• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Äntligen

Typisk kommentar från en som saknar musklerna. Ska man bo längre tider i husbil så denna fordonstup super. Här finns allt inkl. tvättmaskin. Då får det ta det lite negativa. Man får planera var man kan stå. I gengäld bara man bara i depå 1 gång/veckan. Här kan man verkligen snacka om fricampingbil och inte behöva leta platser med el, dusch o toa. Den är inte dyr i skatt ca. 8’ helårspåställd. Försäkring om den är påställd hela året ca.15’. Bilen är ej buss då den inte har mer än 5 sittplatser Utan personbil klass 2 ock kan köras på farfarskörkort.
Jo och trappklättrare behövs för att komma upp 1.5m till bodelsgolvet!
Sedan Buss är det till storleken inte sittplatser.
Ingen fricampar med den och liknande fordon, vi ser aldrig denna typen ute i obygden eftersom de inte kommer fram om det växer träd med nerhängande grenar
🤗🤗

Ingen fricampar med den och liknande fordon, vi ser aldrig denna typen ute i obygden eftersom de inte kommer fram om det växer träd med nerhängande grenar
🤗🤗
Buss har inget med storleken att göra, Buss är fordon försedd med fler än åtta sittplatser utöver förarplatsen, sedan är det som för övriga fordon. Lätt buss har en totalvikt av högst 3,5 ton, en tung buss har en totalvikt över 3,5 ton..

Detta säger mycket mer om denna Buss än vad ord kan göra.. Stor och klumpig det syns med blotta ögat så det måste köparna varit medvetna om.
Men något annat måste utlöst att man säljer den efter så kort tid.
Skatten och Försäkring måste vara ganska hög..?
Skatter, försäkringar och övriga kostnader är nog det minsta problemet för dom som köper den här typen av husbil.

🤗🤗
Vi är på vår 11 husbilsäsong med vår 4:e bil alla med mellan 3,6-4 m. Min erfarenhet o 25’ mil i bagaget gör i stället att denna biltyp i stället verkligen går att man kan fricampa. Man har med sig allt för en vecka mellan depåstoppen och full bostandard verkligen ger tjusning till husbilslivet. Ta fram körkortsteoriboken och uppdatera dig. Buss är ett fordon med min 9 sittplatser och kräver ett D-kort. Liners byggs på ett lastbilschassi. Fördelen är att man får en helt annan överblick över trafiken än att sitta på backen som busscaufförer gör. Under golvet får man bra plats för stuvutrymmen o teknikprylar i uppvärmda utrymmen. Det är klart att dessa fordonstyper inte noteras av dig så ofta då de utgör mindre än 0,5% av den svenska husbilsflottan och ännu mindre de som medför en bil i garaget för att smidigt kunna åka omkring under resor. Det är inte särskilt ofta jag har tvingats ta fram grensågen för att rensa, men visst händer det då och då. Först inte riktigt ditt problem.

Senast ändrad:
Ska man vara noga så finns det husbilar byggda på busschassin, medan Morelo, Concorde, Phoenix mfl mycket riktigt byggs på lastbilschassin.
Att bygga på busschassi är överlägset bäst, men med motorn bak blir det inget garage, kanske därför dessa är otroligt sällsynta i Europa.
(jag vet att det finns mittmotor busschassin, ännu mer sällsynta)

Ska man vara noga så finns det husbilar byggda på busschassin, medan Morelo, Concorde, Phoenix mfl mycket riktigt byggs på lastbilschassin.
Att bygga på busschassi är överlägset bäst, men med motorn bak blir det inget garage, kanske därför dessa är otroligt sällsynta i Europa.
(jag vet att det finns mittmotor busschassin, ännu mer sällsynta)
Busschassit är enligt uppgift också betydligt dyrare. US bilar bygger själv chassit snarlikt busschassi med oftast bakmonterad motor. Fördel låg ljudnivå fram, men man missar bilgaraget.

Volkner har visst patent/mönsterskydd motsvarande på lösningen att ha et PB garage mellan axlarna.

Volkner tillverkar fortfarande husbilar/bussar och den med garage kan beställas.
Oavsett "muskler" måste man kunna skriva många siffror på pengaöverföringen.

Det finns ett par medlemmar i ett annat forum jag är aktiv i, som har Volkner.
Dom verkar mycket nöjda.

Volkner har visst patent/mönsterskydd motsvarande på lösningen att ha et PB garage mellan axlarna.

Volkner tillverkar fortfarande husbilar/bussar och den med garage kan beställas.
Oavsett "muskler" måste man kunna skriva många siffror på pengaöverföringen.

Det finns ett par medlemmar i ett annat forum jag är aktiv i, som har Volkner.
Dom verkar mycket nöjda.
Fina bilar, men tyvärr också långa leveranstider och mycket högt pris. Detsamma gäller Liners från Concorde och Morelo. Nybeställningar levereras andra halvåret 2025 beroende på att Mercedes har svårt att få fram chassin att bygga på.

Garage för sportbil. Jag har i varje fall aldrig tidigare hört att Smart Four 2 på 2,95 m. klassas som sportbil, men Expressen sagt det så är det väl så. Persbrandt har kört den men han AB har leasat den under ca. 6 mån.

Inte illa gissat. Golden Dream är ett Ungerskt fabrikat.
Det är riktigt, det stod tidigare i annonsen Concord, något som jag kopierade när jag öppnade tråden, men jag var själv redan då tveksam.

Nu har man ändrat texten till;
Mercedes Benz 510Hk Euro 6
Mercedes-Benz MB ACTROS 963-0-C Golden Dream med garage.

Har ändrat texten i det inledande inlägget.

Tack för att ni var uppmärksamma.

Tommy

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka