- Ort
- Vänersborg
Hej, tidigare i år så diskuterades detta ämne flitigt i tråden "Laddning av LFP med 230V Victron IP22". Jag hade då inte alla fakta runt min installation dokumenterad men nu har jag gjort lite mätningar som visar hur det funkar i min bil.
Chassiet är MB Euro 5 så generatorn är osmart. Jag hade sedan tidigare dålig erfarenhet av att sätta DC-DC'n före EBL och gå igenom denna och valde därför att lägga den parallellt med EBL i denna bilen.
Jag hittade mycket info som sade att man ska ta bort säkringen mellan batteriet och EBL om man gör så men valde att testa med att ha den i. Kunde inte riktigt se vilken rundgång det skulle kunna bli då min MPPT ligger direkt mot batteribanken och har samma laddkurva som min DC-DC vilket bör ge samma problem i systemet vid körning en solig dag.
Jag har nu kört ca 1500mil med denna lösning och tycker att det funkar utmärkt.
Jag har en EBL99, en Victron DC-DC 30A och en Victron MPPT 15A kopplat mot 3x165Ah SBL batterier.
I den bifogade PDF'en kan ni se hur laddningen ter sig, först med DC-DC avstängd och bilen i garaget sedan med DC-DC tillslagen och bilen utkörd i solen som tyvärr stod lågt. I den andra filen finns två inkopplingsexempel och jag har alltså valt det första. D+ är inlagd som frigivningssignal då jag vill kunna ladda startbatteriet med en extern laddare utan att DC-DC startar upp.
Resultatet är att jag når näsa 50A laddning vid tomgång.
Hälsningar
Peter
Chassiet är MB Euro 5 så generatorn är osmart. Jag hade sedan tidigare dålig erfarenhet av att sätta DC-DC'n före EBL och gå igenom denna och valde därför att lägga den parallellt med EBL i denna bilen.
Jag hittade mycket info som sade att man ska ta bort säkringen mellan batteriet och EBL om man gör så men valde att testa med att ha den i. Kunde inte riktigt se vilken rundgång det skulle kunna bli då min MPPT ligger direkt mot batteribanken och har samma laddkurva som min DC-DC vilket bör ge samma problem i systemet vid körning en solig dag.
Jag har nu kört ca 1500mil med denna lösning och tycker att det funkar utmärkt.
Jag har en EBL99, en Victron DC-DC 30A och en Victron MPPT 15A kopplat mot 3x165Ah SBL batterier.
I den bifogade PDF'en kan ni se hur laddningen ter sig, först med DC-DC avstängd och bilen i garaget sedan med DC-DC tillslagen och bilen utkörd i solen som tyvärr stod lågt. I den andra filen finns två inkopplingsexempel och jag har alltså valt det första. D+ är inlagd som frigivningssignal då jag vill kunna ladda startbatteriet med en extern laddare utan att DC-DC startar upp.
Resultatet är att jag når näsa 50A laddning vid tomgång.
Hälsningar
Peter