• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Återställande av inredning – vatten över huvudet?

Första biten att ta tag i var nedre garageväggen och förlängningen av golvet som går ut över tanken. Här fanns ett par bitar kvar som gav lite hjälp i hur det skall se ut men tyvärr var båda bitarna söndersågade.
Den stående mittväggdelen med elementen var kapad på höjden och av golvförlängningen som skall gå från vägg till vägg fanns bara den lilla snutten framför pannan kvar.
1731520884466.png

1731520915270.png

1731520966984.png

Mittväggen fungerar som stöd för golvförlängningen som i sin tur säng och trappa vilar på så den behöver absolut fixas.
Här kunde jag använda den gamla som mall med tillägg för det som var bortkapat så det var relativt enkelt. En bra uppvärmning 😊
1731520999841.png

Lite kul med småpillet att fräsa in riktiga skruvfästen i skivorna. Först tänkte jag använda möbelvinklar för att skruva ihop skivorna men det finns ju faktiskt riktiga grejer att köpa för en spottstyver.
1731521039794.png

Första färdiga hela delen, i princip identisk med original. Lite stolt blir man😊
1731521089050.png

För att kunna fräsa in skruvfästena och för att kunna fräsa av laminatkanterna investerade jag i en överhandsfräs och några frässtål. Allt från Amazon.
Fräsen gick på 1.200:- och stålen på totalt 225:-

1731521133550.png

1731521148990.png1731521158650.png

Fortsätter här då det fick vara max 10 bilder per inlägg och vi tycker ju om bilder :)

Nästa del är golvförlängningen. Här hade jag stor hjälp av att ha fotograferat och mätt i en annan ”hel” bil.
1731521571275.png

1731521599345.png

Sen tillkapning av den nedre vänstra väggskivan och testmontering. Nu känns det som att det går framåt 😊
1731521640394.png

Med skivorna klara och inpassade grovt kändes det som att jag kunde ge mig på att börja testa laminera.
Flaken med laminat är 305x131cm och kommer ihoprullade i en stor rulle. Med en tjocklek på 0,8mm så blir dom lite knöliga att hålla på med.
Laminatbitarna sågade jag ut med cirkelsågen och la till en marginal på ca 1cm runt om.

Kontaktlim på båda sidorna sen ihop med dem. Gick hyfsat bra. Det var inte något direkt sug i kontaktlimmet men jag märkte att Plywooden suger upp lite väl mycket av limmet så det blir ett lager färg innan limningen i fortsättningen.
1731793824162.png

För att få lite tryck på laminatet och få ut alla luftfickor använde jag en metallroller. Givetvis köpt på Amazon.
Kostade 170:-
1731793860820.png

Sen kantfräsning med fräsen. Grymt kul. Kanterna blir perfekta och det ser nästan ut som att skivorna är köpta på fina dyra affären 😊.
Laminatet är verkligen av toppkvalitet. Man kan nästan tro det är av riktigt trä.
1731793903655.png

1731793926521.png

På golvförlängningen limmade jag bara en smal sträng laminat längst ut då max 3-4 mm kommer synas sen när den övre garageväggen kommer dit.
1731793987051.png

Här med golvförlängningen och dom två nedre sidoskivorna på plats. Allt är nu inmåttat och golvförlängningen är fäst i golvet med träplugg och skruv precis som original.
Det som saknas är kantband på golvförlängningen, luftventilerna framför elementen och en öppning in till utrymmet till höger om tanken. Det är finlir som får komma senare.
1731794036769.png

Nästa är att börja försöka bygga upp korthuset så man får ett par sängar också.
Det underlättar en hel del att botten i sängskåpet var kvar. I den skall det sitta en stolpe som sängregeln slutar vid och som gångjärnen till luckan skall sitta i. Skruvhålen visar var exakt stolpen skall sitta. Behöver bara göra en stolpe först..
1731794167786.png

För att få allt att hålla ihop så behöver dom inre sängreglarna som går från bakre vägen fram till stolparna i skåpen komma på plats. Hela sängramen vilar sen på dessa reglar.

För att få rätt dimension limmade jag ihop 10 och 15mm Plywood. Dom syns så dom behöver lamineras och få kantband..

1731794703158.png

1731794727259.png

Stolpen inne i skåpet under sängen som regeln slutar vid och som även fungerar som fäste för luckgångjärnen.
1731794839065.png

Tack!!

Ja allmänhändig tycker jag nog att jag är men när det gäller det här med kunskap har det verkligen skett en förändring i hur vi hanterar den numera. Förr måste man verkligen lära sig ett yrke eller ett område helt från grunden för att veta hur man skall ta sig an alla varierande utmaningar när dom sen kommer.
Numera kan man genom att ösa information ur Internet snabbt få väldigt bra information och tydliga instruktioner i exakt hur man skall/kan göra i väldigt specifika fall.
Det blir att man som amatör får en lärare ”on demand”. Det blir ju kanske inte lika bra som när ett proffs gör det men det gör att man vågar sig på saker.

Forum(som detta) och Youtube är grymma källor bara man tar sig tid att läsa på.
Det finns proffs som visar och det finns amatörer som delar med sig av sina erfarenheter av att ha testat. Det här är ytterligare en tråd från en amatör som testar och lär sig 😊

Den färdiga stolpen till sängskåpet. Den här delen och sängsidorna är dom enda delarna som har kanter som skall rundas och få kantband. Det tackar vi för. Det är inte helt lätt att på fri hand försöka såga till en jämn bra sväng och sen dessutom få på kantband snyggt. Stolpen kommer knappt synas men det blir värre med kanterna på sängsidorna. Men det blir en annan dag..
1731874548166.png

För att få lite stabilitet och kunna börja måtta in lite satte jag dit vänster skåpsvägg. Den hänger fritt ut från väggen men räcker för att hålla upp skåpsgolvet tills vidare.
1731874614957.png

Stolpen monterad på sin plats tillsammans med sängregeln. Allt hänger nu i luften.
1731874671015.png

Nu börjar det bli riktigt klurigt.
Hur konstruktionen skall bli är jag ganska på det klara med men hur fasen jag skall kunna montera ihop, mäta och såga vartefter blir en utmaning. Jag vet ju inte måtten innan jag monterat ihop vissa delar och för att kunna montera ihop vissa delar så det håller ihop behöver jag delarna jag ännu inte sågat till.
Sen måste jag laminera vissa delar direkt så att måtten jag sen får fram efter att ha satt ihop flera delar blir exakt. Jag vill inte ha en massa glipor.
Lite Moment 22 DeLuxe 😊

Förmodligen är jag onödigt petig och försiktig. Ett proffs vet ju när det bara är att gasa och vad som kan justeras till efteråt.

Här är sängsidorna som blir nästa steg att få ordning på. Dom går inte hela vägen ner till golvet utan sitter skruvade i trappdelarna som jag ännu inte fått till. När jag fått upp skivorna vet jag exakt mått mellan så jag kan börja såga till trappan..
1731874796735.png

Tillfälligt på plats
1731874825118.png

1731874851977.png

Med den andra på plats stående på ett stödben
1731874932504.png

Med båda skivorna på plats kan jag få fram rätt mått att putsa till skivan som sen skall bli trappdelar. Jag vill ha lagom presspassning så det blir tight bak vid sängskåpet. Garagets mittersta takskiva skall ha exakt samma bredd sen då den också skall sitta mellan sängskivorna
1731875112493.png

Fintrimning av trappskivan
1731875154440.png

Så här såg det ut precis nu innan jag släckte lampan och avslutade helgen.
Mitt mål är att försöka bli klar med den grova konstruktionen innan nyår. Sen får det bli finlir med skåpsluckor, trappstegsgångjärn, hyllor i garaget och annat "smått".
1731875244210.png

Vet inte riktigt vad jag förväntade mig för resultat på ditt jobb men den här nivån var det garanterat inte :oops:
Det här ser riktigt bra ut och följer med spänning på vad som händer i tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen