• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ny router beställd och det blev en RUTX50

Jari

Välkänd medlem
Medlem
Ni som har RUTX50 har ni den med eller utan takanten? Jag köpte den utan då jag tror att den kommer att fungera minst lika bra, eller har ni behövt kompletera med takanten i efterhand?

Vet att många bara pluggar i routern och på sin höjd ändrar lösenord, men jag kommer att föröka hitta kanalerna med minst trafik och även rota i alla andra inställningar som finns. Jag kommer även att ha den kopplad hemma för att mäta trafiken vi använder under några veckor för att se vilket av roamingkorten som passar bäst inför sommarens resor, då mest i Norge.
Såg att wifi.se kommer med ett 800GB kort som förmodligen blir lite i högsta laget för 1 månad i Norge.

Köpte routern från wifi.se

Jag har kört med originalantennen. Det har fungerat bra i de flesta fall. Men är täckningen lite risig, klipper det fort.

Kommer köpa extern antenn inför denna säsongen.

Jobbar en del från husbilen, så man är lite beroende av en stabil och hyggligt snabb anslutning.

Jag har kört med originalantennen. Det har fungerat bra i de flesta fall. Men är täckningen lite risig, klipper det fort.

Kommer köpa extern antenn inför denna säsongen.

Jobbar en del från husbilen, så man är lite beroende av en stabil och hyggligt snabb anslutning.
Lite så jag inne på med, jag testar först utan och om behovet uppstår så köper jag takantenn.

Jag kör med takantenn,fungerar för det mesta bra,men jag hade trott att jag skulle få bättre hastighet genomgående,den prioriterar 5G och är täckningen svag har jag bättre uppkoppling på min 4G telefon, lite frustrerande att jag ibland har bättre fart på en telefon än den svindyra 5G routern.
Ladda ned Teletonikas app,där kan du tex. Söka och koppla upp dig mot nätverk i närheten
Priset är på väg ned

Jag kör med takantenn,fungerar för det mesta bra,men jag hade trott att jag skulle få bättre hastighet genomgående,den prioriterar 5G och är täckningen svag har jag bättre uppkoppling på min 4G telefon, lite frustrerande att jag ibland har bättre fart på en telefon än den svindyra 5G routern.
Ladda ned Teletonikas app,där kan du tex. Söka och koppla upp dig mot nätverk i närheten
Priset är på väg ned
Har läst att några har haft just det problemet men jag tror att man löser det genom att ändra kanalerna för 2.4GHz och 5GHz mot det som är default i routern med rätt instälningar är det en outstanding router. Finns även en funktion i routern som gör sökningen av bästa kanalerna så man slipper fippla själv om man inte vill.

Förklaring till varför du upplever högre hastighet på telefonen.

Senast ändrad:
Søking blandt WiFi kanalene er mest nyttig når det er mange andre WiFi nett i omgivelsen. Inne i en husbil blir de eksterne WiFi nettene dempet i forhold til dit eget så dette blir mindre nyttig. Det som er mer spennende er om en kan overstyre prioriteringen mellom 5G og 4G, selv om 5G har endel innebygde optimeringer som kompenserer for svakere signal. Og samlet båndbredde på de høyere frekvensene er veldig mye større enn for 4G. Selv på 700 MHz båndene gir optimeringen bedre hastighet på 5G enn på 4G i de fleste tilfeller. På 6 GHz og høyere 5G er cellene så små at er det signal så vinner båndbredden over 4G.

Jag har beställt en Nighthawk M7 med Wifi 7.
Köpt på Ebay, så får se om den kommer 🤔

Nu när 5G går ner i pris kanske man skulle överge Fiber hemma ?!
Har en 5G mast nära där vi bor. Har bättre hastighet på 5G i telefonen än min fiber på 100/100

https://www.netgear.com/hub/wifi/mobile/wifi-7-hotspot-m7-pro-mr7400/
Hoppade aldrig på fiber. Kör med riktantenn och Nighthawk M1/M2 både hemma och på landet. Har nedladdning på mellan 150-250 och uppladdning på 40-50.

Jag är mycket nöjd med min gamla Nighthawk M1 i husbilen, har ingen extern antenn till den, men M1/M2 klarar inte 5g, så man bör nog satsa på senare modeller ifall man väljer en Nighthawk.

Har läst att några har haft just det problemet men jag tror att man löser det genom att ändra kanalerna för 2.4GHz och 5GHz mot det som är default i routern med rätt instälningar är det en outstanding router. Finns även en funktion i routern som gör sökningen av bästa kanalerna så man slipper fippla själv om man inte vill.

Förklaring till varför du upplever högre hastighet på telefonen.
WiFi kanalbyte löser inte problemet, hastigheten på routern varierar som bäst runt 200 ,men ibland väldigt dåligt, står på en rastplats längs E4, mobilen har full täckning 4G bra hastighet, medan routern har betydligt lägre hastighet.
Har nu kört ett år från Spanien i syd till Norra Sverige, och jag är inte så imponerad, ofta bra funktion men långt ifrån alltid.
Jag har läst manualen provat olika inställningar, det finns hur mycket som helst att ändra om man nu vill det i routern.

Jag är mycket nöjd med min gamla Nighthawk M1 i husbilen, har ingen extern antenn till den, men M1/M2 klarar inte 5g, så man bör nog satsa på senare modeller ifall man väljer en Nighthawk.
Just den senaste Nighthawk var en kandidat när jag leta router till bilen, har alltid haft och har Netgeras grejer för nätverk och dom fungerar alltid felfritt.

Jag har läst manualen provat olika inställningar, det finns hur mycket som helst att ändra om man nu vill det i routern.
Ur just denna aspekten kan jag varmt rekommendera wifi.se, superbra support där dom ringer tillbaks o följer upp tills problemet är löst!
Lite dyrt, men om ni redan är uppe dessa priser för routern och verkligen behöver hög stabil hastighet, så skulle jag satsa på wifi.se, hälsa Niklas på wifi.se från mig, Anders Eriksson, han och hans kollegor gav mig otroligt bra support.
Mvh
Anders

Ur just denna aspekten kan jag varmt rekommendera wifi.se, superbra support där dom ringer tillbaks o följer upp tills problemet är löst!
Lite dyrt, men om ni redan är uppe dessa priser för routern och verkligen behöver hög stabil hastighet, så skulle jag satsa på wifi.se, hälsa Niklas på wifi.se från mig, Anders Eriksson, han och hans kollegor gav mig otroligt bra support.
Mvh
Anders
Förutsätter nog att man köpt av wifi.se

WiFi kanalbyte löser inte problemet, hastigheten på routern varierar som bäst runt 200 ,men ibland väldigt dåligt, står på en rastplats längs E4, mobilen har full täckning 4G bra hastighet, medan routern har betydligt lägre hastighet.
Har nu kört ett år från Spanien i syd till Norra Sverige, och jag är inte så imponerad, ofta bra funktion men långt ifrån alltid.
Jag har löst hastighets problem med min nuvarande router genom att kolla vilka kanaler som har minst trafik på stället jag är på, finns lite olika appar för det och det har funkat bra, men lite fipplit med den routern jag har i dag och den har inte 5G.
Att jag valde just RUTX50 är alla inställningar man kan göra och att programvaran går att ändra till att göra det man vill och på aggendan står att få den att själv söka efter kanaler med minst trafik på ställen jag står på utan att jag ska behöva logga in och göra sökningen manuelt som det är idag.

Jag har löst hastighets problem med min nuvarande router genom att kolla vilka kanaler som har minst trafik på stället jag är på, finns lite olika appar för det och det har funkat bra, men lite fipplit med den routern jag har i dag och den har inte 5G.
Att jag valde just RUTX50 är alla inställningar man kan göra och att programvaran går att ändra till att göra det man vill och på aggendan står att få den att själv söka efter kanaler med minst trafik på ställen jag står på utan att jag ska behöva logga in och göra sökningen manuelt som det är idag.
För det mesta finns inget annat wifi-nät än mitt eget, så det är inte problemet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen