Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden! Registrera ett gratiskonto här!
Du använder en inaktuell webbläsare. Det kan inte visa denna eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en eller alternativ webbläsare.
Tull, moms och postens administrativa avgifter, något att tänka på
Vissa är totalt hänsynslösa och lämnar ingen som helst information om "övriga" kostnader utöver priset dom uppger. Fick erfara detta under flera års tid. Det är upp till var och en att intressera sig och inte stirra sig blind på det billiga priset (Facebook och annan internet baserad reklam). Beställde för inte så länge sen några doftpåsar till dammsugaren vilket levererades från öar mellan England och Holland. Dessa öar var inte med i EU och då åkte jag på en rejäl kostnad från posten. Lika så när jag beställde "slippapper" för att fräscha upp bilens strålkastare som blekts i Spanska solen. Det visade sig sen att leveransen kom från USA med tull, moms och postens avgift, "som brev på posten", dubbelt så dyrt än utgångspriset.
Idag läste jag det finstilta från en ärlig försäljare (tänk att det finns sådana också!):
Hej
Jag har själv också fått betala men jag var medveten att jag chansade. Men tji fick jag
Var ett objektiv till kameran som skickades från USA fick betala tull o moms , dock var inte posten inblandad utan ups
Sedan har jag köpt små grejer från Kina men det är nästan ingen ide längre
Så nu blir det bara från EU området
Beställde en Skyttelpass transponder för bompengar och färjeavgifter i Norge.
Efter ett par veckor kom ett brev från Postnord om att Tullen ville ha en krona i moms och Postnord 75:- kronor för att administrera momsen.
Jag köper mest via Amazon numera och väljer man sånt som fraktas av Amazon så ska det inte finnas några extra avgifter. Kan man inte sen leverera så är det lätt att avbryta. Men de saker man vill köpa från kina som man vet är billiga och har den kvalite man vill ha kan det krävas en del detektivarbete att handla. Inte säkert bäst att handla från Amazon.se utan Från Amazon.de istället man kan ju ställa språket till svenska och pris i kronor. Trasslade en del med det i spanien. En annan fallgrop är hemleverans där finns det diverse olika aktörer Airmee kan jag inte lita på efter 2st misslyckade leveranser där jag lyckades leta upp paketet via fotot de tar. Det hade aldrig gått med postnord som visserligen levererade bra men fotot fanns inte.
Om en webbplats har .se tror man ju att det är en svensk sida och språket kan ju vara rätt men det kan vara en försäljare i ett helt annat land. Jag brukar titta efter när det ska levereras som Amazon är det ofta bara några dagar eftersom varan finns i närområdet i deras egna lager.
Tar det lång tid är det oftast från Kina eller USA från usa blir det mycket pålägg frakt tull och moms.
Kina har lager i t.ex polen så det kommer fort och från EU land så man slipper pålagor. Tältet kom utan pålagor 10dagar för tidigt och förmodligen på skumma vägar för att undvika tull och moms.
Funderar nu på att beställa en kinavärmare allt i ett att ha till bilen i vinter och som reserv hemma. Den har inte Amazon utan det blir andra kanaler eftersom det blir samma fabrikat som tidigare som vad jag förstått både tillverkar och säljer och verkar ha en bra produktutveckling i kvalitets området. Inte många säljer 2kwh värmare fast de marknadsför det man kan lätt ta reda på det trots att man försöker dölja det eftersom de värmarna är 33cm långa.
Av någon underlig anledning är 5kw billigare i tillverkning så man säljer dem under falsk flagg.
Köper man en sån och bara behöver 1 kw så får man problem med att det blir svårt att dra ner effekten tillräckligt är ju en större brännkammare även om det är samma regulator, slangarna är grövre.
Mitt favoritmärke har en riktig 8kwh värmare som har en annan gjutning på förbrännings delen och har man tillgång till diesel så klarar den ett helt hus. Hcalory heter fabrikatet som utvecklar och tillverkar själv.
Beställde en Skyttelpass transponder för bompengar och färjeavgifter i Norge.
Efter ett par veckor kom ett brev från Postnord om att Tullen ville ha en krona i moms och Postnord 75:- kronor för att administrera momsen.
Stämmer fick detta också från postnord på en liten detalj från USA till kameran var en garantidetalj som man skrivit 1 dollar på fick betala moms tull gick på nån kr men sen slog posten på 75:-
Jag fatta heller aldrig varför man skrivit att jag betalt 1 dollar för det hade inte gjort. Försäkring??
Jag fick krav av Posten att betala moms, tull och expeditionsavgift för gasolmunstycken jag beställt.
Firman jag beställde av ligger i Storbritanien, Nordirland närmare bestämt.
Jag mailade kuntjänst och bestred fakturan. (ca 80-90 kronor)
I mailet påpekade jag att nordirland ligger innon EUs tullområde, med vändande mail fick jag svar att jag kunde bortse från fakturan.