• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Än så länge frivilligt, men hur länge?

E28FCC2B-77EE-4BF6-ACB5-FADA09B1F9D2.jpeg

Den spanska myndigheten DGT, som ansvarar för väg-/trafikfrågorna, påminner på sina sociala medier om vikten att respektera varningsskylten för faran med med döda vinklar, som introducerades på frivillig basis förra hösten.

Idag vill man att transportfordon N1, N2 och N3, d.v.s. alla paket-/lastfordon oavsett vikt, som arbetar i stadsmiljö och fordon med fler än 9 sittplatser skall klistra på 3 dekaler, enligt den modell som idag redan är genomförd i Frankrike.

DC15A3D7-DA56-46AA-80BE-FA16D379586F.jpeg

Enligt DGT beror 80% av alla dödsolyckor i stadsmiljö på just den döda vinkeln. Läser mellan raderna på DGT’s uppmaning att man inte är nöjda med utfallet av vädjan att aktuella fordon skall sätta på dekalerna på sina bilar. Själv har jag bara sett en enda bil i Spanien med dekalerna påklistrade.


Man säger att projektet är ett intiativ från EU och Bryssel. Om det blir en EU-regel får vi hoppas att man kan komma överens om en modell på dekalen så inte varje land kommer med sin egen modell.

Men våra husbilar har inte diskuterats, ännu.

Tommy
 
Senast ändrad:
Tyvärr verkar det som om de klistermärkena sitter i döda vinkeln har man kommit så långt att man ser dom har man ju redan passerat döda vinkeln. Jag tycker att det är alldeles för mycket märken och pekpinnar som förmodligen inte gör nytta jag tror att undervisning i skolan och i ett seriöst tvprogram gör mer nytta.
Känns lite som politikerna nu inför valet som verkar tro att folk är dumma som en ko. Det kallas ju valboskap finns ingen statistik på att folk är dummare än politikerna i genomsnitt mera tvärtom skulle jag vilja säja.
Att ta bort fönster i skåpbilarna är inget bra när det oftast finns en systermodell med säten och fönster.
Tydliga blinkers i rätt höjd med ljudsignal skulle vara bättre än klisterlappar, frågan är varför inte bilarna från början utrustas mer trafiksäkert än att man måste klistra lappar i efterhand som det säkert inte finns något statistik på att de gör nytta. Eleverna på avd. där jag jobbade fick en chock när de såg en kvinna bli på backad av en lastbil och krossad.
 
För att jag ska kunna läsa texten så måste jag åka farligt nära bilen med dekalerna, jag vet redan vilka sorts fordon jag ska passa mig för.


Enda gången jag är i döda vinkeln en längre tid är när man sitter i bilköerna.
 
Senast ändrad:
Tyvärr verkar det som om de klistermärkena sitter i döda vinkeln har man kommit så långt att man ser dom har man ju redan passerat döda vinkeln. Jag tycker att det är alldeles för mycket märken och pekpinnar som förmodligen inte gör nytta jag tror att undervisning i skolan och i ett seriöst tvprogram gör mer nytta.
Känns lite som politikerna nu inför valet som verkar tro att folk är dumma som en ko. Det kallas ju valboskap finns ingen statistik på att folk är dummare än politikerna i genomsnitt mera tvärtom skulle jag vilja säja.
Att ta bort fönster i skåpbilarna är inget bra när det oftast finns en systermodell med säten och fönster.
Tydliga blinkers i rätt höjd med ljudsignal skulle vara bättre än klisterlappar, frågan är varför inte bilarna från början utrustas mer trafiksäkert än att man måste klistra lappar i efterhand som det säkert inte finns något statistik på att de gör nytta. Eleverna på avd. där jag jobbade fick en chock när de såg en kvinna bli på backad av en lastbil och krossad.
Många döda vinklar blir det….
E71F2299-F0F4-4E67-B49F-5C63A20C7738.jpeg
Som sagt, enligt spanska DGT beror 80% av alla dödsolyckor i stadsmiljö på just den döda vinkeln. Därmed inte sagt att en ful gul/röd dekal är lösningen…

Tommy
 
Ofint, men om man lägger ansvaret på dom i huvudsak oskyddade trafikanter som befinner sig i döda vinkeln och är dom som drabbas så tror jag att det blir en förbättring. Då förstärker man ju även egenintresset när inte livhanken är skäl nog. Det hjälper föga att borgarrådet har drivit fram en lagändring och man har rätt. Jag misstänker att det är svårt att framföra klagomål oavsett om man hamnar hos Sankte Per eller hans kollega i källaren.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen