• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Någon som har hum...

Logga in för att dölja denna ruta:

Floa

Ny Medlem
Medlem
Bilfabrikat
Rapido 696F
Hej
Har en Rapido 2025 med Fiat chassi. Det jag undrar över och som jag inte får svar av från återförsäljaren är displayen (se foto) som visar när bilen är ansluten till 220V, då tänds den gröna "stickkontakten" vilket den skall göra. Men efter ca en timme så plötsligt så står den och BLINKAR grönt. Någon som kan förklara vad det innebär, eller om något är fel?

Tackar på förhand 😉

Mvh Ove 20260525_142022.jpg

Ai har förslag

Det där är en klassisk CBE-manöverpanel för husbilar, och när symbolen för 230V-anslutning (den gröna kontakten/konturen högst upp i mitten) börjar blinka, är det panelens sätt att säga till att något inte står helt rätt till med laddningen eller strömförsörjningen.

Här är de tre vanligaste anledningarna till att den börjar blinka efter en stund, och vad du kan kontrollera:

1. Batteriladdaren har överhettats (Termiskt skydd)

Detta är den absolut vanligaste orsaken till att lampan börjar blinka efter en stund. När du först pluggar in 230V börjar laddaren arbeta för fullt. Om batterierna är tomma eller om ventilationen runt laddaren är dålig, blir laddaren för varm.

Vad som händer: Laddaren slår av sig själv för att inte gå sönder, och panelen varnar genom att blinka. När den har svalnat brukar den hoppa igång igen (och sluta blinka), för att sedan börja om ifall det fortfarande är för varmt.

Åtgärd: Leta rätt på själva laddblocket (sitter ofta i ett säte, under en säng eller i ett skåp nära elcentralen) och se till att det inte ligger packning, jackor eller annat ivägen som blockerar ventilationen.

2. Spänningsfall eller svajig 230V-försörjning

Om stolpen du är inkopplad på levererar för låg spänning, eller om det är glapp i kabeln/kontakten, kan panelen börja blinka för att indikera att 230V-signalen är instabil.

Åtgärd: Tryck till kabeln ordentligt i både husbilen och stolpen. Om du står på en camping med väldigt många användare kan spänningen ibland dippa, vilket triggar systemet.

3. Defekt eller djupt urladdat batteri

Om bodelsbatteriet är helt slut, skadat eller har en kortsluten cell, kan laddaren trycka in maximal ström utan att batterispänningen stiger som den ska. Efter en viss tid (en säkerhetstimer) ger laddaren upp och felmeddelandet (blinkandet) startar.

Åtgärd: Kolla vad voltmätaren på panelen visar för bodelsbatteriet (knappen med batterisymbolen och ett "B" eller hus i). Ligger det kvar väldigt lågt (under 11-12V) trots att kabeln varit i? Då kan batteriet ha gjort sitt.

Rekommenderat första steg: Känn efter om laddblocket är väldigt varmt nästa gång det börjar blinka, och kontrollera att batteripolerna sitter ordentligt fast och inte har ärgat.

Vad ska man säga.... väntat i en vecka från återförsäljaren utan feedback. Här går det undan inom en timme har man svar. Måste säga att det känns TRYGGT att vara medlem här. Synd att jag inte hade möjlighet att komma på Er träff nyligen men hoppas att det blir fler tillfällen snart.

Tack igen - nu har jag lite att jobba med i sämsta fall får jag ta vägen förbi åf 🥺

Ove

Hej
Har en Rapido 2025 med Fiat chassi. Det jag undrar över och som jag inte får svar av från återförsäljaren är displayen (se foto) som visar när bilen är ansluten till 220V, då tänds den gröna "stickkontakten" vilket den skall göra. Men efter ca en timme så plötsligt så står den och BLINKAR grönt. Någon som kan förklara vad det innebär, eller om något är fel?

Tackar på förhand 😉

Mvh Ove Visa bilaga 53493
Saknas instruktionsbok? Eller ingen info där?

CBE-panelen kommer från början från Italien men CBE svarar aldrig, enligt min erfarenhet, på frågor från konsumenter.
Det som står i inlägg två är en utmärkt början för felletningen.

CBE-panelen kommer från början från Italien men CBE svarar aldrig, enligt min erfarenhet, på frågor från konsumenter.
Det var också min erfarenhet. Men när jag tog hjälp av en italiensk jobbarkompis som mailade dem på deras eget språk och åberopade den nationella hedern samt att landets stolta industritradion riskerade dåligt rykte kom det åtminstone ett halvt svar...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen