
I måndags var vi ute och promenerade med hundarna, inte långt från den centrala ställplatsen i Söderhamn. Såg på avstånd att en man höll på att sätta upp ett par skyltar vid infarten och en stor grupp husbilsåkare diskuterade med mannen. Flera husbilar stod parkerade på gatan, trots att det såg ut att finnas lediga platser.
När vi sedan kom tillbaka till vår personbil efter promenaden med hundarna, såg vi att skyltarna var borta och det var åter lugnt på ställplatsen. Inga bilar på gatan och det fanns tomma rutor inne på ställplatsen. Märkligt tyckte vi, vart tog bilarna på gatan vägen?
Idag noterade vi massor av husbilar som körde förbi vårt hus, som inte alls ligger i ställplatsens riktning, såg ut som de letade något. Vi åkte ner för att kolla ställplatsen och där fann vi troligen orsaken.
Skylten som både åkte upp och ner i måndags, fanns nu på plats och vi kunde läsa texten. - Vänligen boka plats innan du parkerar. Säkert 10 bilar som parkerat på platser i närheten av ställplatsen, men som inte är avsedda för parkering, trots att vi kunde räkna till 6 tomma platser inne på ställplatsen. Det betyder alltså att de tomma platserna redan var bokade och betalda.
Kollade samtidigt på mobilen som bekräftade att det är redan var fullbokat onsdag, torsdag, fredag, på lördag fanns det en ledigt plats utan el.
Kommunen har alltså ingått ett avtal med en bokningssajt som heter Campingspot.com, precis som 27 andra ställplatser, bland andra Trosas populära ställplats.

Book a spot at your favourite destination on campingspot.com
Campingspot makes attractive destination available to camper owners who want a high-quality holiday experience.
Förstår att det är en attraktiv lösning för kommunerna och andra entreprenörer som har obemannade ställplatser. Just nu är 28 ställplatser från Vejbystrand i syd till Hudiksvall i nord bokningsbara och publicerade på deras sajt. Troligen blir det en stadig tillströmning av flera populära ställplatser i framtiden.

När man läser igenom deras informationsmaterial för både deras kunder, ställplatsägarna och vi som är gästerna, känns det som om man är i en uppbyggnadsfas, inte helt klara med sin produkt. Men sköter man sina kort väl, betalar ut bokningsavgifterna snabbt till leverantören, har en app som det är enkelt att boka på och en fungerande kundsupport till användarna när det blir fel. Det får inte heller hända för ofta att bokade kunder kommer till sin reserverade och betalda plats och det står redan en annan husbil där.
Men visst kommer irritationen bli stor hos många av oss, när man kört runt i ett par timmar utan att finna en plats för övernattning. Vi får helt enkelt ändra vårt sätt att resa i högsäsong, framförallt i populära områden. Den där spontaniteten som många av oss förknippar med husbilen och husbilslivet, håller på att gå förlorad.
Tyvärr är det nog bara att gilla läget, vi börjar bli väldigt många därute…
Men å andra sidan….

….. skrevs det här inlägget på vår FB-sida samtidigt som jag skrev det här inlägget här. Båda modellerna har sina entusiastiska följare. Självklart har den yngre familjen som fortsatt arbetar ett större behov av planering, än vi som är pensionärer och tidsmiljonärer.
Tommy
Senast ändrad: