• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Underhåll Checklista inför vinteravställning

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Bifogar min checklista inför vinteravställningen.

Det finns säkert punkter som både kan tas bort och läggas till.

Kom gärna med tips på dina punkter.

Vinterklar husbil:

Töm bilen på allt ätbart inkl. ljus
Töm bilen på allt av papper och tyg - om risk för möss
Töm och rengör toatank
Töm och rengör vattentank
Töm varmvattenberedaren
Öppna kyl o frys
Öppna vattenkranar disk, handfat, dusch och garage och töm vatten
Spola toaletten/lossa vattenanslutning och tappa vatten
Töm vattenlås disk och handfat
Fyll frostskydd i vattenlås dusch
Öppna ventil till gråvatten
Ta bort lös elektronik
Öppna skåpluckor
Stäng av aldepanel
Fälla ner säng fram
Ställ upp alla dynor
Ta med handböcker mm hem
Ställ fram torrbollen?
Lås dörrar o luckor
Slå av ström vattenpump
Slå av ström elblock
Stäng gasolflaskor
Fyll frostskydd i spolarvatten/töm spolarvatten
Kolla däcktryck
Kolla tryck luftfjädring
Solskydda däck

Bra lista kanske även stänga ventiolationen och ha den på återcirkulerande (mössen tar sig in i kupen via ventilations luckan) och vinterluckor för kylen.
Så här ser min lista ut:

◦ OBS! Ingen handbroms
◦ Fulltankad
◦ Värmereglaget på återcirkulation
◦ Vinterluckorna till kylskåpet
◦ Lyft minuspol bilbatteri
◦ Bodelsbatterierna ner till ca 70%
◦ Rattkryckan
◦ Mörkläggningsgardinerna ner även takluckorna
◦ Kläder
◦ Tömm på all mat och vätska även i garaget
◦ Kylskåpsdörren öppen
◦ Stäng av gasol
◦ Tömma gråvatten och dricksvatten
◦ Kranarna på mellan kallt och varmt
◦ Stäng av solpanel via huvudbrytaren
◦ Toa spjället i öppet läge
◦ Töm vattnet till toatanken
◦ Töm filtret i vattenpumpen
◦ Frostvakten öppen

Bra lista kanske även stänga ventiolationen och ha den på återcirkulerande (mössen tar sig in i kupen via ventilations luckan) och vinterluckor för kylen.
Så här ser min lista ut:

◦ OBS! Ingen handbroms
◦ Fulltankad
◦ Värmereglaget på återcirkulation
◦ Vinterluckorna till kylskåpet
◦ Lyft minuspol bilbatteri
◦ Bodelsbatterierna ner till ca 70%
◦ Rattkryckan
◦ Mörkläggningsgardinerna ner även takluckorna
◦ Kläder
◦ Tömm på all mat och vätska även i garaget
◦ Kylskåpsdörren öppen
◦ Stäng av gasol
◦ Tömma gråvatten och dricksvatten
◦ Kranarna på mellan kallt och varmt
◦ Stäng av solpanel via huvudbrytaren
◦ Toa spjället i öppet läge
◦ Töm vattnet till toatanken
◦ Töm filtret i vattenpumpen
◦ Frostvakten öppen
Tack!

Fick sex nya punkter på min lista. Några av dem gör jag men hade missat att skriva upp dem. Sen gör vi ju lite olika. T.ex så har jag alltid 230V anslutet för laddning av batterierna och lite underhållsvärme på 12-13 grader.

En fråga. Varför skall toaspjället vara i öppet läge?

Tack!

Fick sex nya punkter på min lista. Några av dem gör jag men hade missat att skriva upp dem. Sen gör vi ju lite olika. T.ex så har jag alltid 230V anslutet för laddning av batterierna och lite underhållsvärme på 12-13 grader.

En fråga. Varför skall toaspjället vara i öppet läge?
Finns nog inget rätt eller fel med luckan men jag gör så och inbillar mig att packningen till kasseten tycks hålla bättre och har absolut inga läckage i toan eller kasseten efter att jag börjat med det.

Vad betyder detta? Vissa mörkläggningsgardiner är fördragna när de är nere och andra när de är uppe. Jag har fått uppfattningen att de ska vara öppna eftersom då ev fjäder inte är spänd.
Jag stänger mörkläggningsgardinerna på takluckorna och fönstren sen om fjädern tar skada av det får jag ta då men jag har valt att göra så här.

Att dra för mörkläggningen i takluckorna minskar ventilationen och det är ju bra om man har en torrboll. Låter man däremot bilen vara ventilerad så behöver man ingen torrboll. Är luftfuktigheten lika på bilens in- och utsida (=välventilerad bil) bildas ingen kondens. Det lärde jag mig den hårda vägen när jag hade båt. Är det mögel man är orolig för så kan det vara idé att titta på mögelsriskdiagrammet här nere.

Om solen (även på vintern) lyser på en ruta med mörkläggning fördragen så kan temperaturen i mellanrummet bli väldigt hög. Höga temperaturer gör att plasten i plastrutor åldras snabbare. Mina takluckor har instruktioner om att aldrig dra för mörkläggningen mer än till hälften om solen lyser och luckan är stängd. Vill man ha insynsskydd eller skydd för solblekning så är det bättre att ställa upp dynor e.dyl en bit ifrån sidofönstren så man får luftväxling längs rutan.

Fördragen mörkläggning förbättrar isoleringen i fönster och luckor en del men det spelar ju ingen roll om man inte har husbilen uppvärmd.

Skulle nog inte heller lämna gråvattenventilen öppen. Möss har nog inga större problem att ta sig in i bilen den vägen. Gnaga hål i gråvattentanken tar nog inte så lång tid heller (polyeten). Ät utloppsröret och ventilen tom på vatten så kan man utan risk stänga ventilen. Man skall däremot undvika att sen öppna den så länge det är frysgrader ute.
Skärmbild 2025-09-28 130642.png

Jag brukar dra för mörkläggningsgardinen på den stora takluckan och lämna luckan till Maxxfan i öppet läge utan fördragen gardin. Hoppas på att det ger tillräcklig ventilation.

Att dra för mörkläggningen i takluckorna minskar ventilationen och det är ju bra om man har en torrboll. Låter man däremot bilen vara ventilerad så behöver man ingen torrboll. Är luftfuktigheten lika på bilens in- och utsida (=välventilerad bil) bildas ingen kondens. Det lärde jag mig den hårda vägen när jag hade båt. Är det mögel man är orolig för så kan det vara idé att titta på mögelsriskdiagrammet här nere.

Om solen (även på vintern) lyser på en ruta med mörkläggning fördragen så kan temperaturen i mellanrummet bli väldigt hög. Höga temperaturer gör att plasten i plastrutor åldras snabbare. Mina takluckor har instruktioner om att aldrig dra för mörkläggningen mer än till hälften om solen lyser och luckan är stängd. Vill man ha insynsskydd eller skydd för solblekning så är det bättre att ställa upp dynor e.dyl en bit ifrån sidofönstren så man får luftväxling längs rutan.

Fördragen mörkläggning förbättrar isoleringen i fönster och luckor en del men det spelar ju ingen roll om man inte har husbilen uppvärmd.

Skulle nog inte heller lämna gråvattenventilen öppen. Möss har nog inga större problem att ta sig in i bilen den vägen. Gnaga hål i gråvattentanken tar nog inte så lång tid heller (polyeten). Ät utloppsröret och ventilen tom på vatten så kan man utan risk stänga ventilen. Man skall däremot undvika att sen öppna den så länge det är frysgrader ute.
Visa bilaga 48738
Hupp,
Tack för det.

Det blir till att inte dra för mörkläggningsgardinerna helt i fortsättningen. En glipa på ca 5cm borde rimligen räcka för att luften skall kunna röra sig samtidigt som man begränsar solinstrålningen utan att temperaturen sticker iväg för mycket. I alla fall vintertid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen