• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

CoPilot GPS navigation

CoPilot GPS är utformat för att uppfylla behoven hos alla förare och fordonstyper
Den nya versionen av CoP visar inte egna ikoner för egna POI-filer på kartan, inte i något sammanhang.
Har meddelat deras support om felet, de har erkänt felet, och lovat en fix inom snar framtid.
En medlem var hjälpt av detta.
  • Sad
Reaktioner: viggoboy
viggoboy
viggoboy
Vi får hoppas på en snart bättring. Jag har redan lagt in alla mina stopp till Tyskland-Frankrike nu till sommaren i Gpsen
min semester 2025
  • Gilla
Reaktioner: Bosse E
  • Gilla
Reaktioner: viggoboy
Hur ställa in så att CoPilot undviker motorväg? Har provat med diverse olika inställningar under ”Ruttprofiler fordon/väginställningar”, men hur jag än ställer in så envisas CoPilot att rutta på motorväg, även på rutter där det finns bra landsvägsalternativ, ex.vis Kungälv till Stenungsund. Är det någon inställning jag har missat?
Bosse E
Bosse E
Vilken rutt A till B är det du har problem med? Är det just Kungälv - Stenungsund?
Så kan jag prova lite ...
Bosse E
Bosse E
Jag lyckades, kan inte bifoga bilder i ett sådant här inlägg:
  • Motorvägar: Undvik
  • Delade motorvägar: Undvik
  • Primära vägar: Rekommenderar starkt
Se i stället bilderna i inlägget/frågan ovan.

När du då får upp ruttbilden kan du välja vägen V om motorvägen :)
E
essge.
Tack så mycket, med den inställningen blev det mycket bättre. Får prova att köra den varianten ett tag och se hur det fungerar i praktiken.

För just den här rutten blir det dock en omväg. Det naturliga valet hade varit gamla E6:an, som ligger mycket närmare motorvägen. Det är också det vägvalet som Google maps gör. Men lite konstiga vägval ibland, är nog vad man får räkna med, oberoende av vilken navigator man använder.
Copilot koordinater. Har det någon betydelse när man skall ladda in i Copilot om man skiftar Longitude,Latitude till Latitude,Longitude

(OBS !! Jag har alltid börjat med Longitude,Latitude,Name,Address och rad 2...vidare
1.52966,49.07317,17, Monet Trädgård, )

1.52966,49.07317,17, Monet Trädgård,
eller
49.07317,17,1.52966, Monet Trädgård,
och måste rad 1 börja med Longitude,Latitude,Name,Address

Jag vet det är enkelt att prova men det är ett h...te att få bort filer i Copilot
  • Gilla
viggoboy
viggoboy
Då får jag göra som tidigare, Det är bara lite bökigt att flytta Lat/long. Normalt så anger man alltid Lat först..
Speciellt när man har stora filer. Men det går.
Tack
PS. ang CSV Måste Longitude,Latitude,Name,Address finnas på rad 1? eller det kan uteslutas. Garmin vill inte ha det.
  • Gilla
Bosse E
Bosse E
Ja, du måste skriva in de rubrikerna på rad 1!

Tillägg: Kom ihåg, inga andra kommatecken än just de som åtskiljer datafälten (i de efterföljande "platsraderna")
Bosse E
Bosse E
Mer info: Du lägger in din POI-fil i mappen "Save", alltså över "user_places" i mappsträngen.
Förutom POI-filen kan du lägga in en ikon-bild i samma mapp, format .jpg eller .png, 100x100 i storlekt går bra.
Du kopplar sedan den ikonen till poi.filen i ett av uppdateringsstegen i CoPilot.

PS. Enligt CoP's instruktioner ska bildfilen ha samma namn som CSV-filen, men med rätt suffix. Men jag har märkt att det numera fungerar med vilket namn som helst på ikonfilen. DS.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen