• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Är det här början till slutet för det spontana resandet med husbilen?

IMG_1523.jpeg
I måndags var vi ute och promenerade med hundarna, inte långt från den centrala ställplatsen i Söderhamn. Såg på avstånd att en man höll på att sätta upp ett par skyltar vid infarten och en stor grupp husbilsåkare diskuterade med mannen. Flera husbilar stod parkerade på gatan, trots att det såg ut att finnas lediga platser.

När vi sedan kom tillbaka till vår personbil efter promenaden med hundarna, såg vi att skyltarna var borta och det var åter lugnt på ställplatsen. Inga bilar på gatan och det fanns tomma rutor inne på ställplatsen. Märkligt tyckte vi, vart tog bilarna på gatan vägen?

Idag noterade vi massor av husbilar som körde förbi vårt hus, som inte alls ligger i ställplatsens riktning, såg ut som de letade något. Vi åkte ner för att kolla ställplatsen och där fann vi troligen orsaken.

Skylten som både åkte upp och ner i måndags, fanns nu på plats och vi kunde läsa texten. - Vänligen boka plats innan du parkerar. Säkert 10 bilar som parkerat på platser i närheten av ställplatsen, men som inte är avsedda för parkering, trots att vi kunde räkna till 6 tomma platser inne på ställplatsen. Det betyder alltså att de tomma platserna redan var bokade och betalda.

Kollade samtidigt på mobilen som bekräftade att det är redan var fullbokat onsdag, torsdag, fredag, på lördag fanns det en ledigt plats utan el.

Kommunen har alltså ingått ett avtal med en bokningssajt som heter Campingspot.com, precis som 27 andra ställplatser, bland andra Trosas populära ställplats.

IMG_5794.png

Förstår att det är en attraktiv lösning för kommunerna och andra entreprenörer som har obemannade ställplatser. Just nu är 28 ställplatser från Vejbystrand i syd till Hudiksvall i nord bokningsbara och publicerade på deras sajt. Troligen blir det en stadig tillströmning av flera populära ställplatser i framtiden.

IMG_5793.jpeg

När man läser igenom deras informationsmaterial för både deras kunder, ställplatsägarna och vi som är gästerna, känns det som om man är i en uppbyggnadsfas, inte helt klara med sin produkt. Men sköter man sina kort väl, betalar ut bokningsavgifterna snabbt till leverantören, har en app som det är enkelt att boka på och en fungerande kundsupport till användarna när det blir fel. Det får inte heller hända för ofta att bokade kunder kommer till sin reserverade och betalda plats och det står redan en annan husbil där.

Men visst kommer irritationen bli stor hos många av oss, när man kört runt i ett par timmar utan att finna en plats för övernattning. Vi får helt enkelt ändra vårt sätt att resa i högsäsong, framförallt i populära områden. Den där spontaniteten som många av oss förknippar med husbilen och husbilslivet, håller på att gå förlorad.

Tyvärr är det nog bara att gilla läget, vi börjar bli väldigt många därute…

Men å andra sidan….

IMG_5796.png
….. skrevs det här inlägget på vår FB-sida samtidigt som jag skrev det här inlägget här. Båda modellerna har sina entusiastiska följare. Självklart har den yngre familjen som fortsatt arbetar ett större behov av planering, än vi som är pensionärer och tidsmiljonärer.

Tommy
 
Senast ändrad:
Jag har inte upplevt tröskeln i min husbil som något problem inte heller har det behövts någon kvarn för att jag ska gå på toa, man går dit det är närmast.
I Olihao stod det en scania svensk där drogs det ut en grov slang till gatan och dagvattenavloppet och pumpades hundratals liter.
Själv tömmer jag min kassett i därför avsett utrymme, inga problem men på camping använder man oftast de toaletterna.
problemet har knappast med husbilar att göra utan med de som inte har toa och behöver den, alltså personbilar
har inte mycket med husbilsplatser att göra.
 
På vår camping i Spanien, liksom på flera andra ställen finns båda alternativen, hål i marken för slanganslutning (behövs kvarn som i Grekland) och moderna toa-kasett-tömningsställen (avgränsad plats med toalett och vatten). Mycket bekvämt, känns nästan som hemma fast jag gillar vår husbils tak-SOG mer än lgh variant...
 

Är det här början till slutet för det spontana resandet med husbilen?​

Var ju det som tråden handlade om fast vissa tyckte det var kopplat till toalettens storlek och funktion.
Som svar skulle jag vilja säja att visst så är det nog och det har varit på väg ett bra tag redan.
Sen finns det ju en del delar av vårt land som inte nåtts av de problemen ännu och speciellt inte utanför semestertider.
Söderut är ju säsongen längre men det är ett begränsat antal människor i arbetsfri ålder som kan köra runt med husbil. Det är ju en verksamhet som vi kan syssla med några år efter pensionen. Så lågsäsong kan man nog fortfarande resa ganska spontant men i semestertider tveksamt.
Min egen lösning på problemet är ju att inte köra husbil, en vanlig personbil med boendekapacitet som är registrerad som personbil, kan vad jag förstår enligt lagen heller inte betraktas som en sådan.
Är det parkering 24tim eller mer så befinner man sej i eller utanför personbilen kan knappast någon ha med att göra enligt gällande lag.
Det är alltså mer eller mindre fritt fram för att bejaka äventyrligheten.
Det har alltid funnits människor som rest och övernattat i personbilar det som kan vara skillnaden de sista åren är att man har en säng och en mer ordnad inredning.
Enligt youtube är Toyota Sienna väldigt populär som campingvan den är strax över 5m och lätt att flytta ut 2 st stolsrader och få ett plant golv. Men den är inte helt liten och drar närmare 1 l/milen. Och då kommer den nästan i samma härad som en mindre plåtis men med lägre takhöjd.
Många som har haft en stor husbil har bytt ner sej? Till en mindre plåtis för att komma in i städer parkera och se mycket mer. Beror mycket på vilket intresse man har och förmodligen växlar det med åren.
Själv kommer jag resa helt inkognito med en vanlig bil utan yttre kännetecken att vara något annat.
Så svaret enligt mej själv är både ja och nej.
 
Är det parkering 24tim eller mer så befinner man sej i eller utanför personbilen kan knappast någon ha med att göra enligt gällande lag.
Det är alltså mer eller mindre fritt fram för att bejaka äventyrligheten.
Det har alltid funnits människor som rest och övernattat i personbilar det som kan vara skillnaden de sista åren är att man har en säng och en mer ordnad inredning.
Enligt youtube är Toyota Sienna väldigt populär som campingvan den är strax över 5m och lätt att flytta ut 2 st stolsrader och få ett plant golv. Men den är inte helt liten och drar närmare 1 l/milen. Och då kommer den nästan i samma härad som en mindre plåtis men med lägre takhöjd.
Många som har haft en stor husbil har bytt ner sej? Till en mindre plåtis för att komma in i städer parkera och se mycket mer. Beror mycket på vilket intresse man har och förmodligen växlar det med åren.
Själv kommer jag resa helt inkognito med en vanlig bil utan yttre kännetecken att vara något annat.
Så svaret enligt mej själv är både ja och nej.
Du får se upp med de kommuner där formuleringen i de lokala förskrifterna säger att "övernattning i bil annat än på speciellt utpekade platser" är förbjuden. De kommunerna finns.
 
Senast ändrad:
Reser oftast mot ett bestämt mål och nu efter fått information i denna tråd om bokningsbara platser eller platser där man får info om antalet lediga platser kan jag planera resan med ankomst på kvällen och inte kl 14:00 för att ändå ibland inte få plats. Hoppas att det blir fler platser enligt ovan.
För de som reser obokat förändras ju inget, möjligen att de ser en massa "lediga platser" som de inte får utnyttja för att de är bokade kan irritera.
Möjlighet att avboka borde finnas. även om man inte får tillbaka pengarna. Det måste kosta att säkra en plats.
Gatuparkering undviker jag, men ibland när plan B och C inte fungerar så är det sista utvägen. Med tung bil måste man tyvärr läsa lokala trafikföreskrifter om parkering.
 
Knappast några poliser som åker omkring och kollar som i spanien där problemet är större och polistätheten mycket större, de har mycket viktigare saker att göra.
Det är istället privata parkeringsbolag som anlitas av kommunerna som har tid med sånt och tjänar pengar på bötfällningar.
Det har lett till att stora centrumnära parkeringar inte kan utnyttjas eftersom de via skyltar är stängda.
Skulle de vara öppna för husbilar på nätterna skulle det avskräcka buset som åker runt och förstör bara för att de kan.
Skulle man samla ihop alla lokala föreskrifter om allt möjligt och fråga folk så är det nog ytterst få som vet vad som gäller i kommunen. De är heller inte lätt att får reda på tidigare fanns dom i kommunhuset. Idag är det lättare eftersom de finns på kommunens hemsida. När det gäller kommunala parkeringsplatser skulle det vara bra om skyltarna skulle visa vad som gäller även för lokala bestämmelser.
Är det bara en stort P ska det ju vara fri parkering men går man in på hemsidan kan det finnas en regel som gäller i hela tätorten att man inte får parkera på natten t.ex. Allt är väldigt svårt och luddigt när sverige en gång i tiden var statlig hade man begränsad rätt att bestämma något utanför det som gällde i landet.
När vi fick kommunalt självstyre var det fritt fram för en massa småpåvar att stifta sina egna lagar.
Det leder till att det dras gränser som inte tidigare fanns.
Är det det som kallas för kommunism?
 
Jag skulle vara mer bekymrad över bilinbrott (narkomaner, biltjuvar & busungar) i en personbil på en P-plats mitt i stan än i en motordriven "sommarstuga" där brott & straff är i relation med villainbrott.

Och så var det kocken i matsalen på fängelset som brukade reta de intagna med att fråga:
– Äta här eller ta med?
 
Knöliga med bokning är att det inte går att göra en spontanresa och räkna med en plats.
Vi ska till Göteborg och vidare till västkusten i nästa vecka.
För säkerhets skull bokade vi campingplatser redan i mars.
I förra veckan hörde några kompisar av sig och ville haka på men det var fullt på de campingar vi valt.
De ringde även flera bokningsbara ställplatser som var fulla.
Dock hade de alla gemensamt att de hade 3-5 platser som inte var bokningsbara så de fick inbjudan "kom hit så får ni se om det finns plats".
Är ju halvkul att ställa in barnen på ett besök på Liseberg, köra 55mil med förhoppningen att få en plats och sedan vackert åka hem för man inte har någonstans att sova eller ställa av husbilen....
 
Knöliga med bokning är att det inte går att göra en spontanresa och räkna med en plats.
Vi ska till Göteborg och vidare till västkusten i nästa vecka.
För säkerhets skull bokade vi campingplatser redan i mars.
I förra veckan hörde några kompisar av sig och ville haka på men det var fullt på de campingar vi valt.
De ringde även flera bokningsbara ställplatser som var fulla.
Dock hade de alla gemensamt att de hade 3-5 platser som inte var bokningsbara så de fick inbjudan "kom hit så får ni se om det finns plats".
Är ju halvkul att ställa in barnen på ett besök på Liseberg, köra 55mil med förhoppningen att få en plats och sedan vackert åka hem för man inte har någonstans att sova eller ställa av

Sweden är dåligt rustad för husbilslivet, tyvärr. Det kommer att ta många år som så mycket annat för att det ska bli en ändring på det invanda tänket. Vi är fortfarande i blöjstadiet för att ta hand om ”Sverige är fantastiskt” reklamen från 70-80 talet, trotts att allt finns mitt framför näsan. Privat eller kommunalt? Hoppas verkligen på en positiv förändring framöver från våra kommunala beslutsfattare! Så som det är nu ser det ut som vilda västern när man läser på forumet, dyrt och osäkert så folk ”frikampar” hellre på privata tomter osv…
 
Sweden är dåligt rustad för husbilslivet, tyvärr. Det kommer att ta många år som så mycket annat för att det ska bli en ändring på det invanda tänket. Vi är fortfarande i blöjstadiet för att ta hand om ”Sverige är fantastiskt” reklamen från 70-80 talet, trotts att allt finns mitt framför näsan. Privat eller kommunalt? Hoppas verkligen på en positiv förändring framöver från våra kommunala beslutsfattare! Så som det är nu ser det ut som vilda västern när man läser på forumet, dyrt och osäkert så folk ”frikampar” hellre på privata tomter osv…
Det finns många ställen att stå på i Göteborg bättre att höra med kommunen som har rekommenderat flera ställen
 
Det finns många ställen att stå på i Göteborg bättre att höra med kommunen som har rekommenderat flera ställen
Inte enl Partille camping och ställplats
"Under en vanlig sommardag händer det att hon tackar nej till mellan 30 och 50 kunder."


Kanske inte så konstigt att folk blir desperata och parkerar på vilken ledig fläck som helt på turisttäta ställen.
 
Inte enl Partille camping och ställplats
"Under en vanlig sommardag händer det att hon tackar nej till mellan 30 och 50 kunder.
Det skulle nog behövas 500 platser till runt om Göteborg, men det hade varit fullt ändå även om det hade funnits fler platser."

Jag menar inte ställplatser bara parkera
 
Sökte litet på Göteborg och Lokala Trafikföreskrifter som gäller parkering. Det finns ca 6500 av dom!!!!

Nu är det nog så att de lokala föreskrifter som begränsar nattparkering för bilar över 3.5 ton generellt inte är speciellt riktade mot husbilar (fast det förekommer det med). Anledningen till att de finns är sannolikt att man inte vill ha långtradare och andra större lastbilar parkerade i stan på nätterna. Däremot är det ju så att de då, av bara farten, påverkar de med litet tyngre husbilar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen