet kaxig..... varsågod, byt plats.... lägg dig i kistan .. då är de inte så kaxiga.

Synd om Adam..katastrof... jag väljer ett exempel på någon som inte blev så gammal.
Vad finns det att va kaxig för?
Han blev lite över 50 år!

Varför ångrar de sig? Vet de att de inte skulle blivit smittade (alternativt mer sjuka) utan vaccination?

Allas orsaker vet jag inte.
Att dom föll för grupptrycket och sprutade in vätska i kroppen som inte ens var vetenskapligt beprövat är en av orsakerna och att man kan få andra följdskador ifrån vaccin. En annan tycker det var meningslöst för att få en något mildare covid smitta osv..

Nu är jag ju en av dom äldsta på arbetsplatsen så vi får se hur det utvecklar sig, har en förståelse för ungdomarna som är i början eller i mitten av arbetslivet har en helt annan syn på vaccin. Om vi var 90% som vaccinerade oss förra gången så kommer det nog vara 90% som inte vaccinera sig kommande covid-influensa.

Vi tänkte passa på att ta 3:e sprutan när det fanns en vaccinbod på torget, det fanns inte en enda människa där som skulle vaccinera sig men vi var för unga och var tvungna att vänta i 7 dagar, märkligt att inte alla som ville fick vaccinera sig när den ändå var tom.! Under den väntan fick vi covid och det ska väll vara det bästa vaccinet så därför blev det inga mer doser på oss.

När vi blev friska gick vi istället och vaccinerade oss mot lunginflammation, pneumokockbakterier hoppas vi inte bråkar med oss igen.
Att vaccinera sig eller inte är beroende på vilken åldersgrupp man tillhör, själv tror jag aldrig att så många som vaccinerade sig mot covid kommer ske igen!

Kommer o ta vaccin så fort jag kommer hem Både Covid o Influensa. Funderar på de som vill åka på resa till länder som kräver vaccin, Hepatit, gula febern, malaria, kolera etc Avstår de från att resa på grund av det??
Ovan undrar jag också.
Samt hur gör dessa med barn vaccin och så vidare? Inga vaccin till barnen heller, samt att man informerar sina barn att barnbarnen behöver minsann inget??

Ingen kö, knappt 2 min väntetid... innan jag slussades fram till en "ledig" syrra och sen var allting klart.
Lite ömhet i den grova muskulösa vänsterarmen första dygnet, men annars inga andra biverkningar.
Inte nog med det, jag har bara ett par minuters promenad för att få inhalera denna goda service.
Det kan ikke bli bedre enn dette... ;)

Nej, nu börjar vi bli trötta på eländet efter andra omgången orkeslöshet, kallsvettningar, nästäppan och förfärlig torrhosta. Vad detta beror på, vaccinet eller ej, har vi ingen aning om, men nästa år ska vi fundera noga om det ska fyllas på med mer vaccin.

Våra grannar i Gbg menar på att vi kanske fick influensan i samma veva som sprutan och då gjorde vaccinet ingen nytta. Verkar som att många är dåliga just nu…

Nej, nu börjar vi bli trötta på eländet efter andra omgången orkeslöshet, kallsvettningar, nästäppan och förfärlig torrhosta. Vad detta beror på, vaccinet eller ej, har vi ingen aning om, men nästa år ska vi fundera noga om det ska fyllas på med mer vaccin.

Våra grannar i Gbg menar på att vi kanske fick influensan i samma veva som sprutan och då gjorde vaccinet ingen nytta. Verkar som att många är dåliga just nu…
Blev också sjuk efter covid och influensavaccineringen. Är fortfarande inte bra, gjorde snabbtest för covid men det var negativt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen