• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bodel övrigt Vindbrus i soltaket över hytten

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
I helgen när vi åkte så hördes ett vindbrus när vi närmade oss 90 km i h.
Lokaliserade ljudet till stora solluckan över hytten. Kollade på det idag, känns som om fästena inte riktigt drar ner luckan, gick inte justera heller. Är det bara att köpa nya fästen? Tycker inte de så slitna ut heller.

Bilagor

• IMG_4554.jpeg
    IMG_4554.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 24
  • IMG_4555.jpeg
    IMG_4555.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 25
  • IMG_4556.jpeg
    IMG_4556.jpeg
    2,5 MB · Visningar: 24
  • IMG_4552.jpeg
    IMG_4552.jpeg
    2,8 MB · Visningar: 24
  • IMG_4552.jpeg
    IMG_4552.jpeg
    2,8 MB · Visningar: 23
  • IMG_4554.jpeg
    IMG_4554.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 22
  • IMG_4555.jpeg
    IMG_4555.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 19
  • IMG_4556.jpeg
    IMG_4556.jpeg
    2,5 MB · Visningar: 24
Är det ett nytt fenomen?
På två av våra bilar vi haft har jag upplevt samma sak och det löste jag genom att limma fast en spoiler framför luckan.

Visa bilaga 45005
Ja det kom nu på årets premiär tur, hela förra sommaren hösten hördes inget. Soltaket är ju hela från delen på vår bil så den är ju stor.
Vet inte om man får dit en vindavisare. Ska kolla om jag kan flytta fästena lite längre ner så den spänner mer. Tråkigt med hålen bara!

I helgen när vi åkte så hördes ett vindbrus när vi närmade oss 90 km i h.
Lokaliserade ljudet till stora solluckan över hytten. Kollade på det idag, känns som om fästena inte riktigt drar ner luckan, gick inte justera heller. Är det bara att köpa nya fästen? Tycker inte de så slitna ut heller.
Fönster reglar går att justera.. är det inte lika på Din lucka?
Lossa skruvarna lite tryck dem nedåt och dra åt skruven igen.
Är också så att avluftningen i luckan är alltid öppen så det kan vara det bruset Du hör.

Fönster reglar går att justera.. är det inte lika på Din lucka?
Lossa skruvarna lite tryck dem nedåt och dra åt skruven igen.
Är också så att avluftningen i luckan är alltid öppen så det kan vara det bruset Du hör.
Kollade på dem igår och det går inte justera, provade lossa och pressa ner dem men hjälpte inget. De ser ut så här det är den nedre klacken som troligen är lite sliten. Får leta efter nya och köpa eller limma på nått som är 1-2 mm högt. Konstig att det kom över vinter
1741074782254.png

Kollade på dem igår och det går inte justera, provade lossa och pressa ner dem men hjälpte inget. De ser ut så här det är den nedre klacken som troligen är lite sliten. Får leta efter nya och köpa eller limma på nått som är 1-2 mm högt. Konstig att det kom över vinter
Visa bilaga 45006
Testa före köp att lägga en exempelvis plåtbricka på någon mm emellan klacken och vredet, kör och lyssna.. försvinner det är det felet, men är det kvar är det nog säkerhetsventilationen.
Förresten kom jag att tänka på, har Du markis? då kan den ge vindbrus i framkant.

Innan du gör för stora ingrepp, så har jag ett "listigt" förslag :)
Du kanske skulle tänka dig in i tätningslistens övervintring...
Hårt inklämd, kallt och eländigt på alla vis.
Öppna fönstret helt under lång tid.
Behandla listen med någon högvärdig produkt,
så listen återfår sin forna spänst och form.
Ingen resultat-garanti, men jag hade börjat så,
sen kan de andra åtgärderna följa, om framgången uteblir.
Mvh Raasken

Innan du gör för stora ingrepp, så har jag ett "listigt" förslag :)
Du kanske skulle tänka dig in i tätningslistens övervintring...
Hårt inklämd, kallt och eländigt på alla vis.
Öppna fönstret helt under lång tid.
Behandla listen med någon högvärdig produkt,
så listen återfår sin forna spänst och form.
Ingen resultat-garanti, men jag hade börjat så,
sen kan de andra åtgärderna följa, om framgången uteblir.
Mvh Raasken
Smart! Ska lägga silicon list fix på listen. Kylan kryper troligen listen.

Testa före köp att lägga en exempelvis plåtbricka på någon mm emellan klacken och vredet, kör och lyssna.. försvinner det är det felet, men är det kvar är det nog säkerhetsventilationen.
Förresten kom jag att tänka på, har Du markis? då kan den ge vindbrus i framkant.
Är nog 99% säker att det kommer från sol luckan. Men ska prova klämma in en plast bit när jag spänner den!

Jeg havde støj fra mit vindue også.

Jeg har meget sjældent vinduet åbent, men når jeg lukker, så strammer jeg skruen i den røde cirkel (findes en på hver side) inden jeg lukker vriderne i de blå cirkler. Det giver et pres som fjerne den støj jeg har oplevet.

Men nogen støj vil der tit være hvis vindretningen er "rigtig" i forhold til kørselsretningen

IMG_4552.jpeg

Att den rörliga delen kommer upp närmre dess fäste tänker jag.
Om jag förstår dig rätt, då blir det ännu slappare när man stänger.
Den rörliga spännet sitter fast i rutan, den delen som sitter i listen under behöver jag flytta ner åt eller köpa nytt om det hjälper, kanske går det limma på en plast bit på den så det spänner mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen