• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Larm Skydd Zigbee baserat övervakningssystem

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Knivsta
Jag har fått lita oklar information från en bekant om hem övervakning/styrning system med olika sensorer som temperaturövervakning, rörelselarm, belysningstyrning, osv. Ett Zigbee protokoll-baserat system skulle vara fördelaktigt då det använder mycket mindre energii.
Då tänkte jag om det möjligtvis skulle finnas potential för användning av sådant system i husbilen. Jag tror att det finns gateways som drivs med DC 5V.
Till att börja med bara gateway samt rörelselarm inne och ute samt styrning av yttrebelysning (led list). Vad tycker Ni om det? Finns bland iHusbil medlemmar erfarenheter från liknande system?
 
Visst finns det potential att använda ett Zigbee system i husbilen. Xiaomi har en lämplig gateway för ändamålet som matas med 5V. Xiaomi och Aqara har också små sensorer för temperatur, rörelse, vibration mm. och även kameror som kan larma och passar för övervakning i husbilen. Jag hade tidigare en sån lösning i vår HB som nu är såld.
Om man vill ha totalkoll på hemmet när man är på resande fot tycker jag att Home Assistant är optimalt. Till HA finns integrationer för att hantera Zigbee sensorer, WiFi strömbrytare mm. Jag använder HA för styrning av elsystem, värme, larm, övervakning, vattning av växter i växthus, vägning av bikupor, övervakningskameror mm. när vi är bortresta. Så här ser energifliken till min mobil ut:

2023_05_31_20_59_15_596.jpg
 
Senast ändrad:
Visst finns det potential att använda ett Zigbee system i husbilen. Xiaomi har en lämplig gateway för ändamålet som matas med 5V. Xiaomi och Aqara har också små sensorer för temperatur, rörelse, vibration mm. och även kameror som kan larma och passar för övervakning i husbilen. Jag hade tidigare en sån lösning i vår HB som nu är såld.
Om man vill ha totalkoll på hemmet när man är på resande fot tycker jag att Home Assistant är optimalt. Till HA finns integrationer för att hantera Zigbee sensorer, WiFi strömbrytare mm. Jag använder HA för styrning av elsystem, värme, larm, övervakning, vattning av växter i växthus, vägning av bikupor, övervakningskameror mm. när vi är bortresta. Så här ser energifliken till min mobil ut:

Visa bilaga 25975
Tack Daniel K för svaret och intressant information. Jag skulle gärna vilja ställa 2 följande frågor;
1) Är Xiaomi gateway kompatibelt med olika sensorer från olika tillverkare, bara dessa sensorer tillämpar protokollet zigbee 3.0?
2) Vilket var Ditt system i husbilen? Vilken (märke och version, om Du minns) gateway och vilka sensorer?
 
Vet inte om Xiaomi gateway funkar med andra sensorer än Xiaomi och Aqara.
Jag hade Xiaomi Gateway 3 i husbilen samt två rörelsesensorer och en temperatursensor. Hade också en Xiaomi kamera. Prylarna finns bland annat hos NetOnNet https://www.netonnet.se/brands/aqara
Jag har köpt alla sensorer, gateway och kameror från Aliexpress. Den kamera som jag hade i husbilen var en sån här:
 
Sensorerna är små och strömsnåla, drivs med CR2032 batteri som brukar räcka 1-2 år.
Jag monterade ett par rörelsesensorer under de yttre backspeglarna riktade bakåt utefter sidorna för att få en varning om någon rör sig nära husbilen när den är larmad. Rörelsesensorerna passar precis i en gammal filmrulleburk av plast i vilken jag skurit upp en lagom bred spalt för att begränsa sensorns avkänningsområde. Inne i husbilen finns en kamera som också larmar till mobilen och filmar rörelser när den är aktiverad för larm.

192129-24379233eaab8caa37a027c24e1d2bcc.jpg

Min plan var att rörelsesensorerna också skulle trigga en högtalare inne i husbilen med ett grovt hundskall typ arg schäfer men hittade inte någon lämplig ljudfil.
Jag vet.. det här är lite nördigt men kul pyssel för en pensionär under vinterhalvåret när man är hemma.
 
Senast ändrad:
Stort tack Daniel K för ytterligare inlägg om Ditt system som dessutom innehåller foton och länkar. Jag blev mycket imponerad och samtidigt stimulerad till att bygga något liknande. Det kommer bli kommande vinterhalvåretsprojekt. Nu får jag skissa hur jag skulle mitt system skulle se ut.
Aqara fungerar med Apple Homekit applikation, betyder det att det inte går att använda med Android mobiler?
 
Med appen Xiaomi Home kan man styra sensorer, kameror, dammsugare mm. Finns till både iPhone och Android. Appen Aqara Home är nästan identisk men jag vet inte om Aqara har någon Gateway som drivs med 5V.

Dörr/fönster sensorer är ju också intressant i sammanhanget, luckor, fönster och dörrar kan enkelt förses med larm då det inte krävs någon kabeldragning.

Mått: 4,10 x 2,20 x 1,10 cm
• ZigBee
• Batteri: CR1632 (Ingår)
• Arbetstemperatur: -10 - 45 °C
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen