• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Euroklassning?

Gerhard

Ny Medlem
Medlem
Hej, köpte en hb som en tysk köpt i Tyskland men tydligen sålt här i Sverige. Varför har jag ingen aning om kanske bytte upp sig?
Det märkliga är att bilen på transportstyrelsens uppgifter finns inte Euroklassning på bilen? Står bara MK1 då jag loggat in och tittar där sådant ska stå angivet?

Bilen är en Bürstner T728 på en FIAT Ducato Maxxi Nexxo.
Har en 2.3 liters diesel utan turbo 130 hk.
Årsmodell 2010

Frågan jag har om någon vet hur man, kan och var man i så fall typregistrerar rätt Euroklassning på fordonet i efterhand?

Antar att detta måste man ju kunna även om föregående inte gjort det på fordonet vid första inregistrering i Sverige och rätt uppgift till transportstyrelsen?

Vill ju inte köra med bilen där den inte bör/får köras p.g.a bötesrisken för överträdelse av miljözon.

Vad jag kan se så började Euro 5 användas från 2009, så är det årsmodell 2010 så bör den ha den klassen..
Det borde stå under Tekniska Data, Motor och miljö - Euroklannsning, samt Utsläppsklass.
Men har det missats så behöver du nog ta kontakt med Transportstyrelsen för justering.

Importerade för många år sedan en Fiat 2008 där euroklass inte angavs vid registreringsbesiktning. Transportstyrelsen har inte uppgiften, dom tar ju uppgifterna från registreringsbesiktningen. Jag fick kontakta dåvarande Fiat Sverige som utfärdade ett intyg där euroklassningen angavs. Dokumentet skickade jag till Transportstyrelsen som förde in uppgifterna i registreringsbeviset.

För att du ska ha euro 5 motor så ska den vara utrustad med DPF.

Senast ändrad:
Detta hittade jag hos saligen avsomnade Husbil&Husvagn (ursprungligen publicerat i Vi Bilägare:

• Euro 5 Från och med 1 januari 2011 var det obligatoriskt för alla nya bilar som såldes att uppfylla Euro 5.
  • Euro 6 Från och med 1 september 2015 måste alla nya bilar som säljs vara klassade enligt Euro 6.
Jag är därför inte helt säker på att det var krav på angivande av miljöklass när din bil registrerades för första gången.

Pålle

Senast ändrad:
Du skriver: "Har en 2.3 liters diesel utan turbo 130 hk." Er du helt sikker på det? Jeg mistenker att du vil finne en turbo når du titter på motoren.
Bare så du har rett motortype når du skal begynne å diskutere med myndighetene.

Importerade för många år sedan en Fiat 2008 där euroklass inte angavs vid registreringsbesiktning. Transportstyrelsen har inte uppgiften, dom tar ju uppgifterna från registreringsbesiktningen. Jag fick kontakta dåvarande Fiat Sverige som utfärdade ett intyg där euroklassningen angavs. Dokumentet skickade jag till Transportstyrelsen som förde in uppgifterna i registreringsbeviset.

För att du ska ha euro 5 motor så ska den vara utrustad med DPF.
Hej Kenneth.
Blir nog så jag får göra också. Tackar för alla och ert engagemang i frågan än så länge.
FIAT bör ju veta vad för maskin min har via chassienummer etc antar jag för att jag ska kunna klassa den rätt.

Detta hittade jag hos saligen avsomnade Husbil&Husvagn (ursprungligen publicerat i Vi Bilägare:

• Euro 5 Från och med 1 januari 2011 var det obligatoriskt för alla nya bilar som såldes att uppfylla Euro 5.
  • Euro 6 Från och med 1 september 2015 måste alla nya bilar som säljs vara klassade enligt Euro 6.
Jag är därför inte helt säker på att det var krav på angivande av miljöklass när din bil registrerades för första gången.

Pålle

Vår husbil.
Fordonet tillverkat. 2016 06
Typgodkännandedatum. 2015 12 14
Registreringsdatum. 2016 07 18
Påställt första gången i Sverige. 2016 07 22

Ändå har vi Euro 5 klassning.

Jag misstänker att det är när chassit är tillverkat som avgör vilken klass man hamnar i.
Minns jag rätt så alla dieselfordon tillverkade f.o.m. sept 2015 tvugna att klara euro6.

Min daily driver är:
Fordonsår 2015
Tillverkad 2015-06
I trafik första gången i Sverige 2015-09-30.
Den har ad-blue rening och klass euro6.

Min husbil är:
Fordonsår 2005
I trafik första gången i Sverige 2004-11-30
Den har klass euro3, men har lyckats få en sån tysk grön 4 i rutan.

Senast ändrad:
Vi har inte AD-blue på husbilen.
Så troligtvis är det som Peter skriver, gammalt chassi.(y)
Nja... Fiat m.fl. lyckades under några år få sina dieslar godkända i euro6 utan ad-blue rening (NOx är nästan omöjligt att rena bort utan en NOx katalysator med ad-blue) Men sedan hamnade de i sin egen "diesel-gate" och någon gång till 2019-årsmodeller fick de också ad-blue rening och blev godkända, igen.

Senast ändrad:
Jag misstänker att det är när chassit är tillverkat som avgör vilken klass man hamnar i.
Minns jag rätt så alla dieselfordon tillverkade f.o.m. sept 2015 tvugna att klara euro6.

Min daily driver är:
Fordonsår 2015
Tillverkad 2015-06
I trafik första gången i Sverige 2015-09-30.
Den har ad-blue rening och klass euro6.

Min husbil är:
Fordonsår 2005
I trafik första gången i Sverige 2004-11-30
Den har klass euro3, men har lyckats få en sån tysk grön 4 i rutan.
Euro3 med partikelfilter kan få en grön 4, om Mr Google inte lurat mig.

56260670-EB29-4578-81FE-61C59D66FFBD.jpeg

Nja... Fiat m.fl. lyckades under några år få sina dieslar godkända i euro6 utan ad-blue rening (NOx är nästan omöjligt att rena bort utan en NOx katalysator med ad-blue) Men sedan hamnade de i sin egen "diesel-gate" och någon gång till 2019-årsmodeller fick de också ad-blue rening och blev godkända, igen.
Vår hb är fiat 2.3 från 2017 och klassad euro 6 utan AdBlue.

Vår hb är fiat 2.3 från 2017 och klassad euro 6 utan AdBlue.
Ja din bil ingår i de årsmodeller Peter syftade på i inlägg #12.

Till skillnad från tidigare Euro5 och senare Euro6 med AdBlue har de här motorerna en extra EGR-krets (gul i bilden nedan, den röda är den ”gamla vanliga” EGR-kretsen) som tar avgaser nedströms partikelfiltret (DPF), kyler dem och blandar sedan med insugningsluften innan turbon; för att minska halten kväveoxider i avgaserna. De har också ett annorlunda partikelfilter jämfört med tidigare år och tyvärr har en del exemplar (serier?) drabbats av spräckta filter vilket lett till att sotpartiklar passerat filtret och så småningom orsakat igensättning av lågtrycks EGR-kretsen.
1077871A-D597-45A4-81DC-B70CAB9FEE2E.jpeg

Senast ändrad:
Jag fick också en grön 4 till vår Hobby 2005 vi hade förut. Detta trots inget partikelfilter och att det egentligen skulle vara gult enligt vad jag fick fram..
Jag blev lite förvånad och beställde direkt ett till för att ha till efter ett planerat framrutebyte :). Dekalen beställde jag från Tyskland.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen