• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Var står jag med min husbil?

Logga in för att dölja denna ruta:

Nej inte Söderåsen den här gången. Men vi ska dit efter helgen. Lägger oss några dagar på Skäralids camping i det gamla stenbrottet och börjar våra vandringar därifrån. Också väldigt vackert och dramatiskt. Skånes Grand Canyon Kopparhatten, Hjortsprånget och Odensjön, för att nämna några pärlor. Finns många vandringsleder i varierande svårighetsgrad.

Nej inte Söderåsen den här gången. Men vi ska dit efter helgen. Lägger oss några dagar på Skäralids camping i det gamla stenbrottet och börjar våra vandringar därifrån. Också väldigt vackert och dramatiskt. Skånes Grand Canyon Kopparhatten, Hjortsprånget och Odensjön, för att nämna några pärlor. Finns många vandringsleder i varierande svårighetsgrad.
Söderåsen har en fantastisk geologisk historia. Det är ingen ås i dess egentliga mening utan är en del av en nereroderad bergskedja som bildades av enorma plattektoniska krafter och vulkanism. Den bergskedjan var lika hög som Anderna idag...

Söderåsen har en fantastisk geologisk historia. Det är ingen ås i dess egentliga mening utan är en del av en nereroderad bergskedja som bildades av enorma plattektoniska krafter och vulkanism. Den bergskedjan var lika hög som Anderna idag...
Absolut. Det finns också ett fint Naturum vid ingången från Skäralid, där man bl a förevisar dess geologiska historia som du så bra sammanfattade!

Det är en grupp "amatörgeologer" (läs: seniorer) från SU där denna vecka. De leds av en väldigt duktig professor. Detta är avslutningen av deras översiktskurs "Skånes vulkaner" m.m. Jag skulle ha varit med men prioriterade mötet på Backyard...

Kullaberg vackert o fina vandringsmöjligheter. Nu har vi kommit till?

Bilagor

• 20220512_160309.jpg
    20220512_160309.jpg
    3,7 MB · Visningar: 36
Då kör vi med Kristinehamn. Bilden kan vara tagen utanför gamla KaMeWa (sedermera Rolls-Royce och nu Kongsberg). Jag har varit flera gånger i Kristinehamn men kan inte påminna mig om att sett installationen i bilden.

Bra kämpat Seppo, men om Finspång låg för långt norr ut så blir Kristinehamn väldigt norr ut. På platsen vi befinner oss bor ett tennisorakel.

Jag kan inte låta bli att svara trots att jag alldeles strax ska ge mig iväg på tur. Jag hinner alltså inte leta bland mina få bilder. Så om jag har rätt så överlämnar jag till någon annan att fortsätta.
Jag säger att bilden är tagen utanför Statkrafts kraftverk i Laholm.
1777447213699.png

Visst är det Björn Hellbergs Laholm. Bra jobbat PL 8. Tråden är nu öppen för hugad intressent då PL 8 inte hinner innan avresa.

Ovanstående bild tog jag från privat tomt. Så ingen av er har varit på exakt den plats där jag stod. Men i närheten kan ni ha varit. Det kommer mer bilder och ledtrådar så småningom. Bilden nedan som är tagen nyss visar i alla fall att det inte är så långt norrut i landet.
Bok1.jpg

Morgonbild från samma plats som första bilden men riktad längre åt vänster. I backen bakom den stora cypressen i mitten på bilden ligger rishögen och väntar på att brinna upp i kväll.Utsikt1V.jpg

Några hundra meters eftermiddagspromenad och jag hamnade vid den kombinerade bad- lek- boule- grill- och båtplatsen. Badbryggan skymtar i bakgrunden på bilden ovan.Bad1.jpg

Valborgsbålet redan avklarat. Troligen så tidigt eftersom arrangörerna driver restaurang och hotell på platsen och de vill ha middagsgästerna avklarade så att de kan stänga köket innan kvällen blir för sen. En hel del mer folk som inte syns på bild.
Eld1.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen