Ser i översikten för husbilsregistreringarna för de första sju månaderna i år, att det har skett en förändring i försäljningstoppen. Populäraste husbilen har de senaste åren varit Adria.
Adria sålde 2020, 567 nya bilar, i år om resultat blir 75% av fjolårets försäljning, som resultatet ser ut efter efter 7 månader, då blir det 271 nya Adria som rullar ut på gatan under innevarande år. Adria har minskat sin försäljning med 48% sedan 2020, men…
Adrias marknadsandel har de senaste åren varit:
- 2020. 14.14%
- 2021. 9,36%
- 2022. 10.28%
- 2023. 10.06% (januari - juli 2023)
Det vill säga Adrias marknadsandel har inte förändrats nämnvärt, utan den lägre försäljningen ligger i linje med med den svenska marknadens negativa utveckling sedan 2018.
Däremot har Volkswagen haft en unik försäljningsutveckling de senaste åren:
- 2020 sålde VW 58 husbilar och hade 1.45% marknadsandel.
- 2021 såldes 181 husbilar, 3,57% marknadsandel och hamnade på 11-plats bland marknadens husbilsmärken.
- 2022 kom det ut 237 nya husbilar från VW på gatan. 6,78% blev marknadsandelen, man var förra årets näst mest sålda husbil.
- 2023 fram till 31 juli hade 191 nya VW husbilar registrerats, vilket representerar 10,44% av marknaden och därmed blir det märket som sålt flest husbilar hittills under innevarande år.
Nu är skillnaden inte stor mellan Adria och VW och det är mycket möjligt att vi den 31 december åter ser Adria högst upp på prispallen.
Konstaterar att Adria fortsatt är ett populärt märke och håller sin marknadsandel, men att marknaden troligen börjat favorisera mindre husbilar. Kanske vi ser en generationsväxling där prioriteringarna är annorlunda?
Tommy
Adria sålde 2020, 567 nya bilar, i år om resultat blir 75% av fjolårets försäljning, som resultatet ser ut efter efter 7 månader, då blir det 271 nya Adria som rullar ut på gatan under innevarande år. Adria har minskat sin försäljning med 48% sedan 2020, men…
Adrias marknadsandel har de senaste åren varit:
- 2020. 14.14%
- 2021. 9,36%
- 2022. 10.28%
- 2023. 10.06% (januari - juli 2023)
Det vill säga Adrias marknadsandel har inte förändrats nämnvärt, utan den lägre försäljningen ligger i linje med med den svenska marknadens negativa utveckling sedan 2018.
Däremot har Volkswagen haft en unik försäljningsutveckling de senaste åren:
- 2020 sålde VW 58 husbilar och hade 1.45% marknadsandel.
- 2021 såldes 181 husbilar, 3,57% marknadsandel och hamnade på 11-plats bland marknadens husbilsmärken.
- 2022 kom det ut 237 nya husbilar från VW på gatan. 6,78% blev marknadsandelen, man var förra årets näst mest sålda husbil.
- 2023 fram till 31 juli hade 191 nya VW husbilar registrerats, vilket representerar 10,44% av marknaden och därmed blir det märket som sålt flest husbilar hittills under innevarande år.
Nu är skillnaden inte stor mellan Adria och VW och det är mycket möjligt att vi den 31 december åter ser Adria högst upp på prispallen.
Konstaterar att Adria fortsatt är ett populärt märke och håller sin marknadsandel, men att marknaden troligen börjat favorisera mindre husbilar. Kanske vi ser en generationsväxling där prioriteringarna är annorlunda?
Tommy
Senast ändrad: