• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Ingen 12V ut från EBL (99/119)

Lösning
Grundproblem:
Peter hade jobbat med att förbättra kabeldragning, kopplingsplintar och lossat EBL119. När han var färdig och slog på huvud-brytaren på EBL o även 12V-brytaren på panelen IT901 så fungerade ej 12V ut från EBL.

Rot-orsak:
Hade det varit EBL99 så är ofta huvudbrytaren trasig, den är av typen rockerswitch, finns att köpa på Conrad, se
Post i tråd 'Elschema EBL 119' https://forum.ihusbil.se/threads/elschema-ebl-119.4329/post-49179

Men detta problem har ej Peters EBL119 där huvudbrytaren är av en annan typ.

På min EBL99 i min Bürstner sitter en IT994 panel, på den sitter flera mindre brytare för vattenpump, 12V-on/off mm , jag har haft problem med 2st av dessa o bytt dem, så vi började med att mäta o försöks förstå om...
Väldigt lätt för mej att röra ihop detta 😵‍💫 Gör ett nytt försök.

PS100 sitter ansluten rätt +/-
20250212_161933.JPG

Numren på 9-pin är märkta 1vit, 9svart i kontakten.
20250212_151231.JPG

Jag förväxlade lamporna på ps100, allt jag skrev blev +/- omkastat 🤪, röd=+ och grön lampa = minus. Det höga värdet över 14V är från startbatteriet där en extern laddare är påkopplad.

Gjorde en ny mätning på 9-pin med allt inkopplat, samtidigt som jag trycker ON/OFF på 901A.
1. 0,7V ingen pol.
2. 0,3V i.p.
3. 0,3V i.p.
4. 14,8V i.p.
5. 0,3V i.p.
6. -0,4V pulserande -0,5V vid ON.
7. -0,4-0,5V pulserande negativ hela tiden.
8. +12,65V
9. +12,65V

Hoppas någon blev klokare av det, för här går inte hissen ända upp nu.
Kan/törs man trigga en ON-signal med ps100?

Själv misstänker jag att något är fel i ebl119,
 
Väldigt lätt för mej att röra ihop detta 😵‍💫 Gör ett nytt försök.

PS100 sitter ansluten rätt +/-
Visa bilaga 44604

Numren på 9-pin är märkta 1vit, 9svart i kontakten.
Visa bilaga 44605

Jag förväxlade lamporna på ps100, allt jag skrev blev +/- omkastat 🤪, röd=+ och grön lampa = minus. Det höga värdet över 14V är från startbatteriet där en extern laddare är påkopplad.

Gjorde en ny mätning på 9-pin med allt inkopplat, samtidigt som jag trycker ON/OFF på 901A.
1. 0,7V ingen pol.
2. 0,3V i.p.
3. 0,3V i.p.
4. 14,8V i.p.
5. 0,3V i.p.
6. -0,4V pulserande -0,5V vid ON.
7. -0,4-0,5V pulserande negativ hela tiden.
8. +12,65V
9. +12,65V

Hoppas någon blev klokare av det, för här går inte hissen ända upp nu.
Kan/törs man trigga en ON-signal med ps100?

Själv misstänker jag att något är fel i ebl119,
Vänta med att trigga tills vi är 100%
Jag ska cykla hem nu, o sen fixa mat, kan du fota ditt mätinstrument occh hur du kopplat mätsladden som du ej flyttar till olika pinnar

Mvh
Anders
 
Vänta med att trigga tills vi är 100%
Jag ska cykla hem nu, o sen fixa mat, kan du fota ditt mätinstrument occh hur du kopplat mätsladden som du ej flyttar till olika pinnar

Mvh
Anders
Jag mäter med ps100, den är ansluten direkt på polerna på bobatterier, sedan mäter jag direkt på pinsen med dess probe, har inte använt den extra jordkabeln son sitter direkt på instrumentet.
20250212_161933.JPG
20250212_174739.JPG20250212_173959.JPG20250212_174025.JPG
 
Senast ändrad:
Stämmer det att Bo-batteriet var 12.65V vid din andra mätning?
och att Startbatteriet med laddare ökat till 14.8V?

I så fall stämmer det med nedan pin-lista (efter EBL-schemat)

Är du 100% säker på att du satt på main switchen på EBL? lite skumt att inte pin 5 nedan visar BO-batteri spänning?
2A säkringen på bobatteriet har kanske gått, det är ganska troligt, det är via denna BW99 modulen får matning via pin-A4 se den gula signal vägen i EBL99 schemat nedan.

1739390369016.png

1. 0,7V ingen pol. => När EBL har 12V ut så kommer denna signal med 12V, som matar en grön lysdiod på panelen
2. 0,3V i.p. => 12V off, till off-switch (du kan trigga antingen med en "minus-puls"(till pin6) eller "12V-puls" (till pin8)
3. 0,3V i.p. => 12V on, till on-switch (du kan trigga antingen med en "minus-puls"(till pin6) eller "12V-puls" (till pin8)
4. 14,8V i.p. => start-batteri
5. 0,3V i.p. => bo-batteri-sensor aktiveras när MAIN-switchen på EBL slås på (iallafal på EBL99)
6. -0,4V pulserande -0,5V vid ON. => Minus (Gnd)
7. -0,4-0,5V pulserande negativ hela tiden. => till status led för när 230VAC är inkopplad då går den hög till 12V matar en gul-lysdiod
8. +12,65V => Bo-batteriets ström-shunt på förbrukar-sidan
9. +12,65V => Bo-batteriets ström-shunt på batteri-sidan

9pol_panelkontakt.PNG

Om du provar att trigga antingen med "minus-puls" eller "plus-puls" (hade jag haft panelen här hade jag kunnat mäta på switchens pinnar o se om de kopplas till minus eller plus när man aktiverar switchen i on/off lägena)
pinne 3. => 12V on, till on-switch (du kan trigga antingen med en "minus-puls"(pin3 ihop med pin6) eller "12V-puls" (pin3 ihop med pin8)

Lycka till!
Anders
 

Bilagor

  • 1739389869171.png
    1739389869171.png
    215,5 KB · Visningar: 6
Jag har ju rensat en hel del i bobatterilådan i samband med bmsbytet, jag kan ha missat kablaget till 2A-säkringen, själva säkringarna 50A+2A vid bobatteriet mätte jag som hela, men kom på nu att jag inte mätte kablaget, ska kolla det imorgon.

Att spänningen ökat till 14,8V (fast det låter högt, en Biltema-laddare som själv indikerar 14,4V) stämmer då jag gjorde en omstart på laddaren för att få en bekräftelse där.
Bobatteriet håller däremot 13,3V utan laddning, så varför jag får 12,65V vet jag inte.

Stort tack igen för ditt engagemang Anders, det är inte många som är insatta i dessa EBLxxx, verkstäder har inte dessa kunskaper utan byter bara ut de EBL med defekter, eller displayer för den delen, det kan bli mycket kostsamt.
 
Senast ändrad:
Tack!

Jag har länge hoppats på att allas EBL kunskap o erfarenheter samlas o utökas, kanske i kunskapsbiblioteket, med hjälp från admin kanske du o jag skulle kunna börja samla ihop allt vi kan hitta i spridda trådar o försöka strukturera det, med en lagom ambitionsnivå, bättre något än inget alls?

Detta kan hjälpa att fler hittar hit, många söker på EBL problem!

Om 2A säkringen är hel, mät pin5 på block2 på EBL, det är där den går in till EBL.

Mvh
Anders
 
Har EBL119 samma huvudreläer som EBL99? Jag har fått liv i min 12V genom att "motionera" reläet med en skruvmejsel genom ventillationsgallret.

Hälsningar
Peter
Ja det ser ut som de är lika på schemat, den stora förbättringen från 99 -> 119 är main switchen, som så många har haft problem med, på 119 finns även en OVP model, over voltage protection, bl.a det sitter flera pollyfuse på "strategiska ställen" fungerar som en typ av automat säkring.

Kanske reläet fastnat också, men först måste BW99 modulen få matning, o det verkar Peters ej få då vi ej ser Bo-batt-sensor spänningen i panel kontakt interfacet.

Mvh
Anders
 
Anders ditt tips #54 ledde upp mej på spåret igen, och nu får jag skämmas.
När jag rensade i bobatterilådan kunde jag optimera alla +trådar från 2st busbar, ner till 1st. I min iver missade jag kabeln som matar 2A flat säkring vid bobatteriet. 🤪🤪🤪
Inte kan jag skylla på någon annan heller.

Nää men, se där ligger det en liten kabel helt ensam, du skulle bara veta vilken huvudbry du orsakat för Anders. 🤨
20250213_105408.JPG

Tack snälla Anders!
 
Skönt att du hittade den!

Men det stör mig fortfarande att vi/jag inte förstår 12.65V nivåerna på shunt pinnarna i panel interfacet, mätte du bo batteriet på plinten på baksidan in till EBL?

Förstår om du bara vill skruva tillbaks allt o börja använda den, men det skulle vara bra för den samlade allmänna EBL kunskaps insamlingen att förstå även denna detalj.

Mvh
Anders
 
Senast ändrad:
Skönt att du hittade den!

Men det stör mig fortfarande att vi/jag inte förstår 12.65V nivåerna på shunt pinnarna i panel interfacet, mätte du bo batteriet på plinten på baksidan in till EBL?

Förstår om du bara vill skruva tillbaks allt o börja använda den, men det skulle vara bra för den samlade allmänna EBL kunskaps insamlingen att förstå även denna detalj.

Mvh
Anders

Jag köper din teori om dioderna som sitter på panel brytaren.

Mätte nyss, exakt samma spänning på batteriet och bakom ebl.
Har tyvärr skruvat tillbaka panelerna, så där kan jag inte mäta nu.
 
Grundproblem:
Peter hade jobbat med att förbättra kabeldragning, kopplingsplintar och lossat EBL119. När han var färdig och slog på huvud-brytaren på EBL o även 12V-brytaren på panelen IT901 så fungerade ej 12V ut från EBL.

Rot-orsak:
Hade det varit EBL99 så är ofta huvudbrytaren trasig, den är av typen rockerswitch, finns att köpa på Conrad, se
Post i tråd 'Elschema EBL 119' https://forum.ihusbil.se/threads/elschema-ebl-119.4329/post-49179

Men detta problem har ej Peters EBL119 där huvudbrytaren är av en annan typ.

På min EBL99 i min Bürstner sitter en IT994 panel, på den sitter flera mindre brytare för vattenpump, 12V-on/off mm , jag har haft problem med 2st av dessa o bytt dem, så vi började med att mäta o försöks förstå om problemet var rockerswitchen. Då pin5 på den 9poliga panel-kontakten inte visade Bo-batteri spänningen, så förstod jag att problemet var med den 2A avsäkrade matnings kabeln in på pin5 på block2, se gul-markerade signalvägen på schemat på:
Post i tråd 'Ingen 12V ut från EBL (99/119)' https://forum.ihusbil.se/threads/ingen-12v-ut-från-ebl-99-119.5006/post-59032
Mycket riktigt, Peter hade glömt skruva tillbaks denna 2A avsäkrade kabel, som matar BW99 modulen i EBL, utan denna matning funkar ej huvud-reläerna.

Nyttig kunskap som innhämtats under felsökning:
Bürstner använder IT994 panel
Hymer använder IT901 panel
Peter mätte 0.65V för låg spänning på shunt pinnarna, 12.65V då det borde vara 13.3V, detta skulle jag vilja förstå, genom fler mätningar, men då hade Peter skruvat ihop allt och det funkar.

Bra manualer, verktyg o instrument:
Enkel multimeter, Peter har en ps100, verkar vara bil-special multimeter.
Schema för EBL o panelerna kan laddas ned från:
 
Senast ändrad:
Lösning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen