• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Chassi Skrapskydd för långt överhäng

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Jag hade lite problem i somras när jag skulle köra av båtrampen i Palermo. Rumpen fastnade i rampen trots att jag höjde fjädringen till max innan jag körde av.
Det var ju bara att gasa för att komma loss med följden att tvärgående plåt precis bakom dragkroken blev lite tillknycklad.
Inte hela världen och lätt fixat men tänker mig fixa någon form av glidskenor eller hjul som löser detta i fortsättningen.

Är det möjligen någon som sett något smart färdigt kit någonstans eller är det bara att ta på sig hjärnan och sätta dit några egna hjul eller stålprofiler att glida på?

Ja det underlättar nog vid en del ramper.

Jag hittade nu en bild på en exakt likadan bil om jag har och där ser man hur långt överhäng det är. Krävs inte mycket lutning för att det skall ta i.
Dom har även satt på någon form av hjul där jag har dragkroken.
Kanske får fixa någon form av hjul som sitter precis framför dragkroksbalken och precis går nedanför balken.

1759586617665.png

Jag har ju inte så mycket val. Jag tänker mig heller inte att medvetet "åka" på hjulen eller medarna så att hela bilen bärs upp. Mer att det skall skona när det tar i och inte slita sönder plåtarna under.
Hjulen eller medarna sätter jag i så fall som jag nämnde så att dom når precis nedanför en tänkt linje från marken vid bakhjulen upp mot dragkroksbalken. Frigången minskar kanske med en centimeter eller två långt bak där extrahjulen sitter.

Rambalkarna som går bakåt är också riktigt rejäla och inte av samma typ som brukar vara på Fiat/Alko's förlängningar. Balkarna skiljer inte mycket mot resten av ramen framåt. Tycker att det skall klara lite krafter uppåt. Det blir ju max att avlasta trycket på bakaxeln när man kör sakta.
Kanske är bättre med medar. Dom behöver inte bygga mer än 5-6mm om man väljer en T-profil i stål och sätter den upp och ner. Då kan man låta den gå bak under dragkroksbalken och sluta där. Då tappar man 5-6mm i markfrigång och man kan glida hela vägen över hindret istället.
:unsure:

Jag har ju inte så mycket val. Jag tänker mig heller inte att medvetet "åka" på hjulen eller medarna så att hela bilen bärs upp. Mer att det skall skona när det tar i och inte slita sönder plåtarna under.
Hjulen eller medarna sätter jag i så fall som jag nämnde så att dom når precis nedanför en tänkt linje från marken vid bakhjulen upp mot dragkroksbalken. Frigången minskar kanske med en centimeter eller två långt bak där extrahjulen sitter.

Rambalkarna som går bakåt är också riktigt rejäla och inte av samma typ som brukar vara på Fiat/Alko's förlängningar. Balkarna skiljer inte mycket mot resten av ramen framåt. Tycker att det skall klara lite krafter uppåt. Det blir ju max att avlasta trycket på bakaxeln när man kör sakta.
Kanske är bättre med medar. Dom behöver inte bygga mer än 5-6mm om man väljer en T-profil i stål och sätter den upp och ner. Då kan man låta den gå bak under dragkroksbalken och sluta där. Då tappar man 5-6mm i markfrigång och man kan glida hela vägen över hindret istället.
:unsure:
Det blir nog bra, har sett dom som sätter hjul som sticker ut många centimeter nedåt, på en vanlig standard chassiförlängning är detta inte att rekommendera.

Iveco chassi använder C-balkar så det borde inte vara så svårt att få till en glidskena att fästa på undersidan av balken.
Kan man få tag på pockenholz, vilket kanske inte är helt lätt beroende på måtten, hade det kunna vara ett alternativ. Pockenholz är ju trä men otroligt slitstarkt och samtidigt tufft att bearbeta med verktyg. Används som lageryta för tunga roterande axlar med endast vatten som smörjning.
Ett alternativ till pockenholz är teflonplast PTFE som har goda glidegenskaper och bra hållfasthet och lätt att bearbeta.

Ja, jag får klura lite. Kanske fungerar att ta bort eller vika upp ett par centimeter längst ner på tvärplåten bak mellan rambalkarna. Det är den plåten som tar i före dragkroksbalken nu. Sen kanske det räcker med ett par korta snuttar glidskena i underkant på ändarna av dragkroksbalken så inte den slits ner.
Dragkroken är av modell kraftig och sitter rejält i rambalkarna. Kanske t.o.m. räcker med ett par bitar vanligt plattjärn..
Funderar mest ur minnet nu men inser att jag behöver gå ut och mäta lite :)

Att montera stödhjul förvärrar situationen,du får ännu mindre frigång till marken, ramen bak är inte gjord för att ta den belastningen.
På större liners är stödhjul standard i många fall. men då är det oftast lastbilschassi som tål belastning.

Jag håller med om att man bör minimera höjdpåbyggnaden. Men balkarna är gjorda för att montera en dragkrok på så de lär hålla för för lite försiktigt skrapande tänker jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen