• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Billo

Det låter för bra för att vara sant! Sen kommer lösenordet som banken skickar till ett nytt kort att vara osäkert. Även kortet hamnar väl till billo för att scannas.
Sen undrar jag om pappersfakturor som har en kostnad från icke seriösa firmor egentligen borde betalas man har ju inte mottagit en faktura fysiskt i brevlådan. Själv har jag använt vänner jag kunnat lita på att tömma brevlådan men såna växer inte på trän.

Kivra blev man intvingad i eftersom myndigheter och sjukvård använde det utan att fråga mej om lov vilket de borde gjort. Att få en postadress har varit svårt tidigare det är barnen som ofta fått ställa upp som registrerad adress. Undrar om man kan bli mantalsskriven på Billos adress?

Kivra blev man intvingad i eftersom myndigheter och sjukvård använde det utan att fråga mej om lov vilket de borde gjort. Att få en postadress har varit svårt tidigare det är barnen som ofta fått ställa upp som registrerad adress. Undrar om man kan bli mantalsskriven på Billos adress?
Man kan använda minmyndighetspost från myndigheter. Då får man bort lite därifrån

Konstigt, för mig var det frivilligt ansluta sig till Kivra. Är ju ett antal år sedan nu, tycker det är något av det bästa jag gjort eftersom det mesta av min viktiga post nu kommer dit....Kjell

Jag antar att du redan hade skaffat Kivra frivilligt och sedan upptäckte div. organisationer att du hade det och började använda det utan att du ville att just de skulle göra det? Så var det iaf för mig, så jag tog bort kontot.

Hur gör ni andra med post och dylikt när ni är iväg på vintern? De två gånger jag har varit iväg har jag gjort en tillfällig eftersändning till min bror så har han fotat räkningarna och skickat bilderna till mig så jag har kunnat betala dem. Funkade bra.
Jag tänker prova Billo ett tag för att se hur det fungerar. Återkommer med en recension.

När man sitter i valet och kvalet med samma fråga. Skall bli kul att höra dina erfarenheter om detta.
En nackdel som jag ser är att jag har skickat frågor till dom via sitt "chatt-fönster" men jag saknar respons fast dom säger att dom skall återkomma via epost.
Några frågor som jag har till dom som jag ej fått svar på:

• Billo säger att vanliga brev som "500-lappen" och "kärleksbrev" kommer till min fysiska postlåda
    Hur vet då posten vilka brev som skall till "Billovägen" eller fysiskt till mig?
  • "Med vår smarta scanner kan du läsa in allt som ännu inte digitaliserats samt skapa dina egna kategorier så du får full kontroll i ditt liv."
    Vad innebär detta? Gräns på antal dokument? Gräns på storlek av dokument? Total lagringsutrymme?
  • "Man kan även betala fakturor utan att koppla ett bankkonto."
    Hur gör man då?
En annan fråga som dyker upp är hur lång fördröjning det blir på brev om det blir någon alls. Brev skickas då till en "Billoadress" men vad händer sedan, vad händer om scanningsmaskinen strejkar och det är fakturor med kort betalningstid som kanske går sönder?

Vad händer med post som först skall till Billoadressen för att där upptäckas att det var tex nytt kreditkort som sedan skall skickas vidare till hemmet. Vilken tidsaspekt talar vi om där?

Får hoppas att du får en positiv upplevelse, känner verkligen för att minska antal papper som man behöver hantera.

Redigerat:
Efter lite grävande i avtalet så hittar jag ett stycke som talar om en länk till Prislistan. Den sidan vet då inte jag att dom har länkat till någonstans annars utan finns som en länk i avtalet:

För att snabba på digitaliseringen av post erbjuder vi även tjänsten ”All Post” så att även din fysiska post automatiskt hamnar i din mobil. ”All post” är helt gratis t o m 1 mars 2024, så att du i lugn och ro får chansen att uppleva känslan av att ha all post samlad på en plats - i mobilen. Därefter kommer vi ta betalt 29 kr/mån, så länge du själv vill och självklart utan bindningstid.

Senast ändrad:
Jag kommer att vänta och se vad som händer med tjänsten Billo.
Känns som att man lovar saker som blir svårt att hålla och som kan vara mycket personalkrävande eftersom det kommer krävas manuell behandling. Betatestarna får gå före -själv vill jag inte riskera någonting att t.ex viktiga dokument och legitimationer kommer på avvägar samtidigt som mitt konto gapar tomt.

Nu har jag anmält mig till Billo. Får vi se om det fungerar
Spännande 💪
När man sitter i valet och kvalet med samma fråga. Skall bli kul att höra dina erfarenheter om detta.
En nackdel som jag ser är att jag har skickat frågor till dom via sitt "chatt-fönster" men jag saknar respons fast dom säger att dom skall återkomma via epost.
Några frågor som jag har till dom som jag ej fått svar på:

• Billo säger att vanliga brev som "500-lappen" och "kärleksbrev" kommer till min fysiska postlåda
    Hur vet då posten vilka brev som skall till "Billovägen" eller fysiskt till mig?
  • "Med vår smarta scanner kan du läsa in allt som ännu inte digitaliserats samt skapa dina egna kategorier så du får full kontroll i ditt liv."
    Vad innebär detta? Gräns på antal dokument? Gräns på storlek av dokument? Total lagringsutrymme?
  • "Man kan även betala fakturor utan att koppla ett bankkonto."
    Hur gör man då?
En annan fråga som dyker upp är hur lång fördröjning det blir på brev om det blir någon alls. Brev skickas då till en "Billoadress" men vad händer sedan, vad händer om scanningsmaskinen strejkar och det är fakturor med kort betalningstid som kanske går sönder?

Vad händer med post som först skall till Billoadressen för att där upptäckas att det var tex nytt kreditkort som sedan skall skickas vidare till hemmet. Vilken tidsaspekt talar vi om där?

Får hoppas att du får en positiv upplevelse, känner verkligen för att minska antal papper som man behöver hantera.

Redigerat:
Efter lite grävande i avtalet så hittar jag ett stycke som talar om en länk till Prislistan. Den sidan vet då inte jag att dom har länkat till någonstans annars utan finns som en länk i avtalet:

För att snabba på digitaliseringen av post erbjuder vi även tjänsten ”All Post” så att även din fysiska post automatiskt hamnar i din mobil. ”All post” är helt gratis t o m 1 mars 2024, så att du i lugn och ro får chansen att uppleva känslan av att ha all post samlad på en plats - i mobilen. Därefter kommer vi ta betalt 29 kr/mån, så länge du själv vill och självklart utan bindningstid.
Jag ringde dom och fick svar på alla mina frågor, har bara inte kommit till skott ännu... - Ring dem och fråga

Fick idag den 3/5 ett brev från Tekniska verken som var från den 20/4 det är 4km härifrån och skickat via Postnord. Man vill ha svar senast den 5/5. Det blir alltså helt omöjligt att skicka via den förbetalda blanketten eftersom det lär ta lika lång tid åt andra hållet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen