• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ytterligare ett installationsexempel för standard litiumbatteri, med lite (?) överkurs

Mats S

iValberedning
Medlem
Ort
Skutskär
Den som söker kan hitta många exempel på byte till litiumbatterier för husbilens bodel, och här är ytterligare ett.

Husbilen är en 3,5 ton plåtis med gasoleldad Truma luftburen värme, MDC90 kompressorkylskåp och 120 W solcell. Som original är bilen försedd med två 80 Ah gelbatterier, ett vardera under förar- respektive passagerarstol. Under förarstolen finns också elblocket (EBL) med 230V-laddare, säkringar osv. Huvudanledningarna till uppgraderingen till LiFePO4 var dels ökad batterikapacitet och dels minskad vikt. Vi har ingen 12-230 Volts inverter och heller inga planer på en sådan, i varje fall inte med någon stor effekt; kapacitetsökningen handlar enbart om att klara längre tid utan laddning och inte om att kunna använda hårfön eller andra apparater med högt effektbehov. Högsta strömstyrkan i systemet blir därmed den som uppstår vid laddning.

Genomgång av en uppsjö rapporter, artiklar, råd, synpunkter och Youtubebidrag från förmodade experter och andra plus egna prioriteringar ledde fram till att utgångspunkterna för installationen i vår bil skulle vara:
  1. Inga "nakna" battericeller i boutrymmet. Ett ev. eget batteribygge skulle kapslas in i lämplig låda, annars skulle färdiga drop-in batterier användas.
  2. Laddare för såväl solcell som generator- och 230 Volts-laddning skall vara litiumanpassade.
  3. Befintlig EBL skall vara reservladdare och enkelt kunna återaktiveras om så behövs.
  4. Batteriet/-erna skall kunna kopplas bort från systemet/underhållsladdningen med en enkel knapptryckning. Laddaren skall då fortsätta att försörja bodelen med stabil spänning.
  5. Solcellsladdaren skall också kunna ladda startbatteriet vid behov och möjlighet.
  6. Underhållsladdningen (230 V) av startbatteriet skall vara kraftfullare än den som EBL ger.
  7. Gedigna kablage, anslutningar, säkringar osv.
  8. Laddningen får gärna kunna startas/stoppas automatiskt baserat på % SOC (laddningsgrad), eller manuellt med en knapptryckning.
Val av batterityp och -placering: Motivationen att själv bygga batteri var hög i början men avtog med tiden. Det blev istället 2 st Sunlux 96 Ah, som råkade finnas till kampanjpris när det var dags för beslut. Jag valde att även fortsättningsvis ha ett batteri under varje stol. Att placera dem tillsammans under passagerarstolen hade gjort kabeldragningen enklare men då skulle istället bottenplattan/batteriinfästningen ha fått göras om.

Val av laddare och -placering: Utgångspunkterna 4 och 5 ovan minskade urvalet av tänkbara laddare. Många bra solcellsregulatorer (MPPT) saknar utgång för anslutning av startbatteri. Det finns andra som har sådan, men inte gillar att kopplas bort från bodelsbatteriet. Till slut blev valet en Votronic VBCS Triple, en allt-i-ett laddare som hanterar laddning från solcell, generator och 230 Volt. Den är ingen billig pjäs men gick att hitta betydligt under riktpris efter mycket letande. Jag "torrsimmade" flera olika placeringsalternativ och valde sedan en "tvåvåningsinstallation" framför batteriet under passagerarstolen, med kringutrustningen monterad på en plywoodskiva i botten och laddaren ovanför.

EBL som reservladdare: Finns beskrivet i annat inlägg.

Installationen blev enligt bilder nedan, första bilden är utan laddare och skyddskåpor på plats. Kabellängderna är anpassade så att spänningsfallen till/från varje batteri balanseras. I plusledningen, i strömmens riktning, vid laddning:
A = Blue-Battery batterimonitor, med styrutgång att nyttja till punkt 8 ovan. Det finns en egen tråd om denna, återkommer så småningom med drifterfarenheter där eller i en recension. En fördel är att den kan monteras antingen i minusledningen eller som här i plusledningen.
B = Votronic Battery Protector (BP). Huvudsyftet med den är att hantera bortkopplingen av batterierna enligt punkt 4. Det hade räckt med t.ex. Votronics Switch Unit för detta, men med BP får man också ett extra låg- och högspänningsskydd utöver batteriernas BMS. Lågspänningsskyddet är inställbart, jag har valt 11,5 V.
C = 60 A säkring för summaströmmen till/från båda batterier. Tanken var att förbinda säkringshållarens båda utgångsplintar med kopplingslänken och koppla ett batteri till varje plint. Tyvärr blev spänningsfallet i den vänstra grenen för stort så båda batterier kopplades därför till samma plint.
D = 50 A polsäkring, lika på båda batterier.

Förbrukarna (EBL) är anslutna till kopplingsplinten monterad på det vänstra fästet för laddaren.
E = Plus- och minusfördelningar för de tunna signal- och matningskablarna.

I den andra bilden är laddaren på plats. På laddarens vänstra sida ser det lite stökigt ut eftersom anslutningskablarna gjordes tillräckligt långa för att laddaren skall kunna lossas och lyftas fram från sin plats utan att koppla bort dem. RJ12-kabeln för kommunikation mellan laddaren och Blue-Battery är också alldeles för lång men jag hade inte tillgång till någon kortare. Den grå dosan rakt ovanför gula kontakten i bilden innehåller två brytare. Den ena kan användas för att manuellt ge sluta ladda-signal till laddaren, som då går ner till 12,8 Volt. Den andra knappen gör samma sak men kopplar också bort batterierna genom att öppna reläet i Battery Protector.

Går det inte att göra enklare? Jo, visst finns det saker i den här installationen som inte finns i alla andra. Var och en gör sina egna prioriteringar och för mig är överkursen värd insatsen. Extrakostnaden var insparad flera gånger om i förväg genom att sällan byta mobiltelefon och då hålla tillgodo med halvgamla modeller ;)

1650990639950.png

1650990707058.png
 
Jag har också installerat Sunlux,dock enklaste möjliga.

1 Ut med 2 80Ah bly,in med ett 96Ah Li
2 Ställ om solcellregulatorn til Li
3 Ställ om DcDc laddaren til Li
4 Ställ om 230V laddaren til bly (Li finns inte)

Inga ytterligare installationer eller byten har gjorts,fungerar utmärkt.
Din installation Mats är bra gjord,men kanske skrämmer vissa till att byta till LiFe
 
Hej Mats kollar på din inst hur mkt lämnar laddaren. Hälsningar Kenneth
Laddaren VBCS Triple finns i tre modeller, jag valde den minsta, 30/20/250. Den ger 30 A DC-DC, 20A vid nätanslutning och max 250 W solcell. Här syns data för alla modeller.

En anledning till köpet var att jag fått intrycket av att den höll hög kvalitet både i konstruktion och tillverkning. Efter första halvårets användning har jag fortfarande det intrycket. Votronics mest kunniga personer hittar man dock inte i kundsupporten, de har inte klarat av att besvara annat än enkla frågor på ett bra sätt.

Priset varierade stort mellan olika leverantörer, det gick att spara en tusenlapp eller två genom att leta runt lite.
 
Din installation Mats är bra gjord,men kanske skrämmer vissa till att byta till LiFe
Jag hoppas trådrubriken gör att ”de lättskrämda” förstår att det finns andra sätt att göra det på ;)

En sak som kanske några som väljer allra enklaste vägen utan DC-DC och behåller EBL som laddare inte känner till är att inställningen (bly/gel) som de rekommenderats göra ofta (alltid?) bara påverkar 230 V-laddaren och är betydelselös för laddningen från generatorn. Möjliga följder av detta kanske kan vara ämne för en annan tråd.
 
Nu kommer nya modeller mer AH i samma låda!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen