• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur mycket har ditt år kostat??

Golfbil

iValberedning
Medlem
Hej,

Såhär har vårat år kostat med husbilen inklusive det mesta (förmodligen nån dag/plats glömd).

65 nätter (hittills) (utomlands och Sverige), 957 Mil

Soppa (disel): 15312:-
SP med el: 9211:- (installerade litium i slutet på säsongen)
SP utan el: 1700:-
Greenfee+ tävlingsavgift: 5220:-
SP utomlands: 2440:-
Broar+färja: 3209:-

Totalt: 37092:- / 65= 570,65 / 2 =285,32:-

I ovan ligger också kostnad för träffen för Ihusbil, samt en del Campingar på västkusten(utom FC)

Jag och frugan kostar alltså strax under 290 pix när vi är ute/dag.

Jag vet att alla har olika förutsättningar, men detta var mitt/vårat år än så länge.

Lite mer för vår del.

Körsträcka 1030 mil
Nätter 119 st varav 17 i Sverige
Sp/Camp 24583:-
Färja 9753:-
Vägavgift 2628:-
Diesel 22764:-
LPG 2583:-
Reseförsäkring 2721:-

Till det kommer ordinarie försäkring, bilskatt, däck, service, värdeminskning osv. Summera får någon annan göra jag törs inte 😁😁
Vi har inte betalat något för el och inte varit inkopplade om det inte ingått i avgiften.

Hälsningar
Peter

Summerar oftast inte hela året. I år blev det stor service inkl kamrem, mm, nya däck, nytt startbatteri, jordfläta, mm. Knappt 30 000. Jag har i många år satt undan 1000 kr i månaden till service och underhåll av husbil och personbil. Det räcker väl över tid.

Våra längre utlandsresor är oftast kring 50 - 60 övernattningar och 500 - 600 mil. De har vi järnkoll på. De senaste 4 resorna har hamnat strax under eller strax över 30 000:- Det har varit Kroatien, Italien, Frankrike och Spanien. Vi ligger då gärna på camping lite längre perioder, oftast med ACSI CampingCard priser. Dock ställplatser på de många nerslagen i Tyskland.

Sen blir det flera lite kortare turer, ofta ganska spontana, i södra Sverige och Danmark. De har jag inte lika bra koll på, men än så länge har vi lyckats hålla oss borta från "Lyxfällan". :)

Jag har väl aldrig räknat riktigt på vad våran "trädgårdstomte" kostar per år, men lever efter devisen att "smakar det så kostar det".
Ju mer man åker omkring med åkdonet, desto mer belastas den "rörliga" kostnaden.

Samtidigt är man lite osäker, att "tomten" är som en tickande bomb och kommer säkert haverera nånstans i obygden med fantasifulla
reparationskostnader som följd. Men än så länge efter snart 10 år och 11000 mil, så har det inte hänt något uppseendeväckande
i det avseendet. En husvagn vore egentligen ett "säkrare" alternativ för den som är nojig i den jämförelsen, men...

Jag ser definitivt mera fram emot, att nöta på oändliga asfaltsvägar och bo på tråkiga parkeringar under en låång vecka,
jämfört med att tränga ihop mig under minst fyra svettiga timmar på ett fullbokat flyg ner till det soldränkta Spanien.
Förut med vår hund som troget ressällskap, så fanns det inget alternativ. Men nu "fågelfria" som tyvärr vi blivit för tillfället,
så ser jag inte bilden framför mig, att vi ändå skulle göra den resan i luften, även om det t.o.m skulle visa sig vara billigare?

Vi, husbilister, är nog trots allt ett underligt kollektiv och det finns väl inget ekonomiskt försvar för vårt beteende...? ;)
Därför räknar jag inte så noga på de rörliga kostnaderna, däremot för jag nogsamt anteckningar om, hur mycket
jag egentligen ekiperar den där trädgårdstomten med. Senast fick han nya fjäderpaket, bara för han såg lite hängig ut där under nosen?

jag har dålig koll på kostnaderna...
Men 1 300 mil från mars till mitten av november. (Körde knappt någonting juli +augusti då jag jobbade)
Ca 75% fri camping. Endast 2 nätter på Camping som var under vår husbilsträff i Kristinehamn.
En vecka i Danmark och en vecka i Norge, annars bara Sverige.

Men som krinil skriver, ännu inte hamnat i "Lyxfällan" på Tv3
:cool:

Nu står husbilen i vinteride tills i mars när man åter kan köra med sommarsulor.
Under tiden blir det en del flygresor för att få lite sol.🌴 🐫

Jag räknar inte heller. Kör numera ensam sedan drygt två år då min livskamrat lämnade denna plats och resandet med husbilen är en lisa för själen och vad det kostar mig är av underordnad betydelse så länge det inte blir tomt i börsen.
Tommy

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen