• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Broms & Fjädring Skar av del av gummibufferts - kan det gjort skillnad?

Multijet100

Ny Medlem
Medlem
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 2008 ombyggd till husbil. Den väger cirka 2850 kg. Ursprungligen cirka 2200 kg.

Jag har länge varit missnöjd med fjädringen. Jag har bytt ut alla delar (Stötdämpare bak, hela fjäderpaket fram - förstärkta spiralfjädrar fram <2000 kg från Lesjöfors, och hjälpfjädrar från MAD-fjädringssystem bak 350-750 kg.

Jag är nöjd med allt, den klarar väggupp mycket bra och stabiliteten är suverän. Jag har dock märkt att den stutsar lite vid lägre hastigheter... Gången känns inte helt jämn utan stutsar ganska mycket, men just vid lägre hastigheter, asfaltsväg som inte är helt slät.

Upplever i övrigt att den ej lutar i kurvor, den stutsar inte efter större gupp i högre hastigheter, går tyst på grusväg etc.

Jag antog att problemet vid lägre hastigheter berodde på att de bakre hjälpfjädrarna möjligen är för styva. Vanligtvis monterar husbilar som väger närmare 3,5 ton dessa. En indikation på att detta är fallet är att åkturen blev bekvämare när jag sänkte däcktrycket bak från 4,5 bar till 4,1.

Eftersom gummibuffertsen var ca 2 cm från plattan (samma på hjälpfjädrar-tillverkarens exempelbild dock) tänkte jag att fjädringen kunde bli mjukare om jag skar av ca 2 cm av gummibuffertsen. Se bild (2) och (3) på biten jag skar av.

Nu upplever jag ev. att problemet blev värre. Är detta möjligt eller placebo? Kanske är samma som tidigare men att jag får för mig. Som ni ser på bilderna är gummibuffertsen förmodligen progressiva, jag kan trycka ihop biten jag skar av för hand, så man tycker inte det bör gjort någon skillnad? Eller tänker jag fel? Onödigt att skära av från början.

Skulle helst vilja limma tillbaka med superlim, tveksamt om det går... Måste annars bort med fjädern för att ta ut gamla gummibuffertsen och dit med en ny... Känns som onödigt mycket jobb för detta - om det inte är så att den där lilla biten som låg närmare plattan/spiralfjädrarna faktiskt gör skillnad?

Ovan är den huvudsakliga frågan med inlägget.

Förövrigt,
Det enda jag inte bytt ut gällande allting som har med fjädring att göra på husbilen i nutid, är stötdämpare - men de bytte jag ut för mindre än 10.000 mil sedan - och ser ingen indikation på att de ska ha blivit dåliga - bilen gungar ej efter potthål och slår ej igenom. Men det är sista saken jag skulle kunna prova med, exempelvis nya stötdämpare, Bilstein B6 camper, för 3000kr/2st men det är troligtvis pengar i sjön...

Bilagor

• IMG_20250714_200515.jpg
    IMG_20250714_200515.jpg
    652,4 KB · Visningar: 20
  • IMG_20250714_190726.jpg
    IMG_20250714_190726.jpg
    1,2 MB · Visningar: 20
  • IMG_20250714_190729.jpg
    IMG_20250714_190729.jpg
    971,3 KB · Visningar: 20
Det är genomslagsgummit du kapat av vilket inte är helt optimalt, att det studsar vid lägre fart kan beror på att vikten är får låg på bakaxeln.
Testa lasta bilen och se om det inte blir bättre, annars är det byte av fjädrar fast då blir det ju samma som innan du montera dom nya fjädrarna.
Nackdelen med styvare fjädring är just väghållningen utan last vid låg fart. Men montera nya genomslagsgummin för limma dom du kapat går inte.

Det är genomslagsgummit du kapat av vilket inte är helt optimalt, att det studsar vid lägre fart kan beror på att vikten är får låg på bakaxeln.
Testa lasta bilen och se om det inte blir bättre, annars är det byte av fjädrar fast då blir det ju samma som innan du montera dom nya fjädrarna.
Nackdelen med styvare fjädring är just väghållningen utan last vid låg fart. Men montera nya genomslagsgummin för limma dom du kapat går inte.
Tack för svar,

Men kan det verkligen göra till eller från med nya genomslagsgummit? Dessa är ju sprillans nya, bara att jag kapade av ett par cm av det mjukaste - egentligen borde det väl göra från eller till? Är ju lite jobb o ta bort fjädrarna för att få dit nya genomslagsgummin tyvärr hade varit lätt om de nya gick gick att trycka in genom spiralfjädern.

Tack för svar,

Men kan det verkligen göra till eller från med nya genomslagsgummit? Dessa är ju sprillans nya, bara att jag kapade av ett par cm av det mjukaste - egentligen borde det väl göra från eller till? Är ju lite jobb o ta bort fjädrarna för att få dit nya genomslagsgummin tyvärr hade varit lätt om de nya gick gick att trycka in genom spiralfjädern.
Och om man kikar på goldschmidt hjälp fjädrar för Ducato 250 medföljer nytt genomslagsgummit som är kortare (syns vid googling), därav tänkte jag att det var klokt att även här prova med kortare, med mads hjälp fjädrar då de inte lär vara mindre styva. Men, bör väl varken görs till eller från kan man tycka eftersom toppen jag skar av är relativt mjuk men jag vet inte - upplevde ingen förbättring iallafall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen