• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Carthago Chic E-Line 50 I

Tommy

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Lönsboda
Hej.
Är det någon som har erfarenhet av en Chartago chic E-Line 50 I?
Både positiva och negativa erfarenheter mottages tacksamt.
Vi har hittat en sådan med årsmodell 2014 som vi funderar på att byta till.
Något särskilt som man ska vara extra observant på?
 
Hej.
Är det någon som har erfarenhet av en Chartago chic E-Line 50 I?
Både positiva och negativa erfarenheter mottages tacksamt.
Vi har hittat en sådan med årsmodell 2014 som vi funderar på att byta till.
Något särskilt som man ska vara extra observant på?
Är det en bil med enkelaxel bak se till att den är uppvägd, 4500 kg är för lite, väg bilen om ni är tveksamma.
 
Om det är den utan taksäng lite norr om Stockholm du tittat på så kolla den lilla höjdskillnaden i golvet mellan sitsen till höger innanför dörren och soffhörnan till vänster. Behöver absolut inte vara något allvarligt men kan vara värt att kolla.
 
Om det är den utan taksäng lite norr om Stockholm du tittat på så kolla den lilla höjdskillnaden i golvet mellan sitsen till höger innanför dörren och soffhörnan till vänster. Behöver absolut inte vara något allvarligt men kan vara värt att kolla.
Tack för info.
Bilen finns hos Forsbergs i Stockholm. Jag vet inte exakt var det ligger.
 
En tandemaxel bil skall gå att väga upp utan luftfjädring, däremot kräver en enkelaxel luftfjädring bak för att väga upp över 4500 kg.
 
Mej veterligen krävs det helluftfjädring för att lyckas väga upp till 5500kg.
Carthago levererade 2018 treaxliga E-line med 5.4 ton totalvikt utan luftfjädring (10200 kr). Däremot är det säkert så att det är trevligare att resa i bilen med luftfjädring (56 600 kr).
(Priser från 2018!)
 
Carthago levererade 2018 treaxliga E-line med 5.4 ton totalvikt utan luftfjädring (10200 kr). Däremot är det säkert så att det är trevligare att resa i bilen med luftfjädring (56 600 kr).
(Priser från 2018!)
Enligt senaste prislistan kostar uppvägning tandemaxel 1200 Euro, 5000-5400kg
Helluftfjädring 15750Euro runt 160000kr! ,tandemaxel luft bakaxel 6240Euro
 
Importbilar lyckades iallafall förr bli uppvägda till 5300-5500kg, då framförallt i Tyskland.
Att väga upp en 5000kg till 5500kg i Sverige idag utan åtgärd tror jag blir mycket svårt.
 
Tittat på Forsbergs hemsida ,bilen verkar ha Ak-Ko X4 helluftfjädring, bara den väger 82kg extra, det kommer inte bli mycket lastvikt över med 5000kg.
Jag har tittat på motsvarande bil med enkelaxel 4500kg, blir inte mycket lastvikt där heller,vilket säljaren "inte hade en aning om", bilen stod osåld länge, tyvärr har nog den som köpte bilen inte koll på detta.
Som köpare gäller det att var väl påläst vilket TS verkar vara.
 
Det gick inte att väga upp den så det är inte intressant. Men det är ingen panik. Vi har en husbil vi trivs med…
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen