• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasol Engångs gasolflaska vid låg temperatur

Joakim

Techadmin
Admin medlem
Medlem
IMG_20250510_135159.jpg
IMG_20250510_135019.jpg

Funderar på en lösning för min grill som jag kombinerar mellan husbil och balkong. Det rör sig om en weber q1000

Problemet jag har är att gasen inte kommer ur flaskan ordentligt när det är för kallt, flaskan jag använder nu är typen 450 grams engångsflaskor.
En lösning jag testat tidigare är att använda använda en PA11/PC 5/10 villet fungerat bra men den lösningen är inte okej på balkongen jag bor vid just nu, så de grejerna finns i malpåsen.

Weber (har jag för mig) har/hade en "Power" variant som jag testat, men jag märkte ingen större skillnad mot deras vanliga.

Någon som har testat 450 grams behållare från Primus?
De har en de kallar för "Vinter/winter" som väckt min nyfikenhet, det hade varit kul att höra om någon testat den och vill dela med sig av sina erfarenheter vid svalare temperaturer.

Campingflaskan 2000 är något jag funderar på, är det någon som använder en sån ihop med en weber q1000?
Fungerar det och vilka prylar måste man köpa för att få ihop det?

Finns det andra lösningar jag inte tänkt på om man vill/måste ha en liten gasolflaska till grillen i husbilen och även på en balkong?

Mvh jocke

En orsak kan vara att brännaren är för stor i förhållande till vad flaskan kan leverera i gasmängd, blir flaskan frostig?
En lösning kan då vara att ställa flaskan i en hink fylld med handvarmt vatten för att få en bättre gasproduktion i den lilla flaskan.

Jag har en liten billig gasplatta på 2kW från biltema som drivs med en liten butanflaska, jag har 2st flaskor som jag växlar emellan då de blir kalla och tappar trycket vid full fart på plattan, sen gäller det att få upp temperaturen ordentligt i flaskan som vilar.

En orsak kan vara att brännaren är för stor i förhållande till vad flaskan kan leverera i gasmängd, blir flaskan frostig?
En lösning kan då vara att ställa flaskan i en hink fylld med handvarmt vatten för att få en bättre gasproduktion i den lilla flaskan.
Flaskan blir frostig emellanåt, jag har testat lösningen med varmvatten och jag känner mig inte bekväm med det.

Ok, att den blir frostig betyder att ett kraftigt tryckfel uppstår i flaskan, brännaren är för stor I förhållande till flaskan.

Det brukar stå på flaskorna vad max temperatur är, så länge du håller dej under den är det säkert, men känns det inte tryggt för dej så är en metod att ha ex antal flaskor att växla mellan, eller testa med en större modell, eller sänka effekten på grillen.

Hur stor brännare har din grill?
En P11 kan leverera ca.1kg/h, det motsvarar en brännare på över 12kW.
Småflaskorna betydligt mindre.

eller testa med en större modell, eller sänka effekten på grillen.
Effekten sänker sig själv liksom när kapaciteten i flaskan dalar. :)

Hur stor brännare har din grill?
Egentligen har jag ingen aning och tänkte mer att frågar jag så kanske någon i samma situation redan testat fram nån form av lösning som kan upplysa mig.
Men 8500 btu per timme ligger effekten på, räknar internet rätt så motsvarar det 2500 watt.
De små engångsflaskorna hanterar förbrukningen bra ner till nånstans runt 10 grader, vid ca 5 grader har de svårare att orka med, vid noll grader brukar det vara hopplöst.
En större flaska löser problemet men jag får inte ha en tillräckligt stor flaska på balkongen och i husbilen har jag tidigare inte haft möjligheten att ha en större flaska med enbart för grillen.

Primus Winter ska innehålla 20% propan och resten butan vilket enligt deras innehållsförteckning ska ge möjlighet till -22 grader C.
Använder man tuben under 0 grader så kommer det säkert fungera så länge propanen kan förångas men butanen lär inte förångas.
Svårt att tänka mig att blandningen gör att båda gaserna förångas i samma takt när tempen är under noll.
Priset på XXL för en tub såg jag för 159 kr/450 g och får man då ut 20 % blir det dyr grillning.

Ja varmt vatten är lite klumpigt att värma tuben med men kanske ett par vetekuddar som man värmt i micron kan vara lite enklare att svepa in tuben med.
Vetekuddar brukar finnas på apotek och hälsokostaffärer

Toppenbra fråga.
Den har jag kämpat länge med, särskilt vid lägre tempar.
Har stor Kolgrill av W-märket, hemmavid ;-).
Inbyggd gasol-tändning av kol o briketter,
jomän så det att! Fint ska det se ut...

Problemet kokar ner till: Propan eller Butan.
Kallare temp behöver Propan. Särskilt vid fuktigt väder.
Många engångare är Butan, vackert väder gasol!
Funkar inte för dig.

Jem & Fix har en hygglig prisbild på en blandgas som jag brukar använda.
"Grillexpert" kallas den. Hittar inte blandnings-proportionen just nu.

Men men, tror mig veta att det finns massor av:
Övergångskopplingar att skaffa via Webb-handel.
Då kan du ställa en köldtålig, slangansluten, STÖRRE,
Propan-flaska bredvid din brännare.

Engångaren har sannolikt UNEF 7/16" x 28 tpi, utvändig gänga.
(UN-ified Extra Fine)
Din regulator har då motsv. gänga, fast invändig.

Propan: Formula: C₃H₈ Boiling point: -42 °C, Molar mass: 44.097 g/mol
Butane Formula: C₄H₁₀, Boiling point: -1 °C, Molar mass: 58.12 g/mol
Förgasningstemperaturen skiljer ganska mycket, eller hur? Typ 41 °C

Måtte din kommande förångning
vara större än din förbränning, framöver alltså :)

Jag fick hem en gasolgrill från usa på ett pickupflak, (de hade inte export tillstånd), det är en grill man monterar på draget för tailgate party.
Iallafall så är grillen gjord för amerikanska små propanflaskor, vilka inte har samma anslutning som våra grillar.
Så jag monterade en stålomspunnen högtrycksslang mellan grillens regulator anslutning och en P6'a, och voila så funkar grillen bra.

Trykket fra propan er så stort at en blikkboks ikke kan håndtere det. Butan derimot kan fint være i en blikkboks. En 20% propan og 80% butan er nok ganske nær grensen for en lett blikkflaske. Trykkforskjellen gjør at en kan fylle en stålbeholder full med butan, men kun 80% full med propan.

I mange markeder finnes det små propanflasker for fylling med 2 og 3 kg propan. Den minste jeg så i Sverige var en C5 - en 5 kg composit flaske. Her i Australia har vi 2 kg og 3 kg fra en leverandør og 4 kg fra de fleste. 4 kg har samme kopling som svenske flasker de to mindre trenger overgang. Ikke alle fyllesteder håndterer 2 og 3 kg, men 4 kg er og tilgjengelig på de fleste byttesteder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen