• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Är elfordon egentligen bra för framtiden?

Bränder elbilar eller bilar med förbränningsmotor. Jag tycker att det finns fler parametrar än så att ta hänsyn till. Tex vad som kommer ut ur avgasröret. Visst det går att säga att elen inte produceras med ren energi. Även batterierna produktion har miljöpåverkan.

Oljebranschen och dess hantering är inte heller den renaste. En sak som är lätt att glömma är alla katastrofer med tankfartyg som har sprungit läck med förödande konsekvenser.

Det som är intressant är att förbränningsmotorn är i grunden samma motor som konstruerades på 1800 talet vad jag kommer ihåg. Elbilen hastighetsrekordet alldeles i början av 1900 talet. Så elbilen är också en gammal konstruktion I grunden.

Summa solarium är att det är blandat kompott när det gäller fördelar och nackdelar mellan el och förbränningsmotorer. Vi får hoppas att dagens nytänkande med elbilar blir bra på sikt. Under resan dit blir det nog ganska många bakslag. Så har det varit med bilar som har förbränningsmotorer.

Jag har kört elbil i Stockholm under flera år i mitt arbete. I stadsmiljö tycker jag att en elbil fungerar bra, dock inte under vintern. Att ladda på stan fungerar i princip inte alls om det är riktigt kallt ute.

Jag tycker att det är bra och kul med nya innovationer som leder till ny teknik.
Så resan har bara börjat med elbilar. Hm hur tänker jag där, elbilen är också en gammal konstruktion. Spännande är det i varje fall.
 
Den store overgangen for elbiler kom for omlag 20 år siden da en gikk over til 3-fas motorer og variabel frekvens invertere. Før dette var det DC motorer som ble benyttet, med spenningssregulering. Har selv hatt en DC motor elbil - den krevde endel vedlikehold og var ikke like effektiv som dagens elbiler. Det er nesten ikke slitedeler i dagens elbiler.

Det finnes en stor ulempe med elbiler av idag - veldig mye mindre behov for verkstader. Ingen periodiske service.
 
Den store overgangen for elbiler kom for omlag 20 år siden da en gikk over til 3-fas motorer og variabel frekvens invertere. Før dette var det DC motorer som ble benyttet, med spenningssregulering. Har selv hatt en DC motor elbil - den krevde endel vedlikehold og var ikke like effektiv som dagens elbiler. Det er nesten ikke slitedeler i dagens elbiler.

Det finnes en stor ulempe med elbiler av idag - veldig mye mindre behov for verkstader. Ingen periodiske service.
Bromsarna på en elbil kan bli ett problem på sikt. Bromsarna används används inte så mycket. Det är risk att de börjar att kärva. Motorbromsen är kraftig i en elbil pga. regenereringen av energin tillbaka till batteriet. Annars är det som du skriver, mindre service för en elbil.
Vad det gäller frekvensomformare för att styra 3-fas motorer får vi hoppas att de kommer att hålla på sikt. Jag har sett många frekvensomformare som har havererat under årens lopp i mitt arbete.
 
Kondensatorerna får slita hårt i en frekvensomformare man får räkna med att de tappar efter en tid.
Och fortfarande måste ju bränslet -elen tillverkas och ännu har ingen sk. politiker kunnat ge ett svar på hur det ska gå till för att vara miljömässigt bra. De utsläpp som försvinner kommer tillbaka och kommer vara till nackdel för de orter som ligger i närheten precis som de som bor i närheten av batterifabriker.
Vindkraftverk gillar inte militären och nu när det ska rustas upp kommer de inte vara glada. Det handlar inte om lågflygning utan snarare att radarn blir blind så att anfallande flyg inte kan upptäckas.
Vågkraft är ju också vindkraft man borde lätt kunna ta vara på den men det görs inte fast vi har många kuster. Norge borde ju t.ex. kunna ta vara på tidvattnet in och ut ur fjordar. När vågorna kan få ett stort fartyg att gunga så förstår man vilka enorma krafter det handlar om borde gå att utvinna med modern teknik.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen