• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Varför byta olja FIAT Comfort-Matic växlingsrobot

Logga in för att dölja denna ruta:

Erok

Välkänd medlem
Medlem
Var köper ni eran olja till roboten. har kollat runt men får lite olika sökresultat. Trodde jag hittade rätt på Autodoc men färgen är orange och alla pratar om att den ska vara grön https://www.autodoc.se/liqui-moly/2...S1jNQY8KeIxTZgGKWguYdZsCOB1hI5xIaAuQDEALw_wcB
Varför ska Du byta… det frågade de på min Fiat proffs verkstad när jag diskuterade detta förra veckan med dem, för 50:e gången, vi har fortfarande inget från Fiat om bytes intervaller, alltså finns inget i service handledningen från Fiat om byte!
Växellåda är ju manuell och den byter man olja i om den plockas ner för reparation.
De kollar fukthalt i oljan och hittills under 15000 mil inga problem. mätaren slog om på Påskaftonen till 15000 mil.
Nu ska bilen in på års kontroll av växlingsdatorn, de kopplar in datorn och uppdaterar om det behövs 10/4 och byte av oljefilter.

Bilagor

• IMG_0711.jpeg
    IMG_0711.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 1
Varför ska Du byta… det frågade de på min Fiat proffs verkstad när jag diskuterade detta förra veckan med dem, för 50:e gången, vi har fortfarande inget från Fiat om bytes intervaller, alltså finns inget i service handledningen från Fiat om byte!
Enligt ett tyskt husbilsforum har det gått ut servicemeddelande om detta i det tyska servicenätet åtminstone, för mer än 5 år sedan.

Växellåda är ju manuell och den byter man olja i om den plockas ner för reparation.
De kollar fukthalt i oljan och hittills under 15000 mil inga problem. mätaren slog om på Påskaftonen till 15000 mil.
Nu ska bilen in på års kontroll av växlingsdatorn, de kopplar in datorn och uppdaterar om det behövs 10/4 och byte av oljefilter.
Någon årskontroll av växellådan ingår inte i några serviceprotokoll, så här skinnar verkstaden dig bara på pengar.
Jag har frågat min verkstad om detta ,och dom anser att man inte skall nollställa eller uppdatera roboten om FIAT inte kräver det.
Satsa pengarna på att serva robotlådan, det kan bli väldigt dyrt annars.
Hydraulolja suger inte fukt så det är ingen mening med att mäta, däremot bromsvätskan i kopplingen till roboten, den skall bytas.

Senast ändrad:

Jag har läst ganska mycket om roboten både här och där under flera års tid, och ingenstans sett information om att det kommer nya programversioner ofta. Men det är aldrig försent att lära nytt så om din verkstad säger att de uppdaterat med ny version kan du väl be om info om vilken det var före och vilken det är efter, och berätta det här. Beroende på årsmodell, motorstyrka och chassiversion finns det olika varianter av programvaran så enbart versionsnummer räcker inte om vi skall kunna jämföra. Be om de 4 parametrarna markerat i bilden nedan (siffrorna i bilden är hittepå).

Eller är det att köra någon av de inbyggda självkalibreringarna som du/de menar med "uppdatering"? Det är en annan sak.

1775472283698.png

Senast ändrad:
Enligt ett tyskt husbilsforum har det gått ut servicemeddelande om detta i det tyska servicenätet åtminstone, för mer än 5 år sedan.
Men inte i Norden!
Stellantis Fiat eller vad importören heter just idag har inte fått någon föreskrift om/när byte ska ske från Fiat tydligen.
Tycks inte heller vara nödvändigt, på vår byttes dessa oljor vid renoveringen 2019 sedan har den rullat nära 6000 mil, fukt har inte funnits i oljan heller vid kontroller.

Men inte i Norden!
Stellantis Fiat eller vad importören heter just idag har inte fått någon föreskrift om/när byte ska ske från Fiat tydligen.
Tycks inte heller vara nödvändigt, på vår byttes dessa oljor vid renoveringen 2019 sedan har den rullat nära 6000 mil, fukt har inte funnits i oljan heller vid kontroller.
Fiat Tyskland kan ju basera sin rekommendation på att de har tagit del av haveri-erfarenheter från betydligt fler bilar än vad de har i Sverige.

Du skriver "oljor", men i roboten finns bara en olja i en krets, hydraulolja. Den andra kretsen (för kopplingen) skall fyllas med bromsvätska och för den föreskriver Fiats instruktionsbok för Comfort-matic byte vartannat år.

Men inte i Norden!
Att det inte finns fukt i hydrauloljan är normalt eftersom den inte suger fukt, mäter dom bromsvätskan i kopplingen så finns det fukt efter 7 år annars är det fel på mätinstrumentet .

Fiat Tyskland kan ju basera sin rekommendation på att de har tagit del av haveri-erfarenheter från betydligt fler bilar än vad de har i Sverige.

Du skriver "oljor", men i roboten finns bara en olja i en krets, hydraulolja. Den andra kretsen (för kopplingen) skall fyllas med bromsvätska och för den föreskriver Fiats instruktionsbok för Comfort-matic byte vartannat år.
Bromsvätska kallas sedan urminnes tid för broms olja..😂

Att det inte finns fukt i hydrauloljan är normalt eftersom den inte suger fukt, mäter dom bromsvätskan i kopplingen så finns det fukt efter 7 år annars är det fel på mätinstrumentet .
Litar nog mer på Proffs när det gäller hur mycket fukt Bromsvätskan tar upp.. normalt eftersom det är slutet system ska den inte ta upp någon fukt alls..
Ska be dem kolla före bytet på fredag… har inte bytts sedan renoveringen.

Du kan ju också hänvisa dina Proffs till Fiats instruktionsbok för Comfort-Matic, tryck nr. 530.07.548 – 01/2014 – 1 utgåvan, som anger 2 års bytesintervall för bromsvätskan i kopplingskretsen:

Så ser den ut:
1775573120349.png

Litar nog mer på Proffs när det gäller hur mycket fukt Bromsvätskan tar upp.. normalt eftersom det är slutet system ska den inte ta upp någon fukt alls..
Ska be dem kolla före bytet på fredag… har inte bytts sedan renoveringen.
Även bromsarna har ett slutet system där skall vätskan bytas med 2-3års intervall,ingen vill ha kokande broms pga. av fukt.
Jag har alltid bytt vartannat år på roboten,vätskan är helt svart, jag tror det är så att dina proffs inte vill byta därför att det svårt att komma åt eller saknas kunskap.

Märkligt att bromsvätskan är svart, känns som att någon komponent i systemet inte tål den använda vätskan(?)

Märkligt att bromsvätskan är svart, känns som att någon komponent i systemet inte tål den använda vätskan(?)
Ja det är ett tecken på att något inte är bra, och risk för kommande problem. Kopplingskretsen skall fyllas med DOT4 vilket Olof säkert gjort och den kemin tål komponenterna. En spekulation är att det handlar om att slitage av någon tätning avger små partiklar. En annan spekulation har att göra med huvudcylinderns kolv som har hydraulolja på ena sidan och kopplingens bromsvätska på den andra. Om det läcker där, vilket det inte skall göra, kommer det in hydraulolja i kopplingskretsen och det tål kanske inte komponenterna där.

1000001515.png

Senast ändrad:
Du kan ju också hänvisa dina Proffs till Fiats instruktionsbok för Comfort-Matic, tryck nr. 530.07.548 – 01/2014 – 1 utgåvan, som anger 2 års bytesintervall för bromsvätskan i kopplingskretsen:

Så ser den ut:
Visa bilaga 52077
Sker med automatik var 24:e månad vid service…
Hos Fiat ju Proffs behöver man inte påpeka vad som bör göras enligt boken, däremot gör de fukt test av vätskan när man ber om det!
Kunskap finns säkert eftersom de serva Fiat sedan de gyllene år på 1960-70 talet när Fiat var vanliga.. Ducato har de servat sedan de började säljas, mest med bostadsbygge förstås då här i vårvdel av landet inte finns återförsäljare för Ducato..

Byts var 24: e månad när motoroljan byts!
Kollas när jag varje vår ber om kontroll av robotens funktion och för ev. uppdateringar
som nu på fredag..

Bra att du du korrigerat dina uppgifter från tidigare inlägg, tack för det! ( #116 , #120)
Har väl inte ändrat något, fakta kvarstår: Finns ingen service av robotväxlingssystemet i Fiats handböcker om roboten.
Därför min verkstad rekommenderat 2 viktiga saker till mig och andra, att vid stoppljus och köbildning lägga
systemet i friläge/neutral och årligen låta uppdatera systemet.
Är väl därför vår bil nu gått så bra som den gjort i 10 000 mil sedan renoveringen.

Har väl inte ändrat något, fakta kvarstår: Finns ingen service av robotväxlingssystemet i Fiats handböcker om roboten.
Därför min verkstad rekommenderat 2 viktiga saker till mig och andra, att vid stoppljus och köbildning lägga
systemet i friläge/neutral och årligen låta uppdatera systemet.
Är väl därför vår bil nu gått så bra som den gjort i 10 000 mil sedan renoveringen.
Inlägg #116 skriver du att ingen service gjort sedan 2019, men det är ju bra att du följer serviceshemat nu.
När det gäller friläge/neutral får nog din proffsverkstad läsa på, kopplingen är nedtryckt även med växxellådan i neutral vid rödljusen, så det gör ingen skillnad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen