• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Volkswagen - Sveriges mest sålda husbil 2023

Ser i översikten för husbilsregistreringarna för de första sju månaderna i år, att det har skett en förändring i försäljningstoppen. Populäraste husbilen har de senaste åren varit Adria.

Adria sålde 2020, 567 nya bilar, i år om resultat blir 75% av fjolårets försäljning, som resultatet ser ut efter efter 7 månader, då blir det 271 nya Adria som rullar ut på gatan under innevarande år. Adria har minskat sin försäljning med 48% sedan 2020, men…

Adrias marknadsandel har de senaste åren varit:
- 2020. 14.14%
- 2021. 9,36%
- 2022. 10.28%
- 2023. 10.06% (januari - juli 2023)
Det vill säga Adrias marknadsandel har inte förändrats nämnvärt, utan den lägre försäljningen ligger i linje med med den svenska marknadens negativa utveckling sedan 2018.

Däremot har Volkswagen haft en unik försäljningsutveckling de senaste åren:
- 2020 sålde VW 58 husbilar och hade 1.45% marknadsandel.
- 2021 såldes 181 husbilar, 3,57% marknadsandel och hamnade på 11-plats bland marknadens husbilsmärken.
- 2022 kom det ut 237 nya husbilar från VW på gatan. 6,78% blev marknadsandelen, man var förra årets näst mest sålda husbil.
- 2023 fram till 31 juli hade 191 nya VW husbilar registrerats, vilket representerar 10,44% av marknaden och därmed blir det märket som sålt flest husbilar hittills under innevarande år.

Nu är skillnaden inte stor mellan Adria och VW och det är mycket möjligt att vi den 31 december åter ser Adria högst upp på prispallen.

Konstaterar att Adria fortsatt är ett populärt märke och håller sin marknadsandel, men att marknaden troligen börjat favorisera mindre husbilar. Kanske vi ser en generationsväxling där prioriteringarna är annorlunda?


IMG_5860.jpeg
IMG_5861.jpeg

Tommy
 
Senast ändrad:
Det verkar ju lite som äpplen och päron, Adria gör väl ganska många plåtisar, VW gör väl mest mindre plåtisar som stämmer ganska väl mot marknaden som gått mot mindre lättkörda bilar och som kan platsa som endabil och blir då mer ekonomisk att äga. Sen vet jag inte hur det är med husbilskatten på diverse fordon det kan ha ganska mycket med vilken bil man handlar.
Det är ju en mindre andel som kör till spanien och bor länge i bilarna, därför kan nog de mindre ta över som äventyrsbil när marknaden blir kärv både ekonomiskt och ställplatsvis.
Var inne i en nästan ny VW husbil för några år sedan inte så stor utan kompakt där fanns allt som behövdes. Det var en domare från malmö som ägde den.
Det var för mej lite av en favoritbil men den kostade som man brukar säja i england one arm and a leg!
Men för någon som bara vill ha en bil och även kanske har något boende i spanien är det ju väldigt smidigt att ha som enda fordon både hemma och borta hemma och slippa en massa bekymmer med fordonsparken parkeringar och annat. Eller hur Tommy?
 
Senast ändrad:
När man tittar på hur det gått för riktigt dyra och stora premiumbilar ser man att de minskat eller inte sålt något alls. De som köper med lånade pengar har det tufft!
 
När man tittar på hur det gått för riktigt dyra och stora premiumbilar ser man att de minskat eller inte sålt något alls. De som köper med lånade pengar har det tufft!
Visst finns det sålda premiumbilar även i år, dock så är leveranstiderna upp till 2år, så det dröjer innan många husbilar kommer med i statistiken/registreringen.
Dock så märks de tillverkare som "vräker" ut fritidsfordon på "löpande band" mest i statistiken.
Så här blir verkligen statistik lite missvisande.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen