• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ny 5G Router. Netgear Nighthawk M7 Ultra

Knazig

iStyrelsen
Admin medlem
Medlem
Nu har min Router anlänt från Ebay.
Den är så ny, att den inte går köpa i Sverige ännu. (Vad jag sett).
Kan vara så att den får ersätta fiber hemma. Då jag är ute med husbil eller bor i sommarstugan halva året..

Sitter nu på laddning och ska med och testas på helgens HB tripp.
Återkommer efter användning, om det blir Flipp eller Flopp ;)
Har Telia 5G simkort.

1742550513129.png

1742550615678.png

Den verkar sakna två kanaler n8 och n38 för 5G sub-6-kanaler som används för utökad täckning och kapacitet som används både av Telia och Telenor.
Om det kommer att påverka i någon större grad eller inte framkommer väl så småningom.
Verkar vara en kompetent maskin utan tvekan.

Grattis, jag kör sedan något år med Negear M6 och är mycket nöjd.
Tittade på vad skillnaden är mellan M6 och M7 och om det var klokt att "byta upp sig" men hittade då följande :

Ska du uppgradera till WiFi 7?​

För att fullt ut dra nytta av alla nya funktioner som WiFi 7 erbjuder måste alla dina enheter i ditt nätverk stödja det. Detta betyder inte bara dina åtkomstpunkter utan också alla klientenheter, bärbara datorer, smartphones, surfplattor etc. Fram till dess är ditt nätverk begränsat till den långsammaste enheten i ditt nätverk.
Då blev det för dyrt!
Glömde! Har problem med wifi6 och larm kameror !

Senast ändrad:
Grattis, jag kör sedan något år med Negear M6 och är mycket nöjd.
Tittade på vad skillnaden är mellan M6 och M7 och om det var klokt att "byta upp sig" men hittade då följande :

Ska du uppgradera till WiFi 7?​

För att fullt ut dra nytta av alla nya funktioner som WiFi 7 erbjuder måste alla dina enheter i ditt nätverk stödja det. Detta betyder inte bara dina åtkomstpunkter utan också alla klientenheter, bärbara datorer, smartphones, surfplattor etc. Fram till dess är ditt nätverk begränsat till den långsammaste enheten i ditt nätverk.
Då blev det för dyrt!
Glömde! Har problem med wifi6 och larm kameror !
Japp, men kände att jag ville ha en framtids säkrad när jag uppdaterade från 4g router.
Tittade på M6 pro, men de kostade över 10K

Intressant! Kul att få höra resultatet. Speciellt strömförbrukning

Har haft 5G i husbilen ett år nu här på Gran Canaria. Märker att den är lite törstig på ström. Så min tanke är ju att byta till någon som är lite mer ekonomisk med strömmen. Resultat är helt ok men hastigheten varierar enormt mellan olika master och ligger normalt mellan 50-250 Mbits ner när man är ute. Bäst är det i städerna som verkar ha högre frekvenser som ger högre speed.

Vi har ju Internet TV i husbilen, samt två Laptops och lite annat lull lull och det är numer inga problem när man har 5G täckning.

Nu var ju min router inte så dyr. Fick den kostnadsfritt när jag flyttade från Movistar till Vodafone med två unlimited surf mobilabonnemang som kostar tillsammans 35€/mån. I routern ingår även ett fast telnummer (simkort det också, men det ska man inte ha på då säljare ringer hela tiden).

När vi inte använder husbilen har vi routern i sovrummet och kollar på Firesticken via routern och det är inga problem. Även vardagsrummets tv går utmärkt att koppla upp samtidigt via WiFi. Så nu funderar jag på att säga upp STARLINK som jag har hemma sedan ett par år och bara köra 5G. Skulle spara 49€/mån och slipper gynna Elon Musk som hamnat längre ner på min favoritlista på sista tiden.

Är lite rädd för WiFi 7 om mina Firestick med alla svenska kanaler klarar Netgear Nighthawk M7 Ultra?
Problemet jag har med 5G routern nu är att den är för hemmabruk och drar för mycket ström. Ca: 40-45 watt. Men det står på routern att den ska dra 12V, 2A men det stämmer inte. Så kul om du ger en rapport hur många watt den drar?

1742599178643.png

Senast ändrad:
Just for fun. Jeg sjekket spec på din router og den er en WiFi6, WiFi7 dekker alle muligheter fra denne spec pluss litt til når det gjelder mimo. Det er og et nytt frekvensbånd på 6 GHz i WiFi7.

Om en har 5G med god dekning så er den bedre enn Starlink og jeg holder med om fyren.

Legger ved konklusjonen fra https://harobuilder.com/wifi-6-vs-wifi-7/:

Is It Worth Upgrading to a Wi-Fi 7 Router?​

Wi-Fi 7 routers will offer significant improvements over current Wi-Fi 6 and 6E standards. Wi-Fi 7 promises much faster speeds, doubling the bandwidth, which will greatly benefit data-intensive applications. Additionally, Wi-Fi 7 will support more devices simultaneously without compromising performance, making it ideal for smart homes.

Benefits of Upgrading to Wi-Fi 7:

• Enhanced Speed: Wi-Fi 7 increases data transfer rates, making it faster than previous generations.
  • Better Device Support: Wi-Fi 7 can handle more devices, which is crucial for modern households.
  • Improved Efficiency: Wi-Fi 7’s advanced technology will reduce latency and enhance overall network performance.

Har ikke sjekket om 6 MHz båndet er frigitt i Europa. dette var tidligere sett på som et mulig bånd for mobiltelefoner.
Ser at 6 MHz kun er for innendørs bruk i private hjem og at strømforsyningen må være påslått, dette for å tilfredsstille US krav.

Enkleste måte å sjekke strømforbuket er å koble via en smartkontakt, men du kan og lade batteriet fullt og se hvor lenge den fungerer på batteri, men det blir uten 6 MHz radioen.

6 MHz band er og i bruk i 5G mobiltelefoni som band n102 og n104.

Senast ändrad:
Minns jag rätt så ska M7 klara 13h på batteriet som ligger på 5Ah, spänningen är väl 3V.
Så strömförbrukningen är inget man behöver vara orolig för.

Det er 3 varianter av M7, Ultra er den mest avanserte Pro en mellomversjon og ren M7 den enkleste. MEN det ser ikke ut til at de har released alle 3 i samme marked som jeg klarer å finne. Batteriet er et LiIon som har en nominal spenning på 3,65 volt så vi kan regne 18 Wh, dette gir et forbruk på ca 1,5 W om de 13 timene stemmer. Gitt prosessor og lavenergi display så høres dette ikke galt - det er mobiltelefon chips som benyttes. Og den mest strømforbrukende radio enheten krever ekstern strømforsyning.

Den verkar sakna två kanaler n8 och n38 för 5G sub-6-kanaler som används för utökad täckning och kapacitet som används både av Telia och Telenor.
Om det kommer att påverka i någon större grad eller inte framkommer väl så småningom.
Verkar vara en kompetent maskin utan tvekan.
Kan avsaknaden bero på att man tillverkar den för olika marknader, i USA heter den "AT&T flagship with Wi-Fi 7 and an X75 modem." Osv

Kan avsaknaden bero på att man tillverkar den för olika marknader, i USA heter den "AT&T flagship with Wi-Fi 7 and an X75 modem." Osv
Ja så är det troligen. Vad jag sett på Youtube så verkar det till och med vara lite snävare än så då modellen AT&T inte är fullt fungerande med övriga USA mobiloperatörer.

Her i Australia selges de fleste av Telstra (vår variant av Telia), men det selges endel uavhengig av nettoperatører. Litt uklart on Telstra sine er låst eller ikke, de andre selges som ulåst. I USA selges det meste av mobilutstyr låst til operatørenes nettverk.

Routern har gått bra hela helgen. Kopplat in tv, dator, telefoner och surfplattor..
Hastigheten ligger klart högre när jag jämför mot mobilens egna hastighet. Har Telia SIM i den också.

Nu väntar jag på antennerna. Sedan ska jag hitta en bra plats för den. Finns väggfästen att köpa på Amazon, eller om jag gör som Peter, lägger den i ett skåp 😀.

Hälsningar från Dumme Mosse vid Axamo flygfält.

Routern har gått bra hela helgen. Kopplat in tv, dator, telefoner och surfplattor..
Hastigheten ligger klart högre när jag jämför mot mobilens egna hastighet. Har Telia SIM i den också.

Nu väntar jag på antennerna. Sedan ska jag hitta en bra plats för den. Finns väggfästen att köpa på Amazon, eller om jag gör som Peter, lägger den i ett skåp 😀.

Hälsningar från Dumme Mosse vid Axamo flygfält.
Jag har fäst min på bakre väggen högt i ett skåp då tar den ingen plats.
Fäst den med detta

Ja tosidig kardborreband er en fin sak for lette saker som ikke skal ta plass, men gjerne være lett synlige.Passe høyt på en vegg er optimalt for en slik router med kabler ute takluke for antenner for 5G mobilnett og inne for WiFi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen