• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Är elfordon egentligen bra för framtiden?

Det må bygges inn brannforebyggende saker i batteriene, Tesla forsinket sin levering av modell S for å få inn dette. De har hatt veldig få branner og da hovedsaklig under ladning. Men mange produsenter har for mye hastverk med å få sine biler på markedet og glemmer dette viktige punkt når en benytter de vanligste LI-Ion variantene. BYD og enkelte Tesla modeller leveres i dag med LFP batterier som ennå ingen har fått til å brenne, det nærmeste har under test hvor en lader celler med langt over maks ladespenning - det har da utviklet røyk (egentlig kjemikaliedamp). Ulempen med LFP er noe kortere rekkevidde med samme vekt Fordelene er øket sikkerhet og lavere pris.
 
Jag ser kopplingen, det finns andra fordon som drivs av andra bränslen och brinner väldigt bra också.

Det skulle vara intressant att se någon form av statistik på hur vanligt det är med batteribränder i jämförelse med t.ex. motorbrand i bensinbilar. Kanske lite tidigt ännu. En skillnad är väl att en batteribrand försöker man som förare inte släcka så skadan blir total.
 
Ni som tycker om att "ta över" en tråd kan ju fortsätta nu..... Varsågod tråden är er...

Och Tommy Dynner.... Vågade du inte ha kvar din spydiga kommentar... Ser att du tog bort den..
 
Senast ändrad:
Ni som tycker om att "ta över" en tråd kan ju fortsätta nu..... Varsågod tråden är er...

Och Tommy Dynne.... Vågade du inte ha kvar din spydiga kommentar... Ser att du tog bort den..

Fast det är kanske en kul idé....Ta över tråden ....
Blir lite som ..var står jag med min husbil.
Så tack..Mashallah...Varsågod..tråden är min.
 
Senast ändrad:
Jag ser kopplingen, det finns andra fordon som drivs av andra bränslen och brinner väldigt bra också.

Det skulle vara intressant att se någon form av statistik på hur vanligt det är med batteribränder i jämförelse med t.ex. motorbrand i bensinbilar. Kanske lite tidigt ännu. En skillnad är väl att en batteribrand försöker man som förare inte släcka så skadan blir total.
Den statistikken finnes, og justert for forskjellen i antatt biler totalt så brenner det nesten 10 ganger så mange biler med forbrenningsmotor enn el-biler i følge en US undersøkelser.
 
Så kan det va.... eller inte? Väldigt svårt att reda ut. Man måste veta mera exakt..hur är frågeställningen definierad?
Exakt vilka fordon avses. Exakt i vilka situationer uppstår branden ? Betänk att bilparken med förbränningsmotor är 20..kanske 30 år gammal medan fordon med el är betydligt nyare. Nya bilar med förbränningsmotor har ett betydligt bättre inbyggt skydd emot brand än äldre.


Svårt med statistik kring detta. ...det finns ju också en del anlagda bränder....tyvärr!


I Usa så är det 10 gånger vanligare med bränder i bilar med förbränningsmotor..i Norge 5 gånger vanligare...så då blir det ju 7,5 gånger vanligare? Skämt.
Ursprungligen var frågan i den här tråden ungefär..vill du sitta i bussen som började brinna? Inga problem med det. Den är ju 10 gånger säkrare än i en buss med förbränningsmotor.... enligt statistik.
 
Nu blev tråden rentav löjlig. Hälften av inläggen är ju justerade i efterhand.

Jag trodde ämnet var risker med eldrivna fordon. Om man inte ens kan/får jämföra med alternativen kan hela tråden lika gärna tas bort.
Kanske skapa en ny tråd med ett tydligare beskrivet ämne...
 
Bensinbilar brinner fem gånger oftare.......

Så står det i rubriken....nyteknik se
Det går att hitta denna uppgift på flera ställen på Internet.

Redan fem rader ner i artikeln så skriver man något annat....då är det bensin och dieselfordon.....så man ska vara noga med fakta...
Man ska också fundera kring...rubriken i en tråd.
Den här trådens rubrik är:
Är elfordon egentligen bra för framtiden?
Pekar i riktning...finns det problem? Risker som Roger är inne på.
Trådskaparen pekar på brandrisk.
Men rubriken begränsar inte till detta. Det kan ju finnas andra tänkbara problem med elfordon.
Rubriken kan besvaras med..Ja, Nej eller Jag vet inte!
 
Jag tror nog att Mashallah har startat en tråd som är djupare än det kan verka från början.


Man behöver vara skeptisk till saker...kolla upp!
I klippet nedan antyds hur det kan bli fel!
 
Senast ändrad:
Litt spesiellt at det er solidstate batterier - disse er markedsført som mye sikrere enn Cobolt og Mangan baserte li-ion batterier. Skille tippe at MB har stolt for mye på påstanden og skippet en del av sikkerhets kretser og løsninger for de mer tradisjonelle li-ion. Når celleprodusentene påstår at det ikke kan oppstå termal runaway på disse cellene så kan en forstå at en skipper denne overvåkningen - noe Tesla innførte på første produksjons modell av modell S og har hatt som standard siden. Det samme gjelder tendon problemet som også skal være bort - inntil det motsatte er bevist.

Foreløpig er det kun LFP (LiFePO4) som er sikrerere enn blybatterier. Det er mye forskere rundt andre kjemier for battericeller, Natrium i stedet for Lithium er mest lovende, men foreløpig er det et problem med levetiden på disse. Energi pr. vekt og volum er bedre enn for Lithium så fokus er på å få til levetid. Et team påstår å ha klart 1000 lade - utladninger, dvs bedre enn bly - dårligere enn Lithium. Pris kan bli lavere da Natrium er tilgjengelig i nesten ubegrensete mengder i havvann og er enkelt å utvinne. Disse cellene kan lades helt ut uten å redusere levetiden.

Den som løser knuten Natrium og solid state skyter gullfuglen. Ingen flytende elektrolytt og lav materialkost.
 
Jag har under flera år varit negativ till elbilsutvecklingen, en orsak är att jag väldigt tidigt kom i kontakt med den batteriteknik som används, och redan då för ganska många år sedan så var det varningar för batterierna, vid en krasch kunde det lätt bli en brand och likaså vid laddning.
Jag anser att de som köper en elbil nu är vad Microsoft brukar säja betatestare,
Elen fungerar idag bra på mindre fordon och elcyklar precis som solpaneler är lämpliga i det häradet. Men de klarar bara några år sen är det en stor kostnad att byta batteri.
Jag känner mej inte bekväm med att mina grannar skulle skaffa elbil eftersom en radhuslänga är en mumsbit för en elbilsbrand. Skulle heller inte vilja ha bilen i ett storgarage speciellt inte om den låg under ett bostadshus som jag bodde i. Sannolikheten för att det skulle finnas flera elbilar med laddare där skulle vara ganska stor.
Man pratar om statistik för bilbränder vanliga bilar kanske tar eld på vägen men knappast med avstängd motor i ett garage. Finns många som är rädda för gasol men man kanske ska vara mer rädd för elbilar, skulle inte vilja stå bredvid en elbil på campingen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen