• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

B-körkort före 1/7 - 96 i Schweiz

Den här frågan dyker upp då och då och svaren har varit olika beroende på vart frågeställaren har vänt sig. Detta verkar ju vara rätt instans men det hade ändå varit kul att höra hur det gått från någon som verkligen blivit stoppad och kontrollerad.

Själv skulle jag inte köra i Schweiz utan C kortet, i slutändan kan det ju bli en juridisk prövning i domstol eftersom detta är den lagstiftande instansens uppfattning och inget prejudikat. Risken är väl störst om man råkar bli inblandad i eller vålla en trafikolycka då ställs ju ofta saker och ting på sin spets.

Men å andra sidan har jag aldrig sett någon poliskontroll vid något av de tillfällen vi kört och turistat i Schweiz med husbil😬😬 Jag har iofs blivit stoppad en gång på 80 talet men då med personbil som saknade regplåt fram, ingen rolig diskussion med den polisen. Men till sist fick vi åka vidare med ett skylt tillverkad av ett anteckningsblock liggande i vindrutan.

Hälsningar
Peter
 
Den här frågan dyker upp då och då och svaren har varit olika beroende på vart frågeställaren har vänt sig. Detta verkar ju vara rätt instans men det hade ändå varit kul att höra hur det gått från någon som verkligen blivit stoppad och kontrollerad.

Själv skulle jag inte köra i Schweiz utan C kortet, i slutändan kan det ju bli en juridisk prövning i domstol eftersom detta är den lagstiftande instansens uppfattning och inget prejudikat. Risken är väl störst om man råkar bli inblandad i eller vålla en trafikolycka då ställs ju ofta saker och ting på sin spets.

Men å andra sidan har jag aldrig sett någon poliskontroll vid något av de tillfällen vi kört och turistat i Schweiz med husbil😬😬 Jag har iofs blivit stoppad en gång på 80 talet men då med personbil som saknade regplåt fram, ingen rolig diskussion med den polisen. Men till sist fick vi åka vidare med ett skylt tillverkad av ett anteckningsblock liggande i vindrutan.

Hälsningar
Peter
Om det skulle gå till prövning i domstol vart skulle domstolen vända sig för att informera sig om vad som gäller. Med största sannolikhet till denna lagstadgande myndighet i körkortsfrågor eftersom det är dom som bestämmer, vart annars. Tror inte att man kan hitta på egna relgler under en rättegång utan att rätten måste inhämta info före eventuell rättegång för vad ska dom annars gå på. Detta är som jag ser på denna fråga.
Mvh
Inge
 
Om det skulle gå till prövning i domstol vart skulle domstolen vända sig för att informera sig om vad som gäller. Med största sannolikhet till denna lagstadgande myndighet i körkortsfrågor eftersom det är dom som bestämmer, vart annars. Tror inte att man kan hitta på egna relgler under en rättegång utan att rätten måste inhämta info före eventuell rättegång för vad ska dom annars gå på. Detta är som jag ser på denna fråga.
Mvh
Inge
Nu är jag inte så bekant med lagstiftningen i Schweiz men eftersom både Sverige och Schweiz är västerländska rättsstater så tror jag inte det skiljer jättemycket. Lagstiftande instans är folkförsamlingarna, i Sverige Riksdagen, och i Schweiz är det Förbundsförsamlingen (Bundesversammlung), som består av två kamrar: Nationalrådet, som representerar folket, och Statsrådet, som representerar kantonerna.

Lagarna kan ofta inte tillämpas direkt i enlighet med lagtexten utan måste så gott som alltid tolkas för att anpassa till lagstiftarens mening. Detta sker i Sverige i Hovrätterna och Högsta Domstolen. I Schweiz finns Högsta Domstolen som är federal och därunder finns federala brottmålsdomstolen och förvaltningsdomstolen som nästa instans därunder, alltså liknande som i Sverige.

Domstolarna gör med lednings av lagtexten och förarbetena till lagen helt egna tolkningar som ligger till grund för hur respektive lag skall tillämpas i lägre instanser, så som åklagarmyndigheten och polismyndigheten och även till syvende och sist som rättesnöre för den enskilde polismannen.

För att få redan på hur lagen skall tillämpas (om ett svenskt körkort med ett undantag även gäller i Schweiz) så måste en högre instans döma av i det aktuella fallet. Tillsynsmyndigheten (så som Transportstyrelsen i Sverige i körkortsfrågor) kan ha sin tolkning om hur lagen ska tillämpas, men det är alltid domstolen som har det sista avgörandet.
 
Senast ändrad:
Nu är jag inte så bekant med lagstiftningen i Schweiz men eftersom både Sverige och Schweiz är västerländska rättsstater så tror jag inte det skiljer jättemycket. Lagstiftande instans är folkförsamlingarna, i Sverige Riksdagen, och i Schweiz är det Förbundsförsamlingen (Bundesversammlung), som består av två kamrar: Nationalrådet, som representerar folket, och Statsrådet, som representerar kantonerna.

Lagarna kan ofta inte tillämpas direkt i enlighet med lagtexten utan måste så gott som alltid tolkas för att anpassa till lagstiftarens mening. Detta sker i Sverige i Hovrätterna och Högsta Domstolen. I Schweiz finns Högsta Domstolen som är federal och därunder finns federala brottmålsdomstolen och förvaltningsdomstolen som nästa instans därunder, alltså liknande som i Sverige.

Domstolarna gör med lednings av lagtexten och förarbetena till lagen helt egna tolkningar som ligger till grund för hur respektive lag skall tillämpas i lägre instanser, så som åklagarmyndigheten och polismyndigheten och även till syvende och sist som rättesnöre för den enskilde polismannen.

För att få redan på hur lagen skall tillämpas (om ett svenskt körkort med ett undantag även gäller i Schweiz) så måste en högre instans döma av i det aktuella fallet. Tillsynsmyndigheten (så som Transportstyrelsen i Sverige i körkortsfrågor) kan ha sin tolkning om hur lagen ska tillämpas, men det är alltid domstolen som har det

Nu är jag inte så bekant med lagstiftningen i Schweiz men eftersom både Sverige och Schweiz är västerländska rättsstater så tror jag inte det skiljer jättemycket. Lagstiftande instans är folkförsamlingarna, i Sverige Riksdagen, och i Schweiz är det Förbundsförsamlingen (Bundesversammlung), som består av två kamrar: Nationalrådet, som representerar folket, och Statsrådet, som representerar kantonerna.

Lagarna kan ofta inte tillämpas direkt i enlighet med lagtexten utan måste så gott som alltid tolkas för att anpassa till lagstiftarens mening. Detta sker i Sverige i Hovrätterna och Högsta Domstolen. I Schweiz finns Högsta Domstolen som är federal och därunder finns federala brottmålsdomstolen och förvaltningsdomstolen som nästa instans därunder, alltså liknande som i Sverige.

Domstolarna gör med lednings av lagtexten och förarbetena till lagen helt egna tolkningar som ligger till grund för hur respektive lag skall tillämpas i lägre instanser, så som åklagarmyndigheten och polismyndigheten och även till syvende och sist som rättesnöre för den enskilde polismannen.

För att få redan på hur lagen skall tillämpas (om ett svenskt körkort med ett undantag även gäller i Schweiz) så måste en högre instans döma av i det aktuella fallet. Tillsynsmyndigheten (så som Transportstyrelsen i Sverige i körkortsfrågor) kan ha sin tolkning om hur lagen ska tillämpas, men det är alltid domstolen som har det sista avgörandet.

Nu är jag inte så bekant med lagstiftningen i Schweiz men eftersom både Sverige och Schweiz är västerländska rättsstater så tror jag inte det skiljer jättemycket. Lagstiftande instans är folkförsamlingarna, i Sverige Riksdagen, och i Schweiz är det Förbundsförsamlingen (Bundesversammlung), som består av två kamrar: Nationalrådet, som representerar folket, och Statsrådet, som representerar kantonerna.

Lagarna kan ofta inte tillämpas direkt i enlighet med lagtexten utan måste så gott som alltid tolkas för att anpassa till lagstiftarens mening. Detta sker i Sverige i Hovrätterna och Högsta Domstolen. I Schweiz finns Högsta Domstolen som är federal och därunder finns federala brottmålsdomstolen och förvaltningsdomstolen som nästa instans därunder, alltså liknande som i Sverige.

Domstolarna gör med lednings av lagtexten och förarbetena till lagen helt egna tolkningar som ligger till grund för hur respektive lag skall tillämpas i lägre instanser, så som åklagarmyndigheten och polismyndigheten och även till syvende och sist som rättesnöre för den enskilde polismannen.

För att få redan på hur lagen skall tillämpas (om ett svenskt körkort med ett undantag även gäller i Schweiz) så måste en högre instans döma av i det aktuella fallet. Tillsynsmyndigheten (så som Transportstyrelsen i Sverige i körkortsfrågor) kan ha sin tolkning om hur lagen ska tillämpas, men det är alltid domstolen som har det sista avgörandet.
När jag pratade med Svenska transportstyrelsen om hur det fungerar när ett land godkänner ett annat lands körkort så sa dom att det inte skapas en lag för varje land utan att aktuell myndighet ( transportstyrelsen i Sverige) godkänner det andra landets körkortsregler. De tog ett exempel : om det kommer en turist från Amerika och vill köra bil här med sitt amerikanska körkort så är det Ok, för att vi har godkännt det, det finns ingen särskilld lag för detta bara myndighetens godkännande
 
När jag pratade med Svenska transportstyrelsen om hur det fungerar när ett land godkänner ett annat lands körkort så sa dom att det inte skapas en lag för varje land utan att aktuell myndighet ( transportstyrelsen i Sverige) godkänner det andra landets körkortsregler. De tog ett exempel : om det kommer en turist från Amerika och vill köra bil här med sitt amerikanska körkort så är det Ok, för att vi har godkännt det, det finns ingen särskilld lag för detta bara myndighetens godkännande
Men en 16 eller 17 årig amerikan med amerikansk körkort får inte köra bil i Sverige. 18 år gäller för alla här. På motsvarande sätt kan väl Schweiz ha regler som innebär att de inte måsta acceptera alla regler från andra länder. Det har diskuterats mycket om vad som gäller angående farfarsregeln i Schweiz. Jag tycker inte det är helt klart vad som verkligen gäller i praktiken.
 
Men en 16 eller 17 årig amerikan med amerikansk körkort får inte köra bil i Sverige. 18 år gäller för alla här. På motsvarande sätt kan väl Schweiz ha regler som innebär att de inte måsta acceptera alla regler från andra länder. Det har diskuterats mycket om vad som gäller angående farfarsregeln i Schweiz. Jag tycker inte det är helt klart vad som verkligen gäller i praktiken.
Exemplet som jag återgav kom från Transportstyrelsen.
 
Först vill jag poängtera att Transportstyrelsen aldrig yttrar sig om huruvida utländska myndigheter godkänner svenska körkort, särskilt när det gäller undantag som inte framgår av körkortshandlingen. Framgår det av handlingen vilka behörigheter innehavaren har, finns det inom EU en regel om att det gäller i alla medlemsländer. Många andra länder utanför EU har valt att hantera det på samma sätt, exempelvis Norge, men även som det till slut verkar har även Schweiz gjort det. Om behörigheter som inte framgår av körkortshandlingen, har finns ett det dokument översatta på alla språk inom EU, där respektive lands undantag finns beskrivna och dessa brukar vad jag förstår accepteras i Europeiska länder.

Det har framkommit i flera skrivelser att även Schweiz ska godta detta dokument och därmed godkänna den svenska "farfarsregeln". Hur Schweiziska polisen, och för delen övriga poliser i Europa, ska kunna kontrollera att körkortet inte varit återkallat enligt villkoren har jag ingen kommentar till.

Jag tar alltså ingen ställning till om "farfarsregeln" gäller i Schweiz eller inte. Det jag reagerade på var inlägg #3 och försöker beskriva hur jag ser på rättsprocessen. Låt mig ta ett exempel:

En svensk förare blir stoppad av polisen i Schweiz i en husbil med en totalvikt över 3,5 ton och visar upp ett körkort klass B. Polismannen upptäcker genast att behörigheten B inte omfattar framförandet av fordonet. Föraren visar då upp en papper där den svenska undantaget beskrivs på det språk som gäller i kantonen. Polismannen blir villrådig och han och hans överordnade vet inte hur de ska agera i ärendet för de har inte hört om att det finns rutin för ett sådant ärende. Polisen väljer att rapportera föraren för olovlig körning, för att vidare kunna utredas. Men får föraren köra vidare?

Jag stannar här i exemplet men konstaterar att det hade varit enklare om det redan hade funnits ett ärende som gått genom en rättsprocess och ett prejudikat om hur Schweiziska myndigheter ska hantera sådana ärenden.

Min inlägg kan upplevas som lite tillspetsat, men jag upplever att många sådana här fall hamnar ofta i en gråzon vilket gör det svårt för en trafikant, även i Sverige men kanske särskilt utomlands.
 
Först vill jag poängtera att Transportstyrelsen aldrig yttrar sig om huruvida utländska myndigheter godkänner svenska körkort, särskilt när det gäller undantag som inte framgår av körkortshandlingen. Framgår det av handlingen vilka behörigheter innehavaren har, finns det inom EU en regel om att det gäller i alla medlemsländer. Många andra länder utanför EU har valt att hantera det på samma sätt, exempelvis Norge, men även som det till slut verkar har även Schweiz gjort det. Om behörigheter som inte framgår av körkortshandlingen, har finns ett det dokument översatta på alla språk inom EU, där respektive lands undantag finns beskrivna och dessa brukar vad jag förstår accepteras i Europeiska länder.

Det har framkommit i flera skrivelser att även Schweiz ska godta detta dokument och därmed godkänna den svenska "farfarsregeln". Hur Schweiziska polisen, och för delen övriga poliser i Europa, ska kunna kontrollera att körkortet inte varit återkallat enligt villkoren har jag ingen kommentar till.

Jag tar alltså ingen ställning till om "farfarsregeln" gäller i Schweiz eller inte. Det jag reagerade på var inlägg #3 och försöker beskriva hur jag ser på rättsprocessen. Låt mig ta ett exempel:

En svensk förare blir stoppad av polisen i Schweiz i en husbil med en totalvikt över 3,5 ton och visar upp ett körkort klass B. Polismannen upptäcker genast att behörigheten B inte omfattar framförandet av fordonet. Föraren visar då upp en papper där den svenska undantaget beskrivs på det språk som gäller i kantonen. Polismannen blir villrådig och han och hans överordnade vet inte hur de ska agera i ärendet för de har inte hört om att det finns rutin för ett sådant ärende. Polisen väljer att rapportera föraren för olovlig körning, för att vidare kunna utredas. Men får föraren köra vidare?

Jag stannar här i exemplet men konstaterar att det hade varit enklare om det redan hade funnits ett ärende som gått genom en rättsprocess och ett prejudikat om hur Schweiziska myndigheter ska hantera sådana ärenden.

Min inlägg kan upplevas som lite tillspetsat, men jag upplever att många sådana här fall hamnar ofta i en gråzon vilket gör det svårt för en trafikant, även i Sverige men kanske särskilt utomlands.
Det står i svaret jag fick från denna Schweizka körkortsmyndighet att om kontrolerande polis inte blir övertygad om att du har rätt att framföra ditt fordon av den beskrivning du ska ha med som beskriver våra körkortsregler SKA polismannen kontakta svensk myndighet för att få klarhet.
Exakt samma situation kan uppstå om man blir kontrolerad i ett EU-land av en polis som inte känner till våra regler. Jag har med mej mailet att visa upp och hoppas det ska underlätta om man blir kontrollerad när man kan se varifrån det kommer.
 
Det står i svaret jag fick från denna Schweizka körkortsmyndighet att om kontrolerande polis inte blir övertygad om att du har rätt att framföra ditt fordon av den beskrivning du ska ha med som beskriver våra körkortsregler SKA polismannen kontakta svensk myndighet för att få klarhet.
Exakt samma situation kan uppstå om man blir kontrolerad i ett EU-land av en polis som inte känner till våra regler. Jag har med mej mailet att visa upp och hoppas det ska underlätta om man blir kontrollerad när man kan se varifrån det kommer.
Jag har haft kontakt både med Schweiziska och UK myndigheter,och svaret är att det skall stå på körkortet att du får köra tung bil,vilket det inte gör på ett svenskt körkort.
Sedan kan man alltid hävda sin rätt enligt inläggen ovan, men man riskerar att få ställa bilen, samt böter, till detta eventuellt är utrett juridiskt vilket kommer ta tid.
Jag skulle aldrig köra genom dessa länder med tung bil på B-kort.
 
Jag har haft kontakt både med Schweiziska och UK myndigheter,och svaret är att det skall stå på körkortet att du får köra tung bil,vilket det inte gör på ett svenskt körkort.
Sedan kan man alltid hävda sin rätt enligt inläggen ovan, men man riskerar att få ställa bilen, samt böter, till detta eventuellt är utrett juridiskt vilket kommer ta tid.
Jag skulle aldrig köra genom dessa länder med tung bil på B-kort.
Det vore intressant om Du ville berätta vilken myndighet Du varit i kontakt med i Schweiz samt hur Du formulerade Din fråga. Den myndighet jag vänt mej till är den enda myndighet som handhar körkortsfrågor i Schweiz, vore konstigt om dom skulle lämna ett annat svar till Dej än det svar som jag visat här.
 
Det vore intressant om Du ville berätta vilken myndighet Du varit i kontakt med i Schweiz samt hur Du formulerade Din fråga. Den myndighet jag vänt mej till är den enda myndighet som handhar körkortsfrågor i Schweiz, vore konstigt om dom skulle lämna ett annat svar till Dej än det svar som jag visat här.
Jag har svaret någonstans i inkorgen,men det var några år sedan, ska leta
 
Låt mig ta ett exempel:

En svensk förare blir stoppad av polisen i Schweiz i en husbil med en totalvikt över 3,5 ton och visar upp ett körkort klass B. Polismannen upptäcker genast att behörigheten B inte omfattar framförandet av fordonet. Föraren visar då upp en papper där den svenska undantaget beskrivs på det språk som gäller i kantonen. Polismannen blir villrådig och han och hans överordnade vet inte hur de ska agera i ärendet för de har inte hört om att det finns rutin för ett sådant ärende. Polisen väljer att rapportera föraren för olovlig körning, för att vidare kunna utredas. Men får föraren köra vidare?
Detta hände en bekant till oss, fast i Norge. Den föraren fick absolut inte köra vidare, turligt nog fanns det en ersättare med C behörighet i sällskapet så att detta kunde lösas. Att han senare fick en ursäkt från norsk myndighet för att polisen hade gjort fel, hjälpte föga just då i vägrenen.

@Inge Strand , vilket dokument enligt stycke 2 anser/gissar du skulle räcka? Jag använder orden "anse" och "gissa" eftersom det inte framgår. Hon hänvisar ju inte till EUs ekvivalensdokument, utan ger bara mycket svävande/tolkningsmöjliga formuleringar (såsom jurister vid ett skrivbord ofta gör).

Att vara beroende av en schweizisk polismans eventuella vilja att "kontakta relevant svensk körkortsmyndighet" känns som ett lotteri med extremt dåliga odds.
/tomas
 
Det vore intressant om Du ville berätta vilken myndighet Du varit i kontakt med i Schweiz samt hur Du formulerade Din fråga. Den myndighet jag vänt mej till är den enda myndighet som handhar körkortsfrågor i Schweiz, vore konstigt om dom skulle lämna ett annat svar till Dej än det svar som jag visat här.
Det mail jag har hittat är från kontakter jag haft med M-Sverige,ger samma svar som jag fått tidigare från Schweiz och UK.

Hej Olof!
I min telefonkontakt med den engelska körkortsmyndigheten fick jag samma besked att den svenska undantagsregelns bestämmelser måste stå särskilt på körkortet för att den ska gälla i UK. Så dessväre gäller övergångsregeln inte i UK. (samma sak i Schweiz) Du bör komplettera ditt körkort med behörighet C eller C1 beroende på vad ditt behov i framtiden kommer att vara.
Det hjälper dessvärre inte att ta med en förklaring av den svenska övergångsregeln i ett separat dokument.
Med vänlig hälsning,

Katja Runestam Prinzell
 
Här kan man läsa vad M skriver 250617:
Bl a skriver de:

Särskilt viktigt: Schweiz och Storbritannien

–Vi får ofta frågor om övergångsregeln gäller även i Schweiz och Storbritannien säger Katja Runestam Prinzell reserådgivare på Riksförbundet M Sverige. Tyvärr gör den inte det – inte automatiskt. Orsaken är att svensk körkortsinformation inte har undantagsregeln tryckt på kortet, och dessa länder kräver det. Flera förare har rapporterat att de blivit nekade att köra tunga husbilar där, trots att de haft lagen på sin sida i övriga Europa.

Vill du resa till Schweiz rekommenderar vi starkt att du har C- eller C1-körkort – eller väljer en husbil under 3,5 ton.

Sammanfattning – det här gäller:

Du får köra personbil klass II över 3,5 ton med B-körkort om det är utfärdat före 1 juli 1996

  • Gäller inte om körkortet återkallats och återutfärdats efter detta datum
  • Gäller inte om husbilen är registrerad som lastbil
  • Gäller inte i Schweiz och Storbritannien – där krävs formell behörighet
M är dock "bara" en organisation som kan ge sin syn på saken. De vågar inte skriva att farfarsregeln gäller i Schweiz och Storbrittannien.
 
Hittade ett mail från UK, där dom kräver att behörigheten skall framgå av körkortet .

Thank you for your enquiry.



The rules for driving in GB as a resident with a EU/EEA driving licence will depend on the types of vehicles you drive.



If you passed your driving test in the EU/EEA you can drive cars and motorcycles on a valid licence until the age of 70 or for 3 years (whichever is the longer period). If the category you are querying does not appear on the driving licence, you will not be able to drive this.



Please note: If you passed your driving test in any country outside of the EU/EEA you may only be able to drive on a valid driving licence for up to 12 months. See the advice on www.gov.uk/driving-nongb-licence for further information.



We appreciate you have taken the time to contact us in relation to this matter.



Do not reply to this email. If you wish to contact us again about this response, please use the link below:




Best Regards

Abigail

DVLA Email Logo
 
Kommer vi något längre i den här frågan?
Båda ståndpunkterna har sina företrädare och alla kan läsa vad respektive sida anser. Utifrån den här diskussionen så kan var och en göra en riskbedömning om man ska köra i Schweiz med en husbil > 3,5 ton och åberopa "farfarsregeln" eller låta bli. Vad tjänar det till att älta frågan längre?
 
I kartan för "Res med iHusbil i EU-EES-länder" visas regler för och vad man bör tänka på vid resa i respektive land.
För länder utanför EU/EES-länder gäller bl.a. följande (exemplet hämtat från Schweiz)

Observera
Schweiz är inte med i EU, är ingen EES-stat men ingår i Schengensamarbetet.
Krav på att medföra en giltig resehandling t.ex. ett pass eller ett nationellt ID-kort gäller.
Regeln om B-körkort taget före 1 juli 1996 gäller inte för att få framföra tung husbil i Schweiz.
Att köra husbil över 3,5t i Schweiz kräver minst C1-behörighet.


Länk till kartan Res med iHusbil i EU/EES-länder
 
Senast ändrad:
Detta hände en bekant till oss, fast i Norge. Den föraren fick absolut inte köra vidare, turligt nog fanns det en ersättare med C behörighet i sällskapet så att detta kunde lösas. Att han senare fick en ursäkt från norsk myndighet för att polisen hade gjort fel, hjälpte föga just då i vägrenen.

@Inge Strand , vilket dokument enligt stycke 2 anser/gissar du skulle räcka? Jag använder orden "anse" och "gissa" eftersom det inte framgår. Hon hänvisar ju inte till EUs ekvivalensdokument, utan ger bara mycket svävande/tolkningsmöjliga formuleringar (såsom jurister vid ett skrivbord ofta gör).

Att vara beroende av en schweizisk polismans eventuella vilja att "kontakta relevant svensk körkortsmyndighet" känns som ett lotteri med extremt dåliga odds.
/tomas
Gissa behöver jag inte göra då juristen skickade denna bild och rekommenderade mej detta dokument att ha med som förklarar våra regler.
Nu står det ju att polisen SKA kontrolera med Svensk myndighet, detta kan hända även i ett EU-land så oddsen där bör ju då vara lika extremt dåliga. Oroar man sej för poliskontroll utomlands bör man nog bara köra i Sverige. Att Schweiz skulle hänvisa till EU-dokument när man inte är ett EU-land vore märkligt. Jag har med mailet från denna lagstadgande myndighet att visa för eventuell polis som kontrollerar för att kunna kräva att denne gör som det står i mailet, vore konstigt om polisen skulle vägra göra vad myndigheten bestämmt.
 

Bilagor

  • Screenshot_20251208_144249_Gallery.jpg
    Screenshot_20251208_144249_Gallery.jpg
    286,2 KB · Visningar: 38
Det är alltså ett dokument (text) från M, samma M som enligt #15 skriver:
Gäller inte i Schweiz och Storbritannien – där krävs formell behörighet

I dokumentet (texten) ovan står:
Din svenska behörighet gäller även utomlands, främst EU och EESs medlemsländer. Kör du utanför dessa länder bör du i förväg kontrollera att övergångsregeln gäller.

Schweiz och Storbrittanien ingår varken i EU eller EES.
Jag kan inte se att denna text är till nytta vid körning i Schweiz eller Storbrittanien.

Utöver detta så står det i dokumentet (texten):
"...att köra personbilar med en högsta tillåtna totalvikt som överstiger 3,5 ton under förutsättning att fordonet är registrerat som personbil och inte som lätt lastbil."

Märklig text som säger att personbilen ska vara registrerad som personbil. Det borde stått ...att köra fordon med en högsta...

Det står också att den inte ska vara registrerad som lätt lastbil. Nej det är klart, är totalvikten över 3,5 ton så kan det aldrig vara en lätt lastbil. Är den registrerad som lastbil så är det en tung lastbil.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen