• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Däcktryck

Är det någon som har något mer tips på ett prisvärt övervakningssystem för 6 hjul?
Jag köpte ett riktigt riktigt billigt på nätet i våras som visserligen verkar fungera men displayen är så otroligt dålig så det går inte att se något vid dagsljus. Det blev därför aldrig av att jag satte dit det innan semestern.

När vi var i Italien såg jag av en slump att det såg lite dåligt ut i vänster bak. Kontrollmätte och hade under 2 bar i det ena och 4,2 i det andra däcket (dubbelmontage). Jag blev tvungen att stödpumpa varannan dag resten av resan.
Det kunde ha gått riktigt illa när man ligger på motorväg och nöter mil speciellt i den värmen. Ett övervakningssystem måste på plats.
Vore bättre om Du kört in på däckservice kanske och fixat smyg punkkan på plats. :)

Hej. De är nog bra men med kalla däck bör man inte vara mer än det som du har i däcken. Kollar man på däcken noga så ser man om det är för mycket eller för lite tryck i däcken. Dom ska slitas jämt så står det ett maxtryck på däcken som däcken får ha ju högre tryck i däcken så slits dom på mitten och tvärs om med för långt tryck. Stötigare med högre tryck.
Mvh Umebo
Mycket gammal tråd, men: Lufttrycket får inte var för lågt, 3.3 kg är åt helsike för lågt. Men en gammal åkare lärde mig på 1960 talet hur man utan mätare fastslår däcktryck rätt eller fel:
Med vit krita drar Du ett streck tvärs över slitbanan på däcken, kör någon km. kolla strecken.
Är de helt borta är det rätt tryck.
Är de borta på mitten har Du för högt tryck.
Är de borta bara på sidorna av slitbanan är det för lågt. lite omständigt att justera men det ger rätt resultat.

Vore bättre om Du kört in på däckservice kanske och fixat smyg punkkan på plats. :)
Nja, låter ju enkelt, smidigt och självklart i teorin hemifrån tangentbordet men är man på semesterresa ute på landet på Sicilien där ingen heller pratar engelska vill man inte lägga en hel dag på att leta efter en däckverkstad om det inte verkligen behövs.

Alla däck på bilen är i princip helt nya och inga synliga skador på däcket. Givetvis började jag med att fylla upp för att kunna kontrollera hur stor läckan var. Jag kunde snabbt konstatera att det var pyspunka och att det tog flera dagar innan trycket sjunker till kritiska nivåer. En toppning ibland vid tankning räckte bra. Jag har fortfarande inte fixat pyspunkan :cool:.
Om det inte bara är ventilen så kommer jag att ta hjulet till en däckverkstad sen när jag börjar fixa med bakaxeln.

Jag är mer orolig för att man inte upptäcker det och kör en himla massa mil med ena hjulet tomt på luft och det andra överbelastat.

En dråpe spytt eller såpevann på ventilen avslører umiddelbart om det er en pysa fra ventilen. Det er lett å stramme til ventilen om det er den som lekker om en har et ventilverktøy:
1754826980718.png

Jag köpte på banggood för 4 däck. De har även för 6 däck. Hittade 4 olika varianter.

[Kr586.76 40% OFF]Universell solenergi 6 däckssensor Solar TPMS Trådlöst däcktrycksövervakningssystem för lastbil, buss, RV, överdimensionerade fordon, bil Bilalarm och säkerhet from Bilar och motorcyklar on banggood
Hur är displayen på den?

Den jag köpte på Aliexpress verkar funka helt ok och med väldigt liten avvikelse mellan sensorerna men displayen är riktigt dålig. Man måste titta från exakt rätt vinkel annars ser man inget alls. Skiner dessutom solen så..
"6-Color Backlit HD Display:Features a 3.2-inch high-definition color screen with a 6-color backlight for clear visibility in all conditions"
Jojo...

Men tittar man på priset så borde man bli överraskad över att sakerna ens fungerar:)

1754828728772.png

Hur är displayen på den?

Den jag köpte på Aliexpress verkar funka helt ok och med väldigt liten avvikelse mellan sensorerna men displayen är riktigt dålig. Man måste titta från exakt rätt vinkel annars ser man inget alls. Skiner dessutom solen så..
"6-Color Backlit HD Display:Features a 3.2-inch high-definition color screen with a 6-color backlight for clear visibility in all conditions"
Jojo...

Men tittar man på priset så borde man bli överraskad över att sakerna ens fungerar:)

Visa bilaga 48045
Den jag köpte för 4 däck som finns tidigare i tråden är det tydlig display.
När jag pumpat däcken visar den samma värde som pumpen.

Det jag märkte (har inte använt dem på nya bilen ännu) är att solen har stor betydelse, skiljer flera tiondelar mellan sol och skuggsida.

Går att ställa max och min varning, så du behöver inte titta på displayen hela tiden.

Den jag köpte för 4 däck som finns tidigare i tråden är det tydlig display.
När jag pumpat däcken visar den samma värde som pumpen.

Det jag märkte (har inte använt dem på nya bilen ännu) är att solen har stor betydelse, skiljer flera tiondelar mellan sol och skuggsida.

Går att ställa max och min varning, så du behöver inte titta på displayen hela tiden.

Trycket ökar/minskar 0,1bar på 10C förändring.

Minns en resa i Polen 2010 eller-11 de hade då stora tavlor efter motorvägarna som visade temperatur i vägbanan.
Hade en Chrysler 300C 2008 då, den hade däcktrycksvisning och larmade på höga tryck i däcken, det var över +50C i vägbanan då!

Nja, låter ju enkelt, smidigt och självklart i teorin hemifrån tangentbordet men är man på semesterresa ute på landet på Sicilien där ingen heller pratar engelska vill man inte lägga en hel dag på att leta efter en däckverkstad om det inte verkligen behövs.

Alla däck på bilen är i princip helt nya och inga synliga skador på däcket. Givetvis började jag med att fylla upp för att kunna kontrollera hur stor läckan var. Jag kunde snabbt konstatera att det var pyspunka och att det tog flera dagar innan trycket sjunker till kritiska nivåer. En toppning ibland vid tankning räckte bra. Jag har fortfarande inte fixat pyspunkan :cool:.
Om det inte bara är ventilen så kommer jag att ta hjulet till en däckverkstad sen när jag börjar fixa med bakaxeln.

Jag är mer orolig för att man inte upptäcker det och kör en himla massa mil med ena hjulet tomt på luft och det andra överbelastat.
Lär inte vara brist eller svårigheter vare sig på sicilen eller Italien då Perelli skyltar fanns så fort man lämnade autostradan vilket vi gjorde fortast möjligt. Här i Sverige är det långt mellan alla verkstäder, på kontinenten betydligt bättre i det fallet, är den erfarenhet vi har fått under åren service andan är också högre verkar det som rent generellt.

Javisst finns det verkstäder och väldigt duktigt folk även på Sicilien. Det märkte vi också och vi fick toppenservice när bilen pajade. Visserligen fick ju Folksam kliva in och hjälpa till med språket annars hade vi nog stått kvar på motorvägen än idag. Att ringa till en verkstad fungerar ju inte alltid så då får man nog åka lite på chans.

Är man osäker eller har gott om tid skall man självklart försöka sikta på en verkstad oavsett vad det kan ta i tid och omväg. Själv är jag inte av den oroliga typen och har väl ganska bra koll på det tekniska så jag lät det inte påverka våra planer.
Jag hade nog inte gjort annorlunda om jag hade hade upptäckt pyspunkan här i Sverige heller. Lite skall man ju ha att göra när man kommer hem 😁

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen