• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

TM Chiptuning

Motoroptimering för att få mer kraft och vridmoment, sänkt bränslekostnad eller köra miljövänligare

Redaktörsrecension

Märkte skillnad direkt
Fördelar
  • Lägre förbrukning
  • Starkare motor
  • Inget som behöver demonteras innan besiktning
Nackdelar
  • Inga jag noterat
Åkte upp till Thomas utanför Hjälteby för att optimera vår husbil, en Fiat 2016 med en 150 Multijet motor.
Hittade fram direkt med hjälp av Waze och det var en smal och slingrig väg den ett par kilometer innan jag kom fram.
Väl där så blev jag välkomnad av Thomas och fick köra fram bilen till porten.

Inne i verkstaden så blev jag imponerad över hur rent och snyggt där var. Inte som den vanliga bilverkstaden man besöker ibland.

PXL_20230317_090830926.jpg PXL_20230317_092130456.jpg

Sedan kopplades el och dator in och först gjordes en "hälsoundersökning" av bilen och när allt det var klart så färdigställdes programvaran för min bil. Man kan välja lite olika profiler, men i dagens läge så var jag mest intresserad av att få ner bränsleförbrukningen...

Att det dessutom få 25hk och 50NM extra är inte fel. Inte heller att det miljömässigt är en fördel med optimeringen (Fiat har generella inställningar som skall fungera på många marknader, här görs inställningen för oss och just denna bil)

Förhoppningsvis innebär optimeringen att jag får ner bränsleförbrukningen till i närheten av 0.8L/milen (men förmodligen inte så bra med svensk diesel). Men hur nära det vi kommer får vi se vid nästa resa.

När allt var klart, gjorde jag en provtur och jag märkte av den extra kraften i backar och på att jag inte behövde växla lika ofta.

Jag räknar kallt med att denna optimering har betalat sig själv på några resor och jag kan varmt rekommendera en optimering hos TM chiptuning.
2 medlemmar var hjälpta av detta/dessa.
Senast ändrad:
Knazig
Knazig
Hade varit intressant att veta vad du har för motor
Stefan
Stefan
Bra, klart det skall vara med; Fiat 2016, 150 Multijet.
Jag uppdaterar inlägget också.
  • Gilla
Reaktioner: Knazig

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen