• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Är det här början till slutet för det spontana resandet med husbilen?

IMG_1523.jpeg
I måndags var vi ute och promenerade med hundarna, inte långt från den centrala ställplatsen i Söderhamn. Såg på avstånd att en man höll på att sätta upp ett par skyltar vid infarten och en stor grupp husbilsåkare diskuterade med mannen. Flera husbilar stod parkerade på gatan, trots att det såg ut att finnas lediga platser.

När vi sedan kom tillbaka till vår personbil efter promenaden med hundarna, såg vi att skyltarna var borta och det var åter lugnt på ställplatsen. Inga bilar på gatan och det fanns tomma rutor inne på ställplatsen. Märkligt tyckte vi, vart tog bilarna på gatan vägen?

Idag noterade vi massor av husbilar som körde förbi vårt hus, som inte alls ligger i ställplatsens riktning, såg ut som de letade något. Vi åkte ner för att kolla ställplatsen och där fann vi troligen orsaken.

Skylten som både åkte upp och ner i måndags, fanns nu på plats och vi kunde läsa texten. - Vänligen boka plats innan du parkerar. Säkert 10 bilar som parkerat på platser i närheten av ställplatsen, men som inte är avsedda för parkering, trots att vi kunde räkna till 6 tomma platser inne på ställplatsen. Det betyder alltså att de tomma platserna redan var bokade och betalda.

Kollade samtidigt på mobilen som bekräftade att det är redan var fullbokat onsdag, torsdag, fredag, på lördag fanns det en ledigt plats utan el.

Kommunen har alltså ingått ett avtal med en bokningssajt som heter Campingspot.com, precis som 27 andra ställplatser, bland andra Trosas populära ställplats.

IMG_5794.png

Förstår att det är en attraktiv lösning för kommunerna och andra entreprenörer som har obemannade ställplatser. Just nu är 28 ställplatser från Vejbystrand i syd till Hudiksvall i nord bokningsbara och publicerade på deras sajt. Troligen blir det en stadig tillströmning av flera populära ställplatser i framtiden.

IMG_5793.jpeg

När man läser igenom deras informationsmaterial för både deras kunder, ställplatsägarna och vi som är gästerna, känns det som om man är i en uppbyggnadsfas, inte helt klara med sin produkt. Men sköter man sina kort väl, betalar ut bokningsavgifterna snabbt till leverantören, har en app som det är enkelt att boka på och en fungerande kundsupport till användarna när det blir fel. Det får inte heller hända för ofta att bokade kunder kommer till sin reserverade och betalda plats och det står redan en annan husbil där.

Men visst kommer irritationen bli stor hos många av oss, när man kört runt i ett par timmar utan att finna en plats för övernattning. Vi får helt enkelt ändra vårt sätt att resa i högsäsong, framförallt i populära områden. Den där spontaniteten som många av oss förknippar med husbilen och husbilslivet, håller på att gå förlorad.

Tyvärr är det nog bara att gilla läget, vi börjar bli väldigt många därute…

Men å andra sidan….

IMG_5796.png
….. skrevs det här inlägget på vår FB-sida samtidigt som jag skrev det här inlägget här. Båda modellerna har sina entusiastiska följare. Självklart har den yngre familjen som fortsatt arbetar ett större behov av planering, än vi som är pensionärer och tidsmiljonärer.

Tommy

Senast ändrad:
Jag är lite sysslolös just nu så roade mig med att titta på parkeringsregler, i t.ex Stockholm är det förbjudet att parkera på gator med fordon som har högre bruttovikt än 3,5 ton mellan 22 och 06. Ja det står faktiskt bruttovikt.
Jag roade mig att kolla min hemstad Karlstad där får man högst parkera 2 timmar med fordon över 3500kg

Parkering för lastbil​

Lastbilar och andra fordon med en totalvikt över 3,5 ton får parkera högst 2 timmar på gator inom tätbebyggt område. Undantaget gäller buss i beställningstrafik som får parkera på gatan under natten, mellan klockan 18.00 och klockan 09.00. Detta regleras i våra allmänna lokala trafikregler och gäller om inget anges på platsen.

Vi bokade en ställplats på Ullared via nätet, sen bestämde vi oss för att vaska den och förlora pengarna. Vi tyckte synd att ingen kunde stå där så då försökte vi boka av platsen så åtminstone någon annan fick en övernattningsplats, även fast vi inte skulle få pengarna tillbaka, men den funktionen fanns inte på nätet så platsen förblev outnyttjad.

Sånt händer nog ofta så dom borde fixa den funktionen via nätet och för att folk ska avboka platser dom inte kommer till, kanske en återbetalning om 30% hade räckt.

Jag roade mig att kolla min hemstad Karlstad där får man högst parkera 2 timmar med fordon över 3500kg

Parkering för lastbil​

Lastbilar och andra fordon med en totalvikt över 3,5 ton får parkera högst 2 timmar på gator inom tätbebyggt område. Undantaget gäller buss i beställningstrafik som får parkera på gatan under natten, mellan klockan 18.00 och klockan 09.00. Detta regleras i våra allmänna lokala trafikregler och gäller om inget anges på platsen.
hur många kommuner har vi 220+ det blir mycket att hålla reda på om man vill göra rätt. Lättare i Karlstad där totalvikt gäller. I Stockholm med bruttoviktsregel måste man medföra fyra vågar om man har 2 axlar.

Senast ändrad:
hur många kommuner har vi 220+ det blir mycket att hålla reda på om man vill göra rätt.
:eek: Kanske det räcker att bara kolla de som man tänkt åka till? :unsure:
Det är nog inte så många som åker till alla, men frågan är ju hur många utländska turister som har tillgång till de olika kommunernas hemsidor med trafik- och ordningsföreskrifter?
Hur många vet ens om att de existerar?!

Känns lite överkurs med alla dessa olika föreskrifter, som skiljer sig från kommun till kommun!

Rensa istället i skyltdjungeln och skylta parkeringarna med vad som gäller.

:eek: Kanske det räcker att bara kolla de som man tänkt åka till? :unsure:
Det är nog inte så många som åker till alla, men frågan är ju hur många utländska turister som har tillgång till de olika kommunernas hemsidor med trafik- och ordningsföreskrifter?
Hur många vet ens om att de existerar?!

Känns lite överkurs med alla dessa olika föreskrifter, som skiljer sig från kommun till kommun!

Rensa istället i skyltdjungeln och skylta parkeringarna med vad som gäller.
Jo du har en poäng där, var kollar man, kommuner uppdaterar vart annat år eller mer sällan. Om man vill vara säker på göra rätt titta på transportstyrelsen där finns dagsfärsk information.

Jo du har en poäng där, var kollar man, kommuner uppdaterar vart annat år eller mer sällan. Om man vill vara säker på göra rätt titta på transportstyrelsen där finns dagsfärsk information.
Om man på transportstyrelsens sida https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_Search.aspx?UseStfs=1 väljer sök föreskrift sedan väljer län och kommun, går bra med samtliga. i sökrutan fritext skriv parkering 3,5 och tryck på sök föreskrift så får man föreskrifter, Kollade en del ibland står det fordon över 3,5ton ibland lastbil eller buss över 3,5 ton.
Kan vara värt att kolla om man gatuparkerar i Sverige.
I Utlandet finns kanske motsvarande men det klarar jag inte av att söka fram

I Sydeuropa, bl a Portugal gäller det som står på skyltarna. Man förutsätter inre att Alla har datorer, smartphones och internet med sig vid körning i trafiken. Önskade att det också i vårt land var likadant, kanske är det så ??

Verkar som mycket av parkeringar köps upp privat av kommuner och landsting.
Dessa har inga skrupler utan kräver en fungerande app i en nödvändig mobil, Detta hjälper inte egentligen eftersom man kanske bara parkerar en gång i den kommunen med deras app så tar de inte betalt eftersom de räknar med mer pengar.
De har också en minimiavgift under en viss tid är man där en gång får man en straffkostnad pålagd eftersom man ska skicka pengar på ett sätt de tar betalt för när man inte skapar ett konto för 1 parkering. Så det blev ganska mycket dyrare. Man får inte betala och när man sen gör det blir det minst dubbla priset.
Det som var otäckt var att en kvinna tog upp mobilen när jag satt i bilen och skulle åka iväg och tog ett foto. Men då var det betalt och klart.
I min hemort har man lämnat över allt till parkeringsbolag och hör finns det inga parkeringsproblem utom de kommunen skapar själva.

Man kan börja fundera varför det blivit så här. Vi är kanske för många husbilar i förhållandet till ställplats under några av de tre sommar månaderna. Hur många husbilar fanns på 70-80 talet, förmodligen lagom många
för att inga ställplatser var fullbelagda.
Man kan inte anlägga hur många ställplatser som helst, de måste gå med vinst, vem vill annars investera. Det är en ny tid nu och oavsett vad vi tycker och vill så är framtiden bokningsbara ställplatser om 10-15 år.

Kanske kommunerna kan ändra lite i sina lokala trafikföreskrifter. En del kommuner skriver fordon, andra skriver lastbil och buss ibland står det gator och vägar ibland tätbebyggt område mm. Det innebär att en husbil över 3,5t (de flesta?) måste koppla upp sig och kolla på transportstyrelsen sida om det inte är uppenbart tillåtet. Databasen är ganska svår att söka i, jag skrev "parkering 3,5t" och det fångade upp en del men jag vet inte om alla använder den formuleringen.
Såg att Göteborg har 8600 lokala trafikföreskrifter plus en del tillfälliga

Jag kan tänka mig att reglerna har tillkommit för att det inte skall stå lastbilar, lastbilssläp mm parkerade i villaområden eller andra gator med tillåten parkering. Målgruppen är nog inte någon tyngre husbil som parkerar där parkering är tillåten för en husbil under 3,5t

För oss som inte är yrkesförare borde det räcka att se på skyltningen, vilket kan vara nog så krångligt

När jag med caddyn körde till kroatien stannade jag till på en camping och köpte en liten flaska vin men jag tog inte in där. En liten bit längre bort fanns det en bra plats att parkera stod redan en monsterbuss gratis.
Ägaren till campingen kom dit förmodligen följt efter och började ställa frågor om allemansrätten i sverige och vilket problem hon hade med den angränsande skogen som var hennes hon hade hållit på länge att plocka skit.
Så problemet finns och det var naturligtvis inte bra att man kunde stå gratis. Men med ett mindre fordon kan man ju stanna ganska enkelt men monsterbussen är jag frågande om. Den kunde ju ingen camping ta.

Monsterbussen hade med säkerhet bättre förutsättningar att ta hand om de åkandes skit, än en"normal" plastis eller plåtis.
Jag vet inte om det är bättre med toan i stora bilar än små de gör ju samma sak, men du kanske har bättre information?
Problemet var nog mest att gå miste om avgiften men skulle ju bara sova några timmar och köra vidare, hon blev väldigt trevlig när vi pratat lite och hon förstod det hela. Men jag har förstått att många tyskar inte förstår sig på allemansrätten och många svenskar tolkar den fel. Sen finns det sådana som tagit på sej rollen som polis åt andra.

Jag vet inte om det är bättre med toan i stora bilar än små de gör ju samma sak,
Jo det är det. "Monsterbilar" (vad det nu är) har kvarntoa, med spolning, som hemma.
Dessutom i ett separat badrum.

Min bil har svartvattentank i minsta laget "bara" 170 liter. De nyare har 320 liter.
Specialbyggen kan naturligtvis ha ännu större tankar.

Detta minskar tröskeln för att skita i sin husblil vesäntligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen