• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vindkraftverk på husbil?

Tommy

Aktiv medlem
Medlem
Den dagen Svenska Spel behagar ge mig en rejäl utdelning på de insättningar som jag gjort under åren tänker ja mig att specialbeställa en husbil exakt som jag vill ha den. Det är naturligtvis drömmerier just nu men något ska man ju dagdrömma om. 😁
Nu har tanken kommit till elförsörjning i husbilen. Solceller är självklart men jag har också börjat fundera över att ha ett eller två små vindkraftverk på taket. Det ska i så fall vara liknande konstruktion som tv-antennen. Alltså att man skjuter upp dem i luften när man står stilla och tar ner dem vid färd.
Det finns små vertikala vindkraftverk idag som producerar ström redan vid 2 m/sek
Vad tror ni om idén? Är det möjligt? Kan man ha mer än ett verk på taket utan de stjäl vind från varandra? Det blåser ju även på tider som inte solen skiner…

Har bekanta på ett småbåtsvarv där har de upplagda båtarna vindsnurror som går hela tiden man har ju kyl/frys med mat som måste ha ström.
De har funnits på båtar innan solpanler fanns.
Tyvärr är de ganska dyra mycket för att klara tuffa förhållanden på en båt där man inte enkelt kan stänga av eller serva.
Om du letar på youtube kommer du hitta mindre vindsnurror för rimliga pengar från kina, viktigt att man kan förvara dom på ett enkelt sätt.
Bättre en stor än två små verkningsgraden och effekten ökar snabbt med storleken.
Tror att många har laddningsregulator inbyggd så bara att ansluta. Cykelstället på en husbil skulle kunna fungera som fäste.

De fleste benytter HAWT konstruksjon, denne krever at den styres opp mot vinden. VAWT derimot tar imot vind fra alle kanter, problemet med en VAWT er å få stor nok flate for fangst av vindenergi. https://vawt-x.com.au/ er et eksempel på en fungerende konstruksjon som er for stor til en husbil. Det var et finsk bolag som prøvde seg med fleksible vinger på en tilsvarende, men jeg vet ikke hvordan det endte.

Skulle ju gå att ha segel som propeller men det kräver ju väldigt lågvarvig generator. Tycker att infästningen ser väl klumpig ut verkar som att det finns en fällningmekanism.
En vindsnurra för båt skulle bli en enkel lösning och ger en hel del ström över tid den ger ju ström även vid låga vindstyrkor. En viktig sak är att den är balanserad så att man inte får ljud in i karossen.

Skulle ju gå att ha segel som propeller men det kräver ju väldigt lågvarvig generator. Tycker att infästningen ser väl klumpig ut verkar som att det finns en fällningmekanism.
En vindsnurra för båt skulle bli en enkel lösning och ger en hel del ström över tid den ger ju ström även vid låga vindstyrkor. En viktig sak är att den är balanserad så att man inte får ljud in i karossen.
Hej. Varför ska man krångla till det för solpaneler funkar jättebra annars kan man ta och skaffa det som finns för båtar som bengtic föreslår dom är nästan färdiga bara att dra elen och fixa fästet.
Mvh Lasse

Saknar dock de fyra benen som sticker ner..för att...för att... ja vad de nu ska hjälpa till med?
Men om bilen hade haft fyra runda ben också så hade lyckan varit fullständig.. fricamping.. på engelska youtubekanaler hittar man uttrycket..stealth... så mycket stealth blir det ju inte.

T ex denna..här gäller det att inte synas eller sticka ut från mängden.. för att kunna parkera o sova var som helst...
Snyggt bygge men för max en person.

Senast ändrad:
Hej. Varför ska man krångla till det för solpaneler funkar jättebra annars kan man ta och skaffa det som finns för båtar som bengtic föreslår dom är nästan färdiga bara att dra elen och fixa fästet.
Mvh Lasse
Och solen står som vanligt som spö i backen just nu på vintern, blir nog hela 2 watt i Umeå?

Och solen står som vanligt som spö i backen just nu på vintern, blir nog hela 2 watt i Umeå?
Hej. I Umeå ja men jag är inte där för jag hatar snööö därför är vi i Spanien på vintern och då behöver man inte något vindkraftverk så därför har vi totalt 650 w solpaneler de funkar i Sverige på sommaren och på vintern i Spanien behöver inte snåla heller Haaaaadet bra.
Mvh Lasse

Mvh Lasse
Solpaneler ger väldigt lite på vintern. Jag tänkte mig en kombo av dessa. Tycker att Bengtics förslag låter intressant.

Han bekrefter det som mange har funnet ut "the hard way" - små vindmøller gir veldig lite om det ikke blåser veldig kraftig. Hvor mye en kan hente er avhengig av arealet en dekker med snurran. Men hvor mye en kan få ut av dette igjen avhenger av hvor fort generatoren snurrer. De store har en veksellåda som øker turtallet fra propellen til generatoren, men det krever et godt dreiemoment så en kan ikke benytte dette for små møller.

Har på farmen en klassisk Australsk vindmølle som tidligere ble brukt for å pumpe opp grunnvann, har vurdert å bygge om denne ved å sette en utveksling og en 3 fas motor koblet som generator på denne. Typisk ta en motor fra en direktedreven vaskemaskin (frontloader) og likerette det den produserer og mate det inn i en MPPT solar lader som tåler noen hundre volt. Selv om motoren i seg selv ikke klarer å kjøre mer enn under 2000 RPM så måtte jeg ha en ganske kraftig oppveksing fra de rundt 100 som snurren i dag klarer uten belastning. Det har blitt med tankene og utregningene :D

Snurren i seg selv har 2 meter lange blad og veldig mange blad (har ikke telt eksakt, men mellom 15 og 20 blad).

Flera blad gör ju att man får ökat vridmoment vid låga vindhastigheter. För att undvika en växel måste man ha en generator som lämnar ström vid låga varv - många poler.
En motor till en elcykel som används som generator ger ganska mycket vid låga varv och man använder neodymmagneter istället för att använda elektromagneter. Har haft en scooter som hade en elbroms som laddade tillbaks strömmen vid bromsning.
En sådan motor kopplad till lämplig propeller kan säkert ge en hel del. Finns ju ett antal vindsnurror till båtar som naturligtvis är ganska små de använder många blad och laddar vid moderata vindhastigheter, men är väldigt dyra jämfört med den kina snurra i videon. De har flera skydd för att klara höga vindhastigheter, söker man en färdig lösning är det en sån i lämplig storlek man ska ha.
Som de flesta krafter så ökar ju energien med kvadraten på vindhastigheten gissar att kina snurran har dåligt med skydd mot övervarvning och man har gjort den dålig så att den ska tåla mycket vind.

Den motoren jeg vurderte var på omlag 1kW ved maks turtall. Og ved lavt turtall omlag 100 W, men det var godt under 100 RPM. Har og sett endel på brushless hub motorer. De kunne kobles direkte på snurren, men helst via et vinkel drev slik at motoren kunne bli statisk i tårnet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen