• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ad Blue

Logga in för att dölja denna ruta:

Om jag fattar dig rätt fick du inte handboken på svenska lite konstigt?
När vi köpte vår Husbil en Fiat Weinsberg 2022 fanns allt på svenska både från Fiat o från Weinsberg
Rapidos Bok är på Svenska, men Fiats bok är inte på något Skandinaviskt språk.. attett av världens största bil företag inte trycker en bok för den konsument det gäller?
Men en brasklapp; Bilen är importerat till Frankrike inte till Sverige från Italien.. får kolla om PR kan fixa en…

Med bilen bör du fått den tryckta varianten på Svenska. Men den är rätt så torftig då den endast är på 42 sidor. Den kompletta är i pdf format på Engelska och är på 368 sidor. Man kan på gammeldags vis slå i register efter det man söker. Bättre är att söka efter ett ord, då blir det gult. Undrar hur många det är som gör som det står i anvisningarna när man tankar adblue?
Visa bilaga 54754

Visa bilaga 54755
Tydligen finns det olika handböcker min är på nästa 300 sidor på svenska från Fiat
sedan Fiats servicebok tunn bara med stämplar att man gjort servicen
Weinsbergs handboken ca 160 sidor på svenska.
En handbok Från Fiat måste väl kunna beställas från Fiat?
20260719_093614.jpg

Kört 58 mil och Ad mätaren visade 75% vid avfärd från Sollebrunn, nu 72%. Befinner oss i Norge vid Femudden på en fricamping plats.. på väg tror vi mot Drevsjö.. Diesel tycks kosta 22-25:Nkr normal pris, tankade igår för 18.97:kr under den tid de sänker priset i detta land, i Charlottenberg var det lång mycket lång kö med Norskar.. troligen fyller de dunkar verkar det som.
Glömde fylla tidigare, går 75 liter i tanken, är van vid 120 liter med Westfalian!
Plus 8 i regn idag, vid lunchrast testades dieseltruman, varmt och effektivt.. nu iallafall.
Har lärt mig farthållaren idag också innan vi kom till Koppang och tog av mot på väg 30.
Så dumt att tagit bort spaken under ratten och infört det moderna men sämre knappar på ratten!
I övrigt klagade tror jag mig minnas många + jag på Fiats backspeglar, nu är de perfekta för mig, verkar vara ny infästning.
Förbrukning 0.84, men ren gubbkörning enligt skyltad hastighet!
Instruktions bok Fiat är på Franska, Tyska, Engelska.
Tycker det är rent kriminellt att inte Handboken fins på alla EUs medlemsspråk.
För övrigt har min verkstad fått rätt som bestämt sa att oljestickan kommer snart igen.. nu sitter den på plats och oljepåfyllningen sitter bättre till!
🥺
Tydligen fel om bara 75 liter i tanken, fick i 72 liter hos preem idag, hade runt 35 mils räckvidd kvar..? Stämmer dåligt, får öppna boken och se om jag kan tyda Franskan angående dieselmängd, full tank iallafall!

Tydligen finns det olika handböcker min är på nästa 300 sidor på svenska från Fiat
Visa bilaga 54756
Säkert kan den beställas och eller laddas ner.
Men beställa det får PR fixa ringer dem på måndag.
Är Svenska som gäller för Handböcker, kostar en sak över 1.1 mille ska det vara info på svenska!
Även om man kan hjälpligt gissa sig fram så är det allt för dyra grejor att slarva med.
Använda AI.. vill man ha felaktig info om något då använder man AI.. har nämligen googlat om detta.. frågan är om Programmerarna för AI vet vad Ad Blue är för något…
🥺

Senast ändrad:
En tryckt Fiat manual på 300 sidor lyckades jag aldrig få tag i. När jag väl fick tag i den kompletta manualen på engelska i pdf format så nöjde jag mig med det.

Säkert kan den beställas och eller laddas ner.
Men beställa det får PR fixa ringer dem på måndag.
Är Svenska som gäller för Handböcker, kostar en sak över 1.1 mille ska det vara info på svenska!
Även om man kan hjälpligt gissa sig fram så är det allt för dyra grejor att slarva med.
Använda AI.. vill man ha felaktig info om något då använder man AI.. har nämligen googlat om detta.. frågan är om Programmerarna för AI vet vad Ad Blue är för något…
🥺
Här en över fiat skåpbil men skiljer kanske inte mycket PDF

Den Svenska är på 376 sidor och den Engelska är på 368 sidor. Kan språket göra den skillnaden eller är dom olika.
Screenshot_20260719_074323_Drive.jpgScreenshot_20260721_073448_My Files.jpg

Kört 58 mil och Ad mätaren visade 75% vid avfärd från Sollebrunn, nu 72%. Befinner oss i Norge vid Femudden på en fricamping plats.. på väg tror vi mot Drevsjö.. Diesel tycks kosta 22-25:Nkr normal pris, tankade igår för 18.97:kr under den tid de sänker priset i detta land, i Charlottenberg var det lång mycket lång kö med Norskar.. troligen fyller de dunkar verkar det som.
Glömde fylla tidigare, går 75 liter i tanken, är van vid 120 liter med Westfalian!
Plus 8 i regn idag, vid lunchrast testades dieseltruman, varmt och effektivt.. nu iallafall.
Har lärt mig farthållaren idag också innan vi kom till Koppang och tog av mot på väg 30.
Så dumt att tagit bort spaken under ratten och infört det moderna men sämre knappar på ratten!
I övrigt klagade tror jag mig minnas många + jag på Fiats backspeglar, nu är de perfekta för mig, verkar vara ny infästning.
Förbrukning 0.84, men ren gubbkörning enligt skyltad hastighet!
Instruktions bok Fiat är på Franska, Tyska, Engelska.
Tycker det är rent kriminellt att inte Handboken fins på alla EUs medlemsspråk.
För övrigt har min verkstad fått rätt som bestämt sa att oljestickan kommer snart igen.. nu sitter den på plats och oljepåfyllningen sitter bättre till!
🥺
1000 km/100 mil i Torpshammar på väg till Sveriges Mittpunkt Flataklacken!
Sedan blev det Birsta, IKEA, Rusta, ÖoB sedan S.Stadsberget’s parkering där nästan helt urval av hela EU länder stod med vagnar/HB.
I dag ska vi återgå till Birsta och kolla TV på Net on Net..
Har ingen antenn på ”Fransyskan” så det blir möjligen att Casta via mobilen…

Bilagor

• IMG_1024.jpeg
    IMG_1024.jpeg
    824,2 KB · Visningar: 8
  • IMG_1025.jpeg
    IMG_1025.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 8
1000 km/100 mil i Torpshammar på väg till Sveriges Mittpunkt Flataklacken!
Sedan blev det Birsta, IKEA, Rusta, ÖoB sedan S.Stadsberget’s parkering där nästan helt urval av hela EU länder stod med vagnar/HB.
I dag ska vi återgå till Birsta och kolla TV på Net on Net..
Har ingen antenn på ”Fransyskan” så det blir möjligen att Casta via mobilen…
Är ju "bara" 140 hk i denna med automat, i Westfalian 177 (180) hk Robotväxlare.
På 1000 km blev snitt förbrukningen 0.78 per mil.. visserligen har jag hållit mig under gällande gränser,
men låter lite ändå, roboten tog i bästa fall 0.89-90 per mil..
Till kommer denna soppa Ad Blue, 75% vid start, i Ljusdal ca 17 mil hemiifrån hos OK fyllde jag 6,5 liter á 76.-
då visade mätaren för AdB 64%, mycket liten förbrukning alltså.
Fiaten går fantastiskt bra, växlar mjuk, helt annan fjädringskomfort i denna mjukt i guppen också där Westfalian
nästan stegrade sig går denna mjuk och tyst.
Kompressor kylen i Westfalian har jag lovordat, denna i Rapidon ..samma fabrikat.. är betydligt bättre, kyller snabbt
och -16 i frysfacket med bara ett pkt glass däri.
Nu återstår vardagen, tecknat helförsäkring hos KABRIA 507:kr i månaden, fick prova på försäkring hos LF, de vill
har 841:kr i månaden efter denna gratismånad.. folksam 919:kr..!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen