• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur många mil körs en husbil per år

Erok

Välkänd medlem
Medlem
Baserat på antal liter, en HB ägare kör på ett år som en yrkesbilist kör på en månad.
Genomsnitt på HB måste ligga på 2-400 mil per år om man bildar sig en uppfattning genom att titta på hur många mil 10 år gamla HB rullat inne på Husbils firmorna!
Blir inte mycket till rabatt då..
🥹

Sakkunskapen är nog vi som kollar på fordonen som är till salu, i statistiken finns heller inte Klass2 med ...massor av bilar har under 10 år rullat 1500-2000 mil, sett bilar som bara efter 12 år gått 800 mil, sällan någon i butikerna har passerat 12-15 tusen mil oavsett årgång, en bil hos en av Forsbergs butiker hade dock gått 22 tusen 13 år gammal, hela 1700 per år vilket är relativt mycket i HB sammanhang.
Vår 2016 uttagen 2018 har 368 mil (tror jag) kvar till 15 tusen, runda tal 2100 mil per år, blir nog 200 till drygt om en vecka, norrut om inget stör planeringen.
Ska tillägga att Vi anser resan är målet, vi står aldrig stilla flera dygn på någon camping överhuvudtaget vare sig i Sverige eller utomlands, däremot ställplatser på Kontinenten, Kroatien var väl det senaste landet vi stog på camping, men vi fricampade flera nätter där också, vid Pompeji stod vi 3 dygn i en apelsin lund också.
När vi kör norrut fricampar vi eller Lånar elström på en bensinmack om det behövs, har ingen elpatron i ebersprächer värmaren men en 900W fläkt värmare.
Tur att vi har olika syn på detta.. ;);)

Senast ändrad:
För att svara på frågan i rubriken så kan jag berätta att vi körde 1365 mil unde 2025. Hälsningar Göran
Gäller inte någon tävling, refererar enbart till vad man ser när vi stannar till vid bilhandlare, eftersom vi har kört HB i 25 år så är man intresserad av att kolla och se om någon verkar passa oss bättre än den nuvarande och då tittar man på vägmätare och blir ofta fundersam då bilar inte verkar användas för att åka med och dessvärre inte heller lämnas på service, inte ens Fiaten får service verkar det som, bodelen blir inte heller servad av böckerna som finns i vissa att döma.
Kostar pengar inte bara att köpa, försäkra, skatta utan ännu mer att regelbundet lämna in på fukttest, gasoltest och service i övrigt.
Tyvärr är det så att vid inbyte vare sig frågar företagen om detta eller kräver servicebokens uppvisande, är väl därför böckerna sällan finns med i salubilar när man läser frågor i olika forum.

Sveriges officiella trafik- och fordonsanalys tas fram av myndigheten Trafikanalays, och dess uppdrag beskrivs här: https://www.trafa.se/om-oss/

Som framgår av dokumentet jag länkat till i inlägg #2, utgår från mätarställningarna vid de obligatoriska kontrollbesiktningarna vid beräkning av de årliga körsträckorna. Den som har frågor eller synpunkter på metoden, kan ju lämpligen tillskriva den kontaktperson som anges på sista sidan i bilagan i inlägg #2.

Pålle

Senast ändrad:
Du citerar mig och kallar det killgissningar. Jag har citerat statistiken från Trafikanalys. Vad är det som du anser vara killgissning?
Alla de som inte är till salu missar du med den metoden. Ett skevt urval, tror jag det kallas.
Du tror väl inte att de som inte är till salu har rullat många tusen mil mer och bilfirman justerar tillbaka mätarna flera tusen mil.. naturligtvis får man rätt intryck om man tittar i bilhallarna, bilprovningen borde har rätt bra statistik om de skiljer på olika personbilar Tung eller lätt klass2

Nej Erok,
jag tror inte att husbilshandlare i allmänhet manipulerar mätarställningar. Min kommentar gällde din metod, som när det gäller urvalet har uppenbara brister. Samma typ av brister som man skulle gjort sig skyldig till om man frågat ett litet antal boende i Villastaden om deras åsikter i en fråga och sedan påstå att resultatet gällde för alla Gävles medborgare.

Du har helt rätt i att bilprovningens siffror kan ge bra statistik över körda mil. Rapporten som nämns i inlägg #2 baseras ju på det! Den torde väl vara det bästa svar vi har att tillgå, dvs som redan skrivits ovan: i snitt 542 mil per husbil pb2 som var i trafik minst en dag under året (2023).

Hade de också räknat med de hb som inte kördes överhuvudtaget under året skulle siffran förstås bli lite lägre. Hur mycket lägre den skulle bli kan man ta reda på om man orkar gräva fram totalsiffrorna för antalet som kördes under året och hur många som inte kördes alls.

Hade varit intressant med ett medianvärde.

Ex vis räkna bort de 1000 lägsta och 1000 högsta km angivelse och ta snittet på de som blir kvar. 🤔

Det är väll mer intressant att ta bort dom 1000, 2000 eller 3000 husbilar som åkt kortast, dom står ju bara hos bilhandlare eller använder husbilen som sommarstuga. En husbil som är på ställd 1 dag har nog bara åkt till bilbesiktningen.

Ur inlägg #11:

Den som har frågor eller synpunkter på metoden, kan ju lämpligen tillskriva den kontaktperson som anges på sista sidan i bilagan i inlägg #2.

Pålle

Senast ändrad:
Så här är det ungdomar. Rubriken lyder,
Hur många mil körs en husbil på ett år
Sen finns inget frågetecken... ( nåja det är en fråga, omvänd ordföljd)
På den frågan finns lämpligen endast ett rimligt svar.
Svaret är, det är väldigt olika.

Men!
Sen börjar den unge skribenten redan i inlägg 1 prata om genomsnitt...o detta genomsnitt ska grunda sig på 10 år gamla husbilar som står till försäljning hos firmor... så kan man givetvis göra... frågan blir då ? ..Och vad ska resultatet användas till ?
Jag tycker att hela tråden leder ingenstans... vad är nyttan med detta?
Mitt förslag nu och tidigare är att det vore mycket bättre att lägga denna energi på en tråd med en rubrik, ungefär så här,
Hur ska vi jobba för att öka aktiviteten på forumet?
I den tråden krävs hjälp från många.. ingen nämnd o ingen glömd.. Jag ser gärna att nästa styrelse som väljs också deltar. Välkomna alla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen