• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vit plast som gulnar

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Täby
Jag har sett exakt likadana bilar av samma årsmodell där vissa har vita plastdetaljer som gulnat extremt mycket och där andra fortfarande är kritvita.
Det här gäller både utsida och insida i t.ex. duschen.

Solen kan säkert förklara en del av gulningen på utsidan men knappast den i duschen.
Är det något vissa bilschampoon,duschcremer och annat innehåller?
Är det kanske så att alla medel påverkar så om man tvättar bilen ofta och duschar ofta så påverkas plasten mer?

Är det någon som verkligen vet vad det är?
 
Jeg tror gulningen kommer fra oksydasjon av det pigment som er benyttet for å gi hvitt. Plast som gulnet gjør det i et mørkt rom inne, ser det på 3d printer filament også. I uåpnet pakke gulner det ikke, åpnet pakke i skapet og noen ruller gulner andre ikke. Plast uten fargestoff er gjennomsiktlig og svakt gulrød.
 
Visst är det kvaliteten på plasten som avgör, bl a på att ytskiktet i plasten oxiderar med tiden, men det kan också bero på att plasten innehåller bromerade flamskyddsmedel osv.

Jag hade en Hymer -07 där plasten i duschen var kritvit. Min kompis hade också en Hymer -07, dock av en annan modell, och där var plasten starkt gulnad.

Det finns youtubeklipp på hur man kan gå tillväga för att göra plasten vit igen mha bl a uv-ljus och väteperoxid om jag minns rätt.
 
Visst är det kvaliteten på plasten som avgör, bl a på att ytskiktet i plasten oxiderar med tiden, men det kan också bero på att plasten innehåller bromerade flamskyddsmedel osv.

Jag hade en Hymer -07 där plasten i duschen var kritvit. Min kompis hade också en Hymer -07, dock av en annan modell, och där var plasten starkt gulnad.

Det finns youtubeklipp på hur man kan gå tillväga för att göra plasten vit igen mha bl a uv-ljus och väteperoxid om jag minns rätt.

Det är det här som gör att man undrar om det verkligen är variationer i materialet som är orsaken eller om det är skillnader i hur vi använder/vårdar som påverkar. Samtidigt kanske plastdetaljerna görs så pass manuellt och i så små batchar så det kan bli extremt stora variationer i materialet från bil till bil trots samma år och modell.
Det jag är ute efter är ju givetvis om man genom ett annat beteende eller med andra rengöringsprodukter verkligen kan bromsa eller helt hindra förändringen.
 
Fast det förklarar inte riktigt varför t.ex. duschutrymmet i två helt identiska bilar av samma årsmodell kan få så helt olika färg över tid.
Det måste rimligen vara antingen väldigt stora variationer i materialet eller att dom utsätts för olika kemikalier/används helt olika.

Kanske en fråga för en "plastexpert" tänkte jag först men insåg att Google finns så jag sökte på "what makes plastic go yellow" och fick fram att
UV-ljuset är den största boven speciellt utomhus men att även stora temperatursvängningar, luftfuktigheten och givetvis kemikalier påverkar plasten så den kan gulna.
Det kan ju förklara utrymmen som inte utsätts för så mycket ljus. Ett helt stängt dusch/toautrymme kan nog bli rejält varmt en solig dag söderöver.

Det blir till att dra för mörkläggningen i duschtakluckan och lämna duschdörren lite på glänt för att hålla ner temperaturen. På utsidan kanske vax skyddar en del
 
Det kan mycket väl vara så att det finns flera leverantörer av plastprylar till samma modell, eller att leverantörerna köper in plastgranulat från olika underleverantörer och då får du olika kvaliteter på i övrigt lika bilar.

Sen har jag lärt mig att inte stänga mörkläggningen i takluckorna någon längre stund utan alltid lämna 5 cm öppet, annars riskerar det att bli väldigt varmt mellan mörkläggningen och själva takluckan vilket då kan skada takluckan.

En bekant till mig bytte alla takluckor då hade en stor mängd mindre sprickor i sig. Oklart dock vad det berodde på - men även de är ju lite ömtåliga.

Hur man än vänder sig...
 
Mesteparten av plastpaneler innvendig er vakumformet. En plastplate legges over en mal og varmes mens luften suges ut rundt malen. Men denne prossessen gir mulighet for ganske store variasjoner i oppnåd temperatur fra del til del.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen