Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸
Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026 på The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
Läs mer och anmäl dig här.
Spara alla bra ställen på goggle maps så har man kvar sen o lätt o se när man öppnar kartan sen vart alla fina ställen är när man reser så har jag gjort i många år nuFinns det någon lista med ställpatser där bara glad och positiva befinner sig ?
Jag känner att jag mår så bra då, när man hittar sådana ställen.
Kommer du söderut Tyskland Frankrike Italien osv. så är det nästan "krav" på att man hälsar trevlig på den man möter på ställplatsen/campingen, sedan kanske det inte blir så mycket mer beroende på hur bra man är på det lokal språket, jag brukar ofta prova engelska och många försöker iallafall föra ett samtal.Jag har mer eller mindre gett upp med att hitta någon "glad lax" att prata generella saker med på ställplatser och/ eller campingar. Man undrar ju vad de gått igenom i livet med husvagn(ar) och/eller husbil(ar). Det tycks vara svårt att ens få någon respons på en "God Morgon" hälsning. Surt är det för det mesta. Sommaralkoholiserade norrmän tar sig gärna ton utan invitation till samspråk. Finnarna förblir stumma. Det är kanske bara jag som ser detta...säger min hustru som lockar till sig "stickglada" damer överallt till samspråk om ull, mönster och stickor. Jepp...jag ska höja blicken och se allt runt om kring mig, med ett leende, som en teaterscen.
Åland åker vi gärna ofta till. Väldigt trevligt bemötande överallt. Även för oss med husbil. Smakbyn och Stallhagen perfekta för husbilsövernattning över en weekend med färja från Kapellskär.
Tyskarna ute med sina van's är inte speciellt talföra heller. Hustrun, som talar tyska flytande, säger att de är som campande finnar.Har rest till Jyllands västkust, sent 70-tal, tältar vid Hvide Sande, släpat mig ur tältet i ottan och besöker campingens gemensamhetsutrymme.
Några nymornade personer står och tvättar sig i "pissrännan", rakar sig eller borstar tanden. Ingen verkar speciellt pigg på samtal, varvid jag tyst släntrar in och ansluter mig till sysslorna vid rännan. Det vilar en nästintill andaktsfull stämning i lokalen.
Plötsligt slits dörren upp på vid gavel och in stegar en bastant herre från kejsardömet Tyskland och när hans väldiga lekamen träder in över tröskeln, öppnar han spjälluckan på vid gavel och med hög bestämd röst basunerar han ut ett hurtigt "GUTEN MORGEN!!!"... till den här introverta församlingen som förvånat stannar upp i sina göromål.
Vi, oskyldiga stackars människor på semester, släpper pliktskyldigast allt vad vi har för händer och ställer oss intuitivt i stram givakt och mumlar något något halvhjärtat till svar. Med tandkrämen rinnande utmed halkan försöker man sen återfinna vart man tappat tandborsten.
Mannen, som nyss höll i i sin rakhyvel, letar febrilt i sin necessär efter plåster... Tysken breder ut sig vid rännan och ... ja, ni förstår?
Vid det tillfället och även på senare år, har jag lärt mig, att man får faktiskt vara beredd på, att bli tilltalad av främmande människor, så fort man kommit söder om Öresund. Efter några dagar vänjer man sig faktiskt och börjar snart gå omkring, fånigt leende mot alla man möter...![]()
Eftersom folk flyttar på sig melan ställplatserna, så är det en väldigt dynamisk lista du efterfrågar.Finns det någon lista med ställpatser där bara glad och positiva befinner sig ?
Jag känner att jag mår så bra då, när man hittar sådana ställen.
Jag skrev den här tråden som ett svar på att man eftersökte ställplatser utan barn och hundar och plåtisar som stängde sina dörrar hårtEftersom folk flyttar på sig melan ställplatserna, så är det en väldigt dynamisk lista du efterfrågar.
Men bemöt andra som du själv vill bli bemött, brukar vara en bra start.![]()
Ah, det framgick inte. och jag hänger inte här på forumet varje dag och läser inte allt som skrivs i forumet.Jag skrev den här tråden som ett svar på att man eftersökte ställplatser utan barn och hundar och plåtisar som stängde sina dörrar hårt
vilket den trådskaparen var irriterad över.
Så se den som en kommentarer till en annan tråd.
Det är inte en efterfrågan på ställplatser .
Annons
Annons
Annons