• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

iHusbil

viggoboy
viggoboy
Gå in på ruttprofiler för fordon
Väginställning
Här kan du välja
Bosse E
Bosse E
Antar att du angivit "Undvik" för motorväg.
Jag har även "Praktisk" som Ruttdragningstyp, om det nu bidrar (?).
Man kanske ska klassa även Delade Motorvägar som "Undvik"?

Jag har inte upplevt det som ett problem i Sverige. Dock, när vi kör i Tyskland, där vi föredrar B-vägar, brukar jag tvinga in CoP på B-vägen ifråga genom att lägga en way-point i rutten, för en ort i början av vägen, plus en ytterligare sådan längre fram längs B-vägen. Det brukar iaf fungera.
Beroende på hur geografin ser ut kan man även fösöka med "Kortaste" för ruttdragningstyp (om den väg jag vill in på är kortare förstås).
I vissa lägen kan även en alternativ rutt peka på annan väg än motorväg.

Sorry, vet inte mer än så
E
essge.
Jo det är så jag gör. Ställer in motorväg ”undvik” alternativt ”varnar starkt för”, och andra vägtyper som ”favorit”, men oberoende av val så blir rutten motorväg.
E
essge.
Jag har även provat med undvik delade motorvägar, men resultatet blir det samma.
Tricket med extra way-points kan fungera, men ibland krävs väldigt många points för att ligga kvar på önskad rutt. Går rutterna nära varandra så smiter CoPilot upp på motorvägen så snart det finns tillfälle.
Det verkar vara en hel del pyssel för att slippa motorväg. Jag får nog fortsätta använda Google Maps om jag vill undvika motorväg.
Bosse E
Bosse E
Vilken rutt A till B är det du har problem med? Är det just Kungälv - Stenungsund?
Så kan jag prova lite ...
Bosse E
Bosse E
Jag lyckades, kan inte bifoga bilder i ett sådant här inlägg:
  • Motorvägar: Undvik
  • Delade motorvägar: Undvik
  • Primära vägar: Rekommenderar starkt
Se i stället bilderna i inlägget/frågan ovan.

När du då får upp ruttbilden kan du välja vägen V om motorvägen :)

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen