• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vin är nästan alltid gott

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
IMG_9053.jpeg
Ett vin och matminne från den 21 november förra året.

Vi gillar vin till middagen

Vin recenseras på TV, i tidningar, på nätet, men även hemma hos dig och mig. En del recensioner är långa och berättar om smak av av läder honung och fläder, andra mera korta rappa och koncisa. Men jag undrar om inte en av de mesta kärnfulla laddade recensionerna fick jag höra ikväll?

Äntligen säsong, idag köpte vi årets första kronärtskockor som skall serveras med sardellsmör. Efterlängtade blomknoppar hemma hos oss.

IMG_6269.jpeg

Vi tyckte att fisk skulle passa som huvudrätt efter den efterlängtade förrätten, så en färsk Dorada, guldbraxen kallar vi den i Sverige, inhandlades.

En god middag kräver ett gott vin, tänkte servera en Albariño från Galicien, perfekt till fisk, men…. I vinstället visade det sig inte finnas en enda flaska kvar.

Det fanns däremot en flaska från Ribeiro som också ligger i Galicien och som beskrivs i ett av våra populäraste vinguider så här;
”Ribeiros numera ikoniska vita viner som fått stort internationellt erkännande är vanligtvis unga, aromatiska viner med hög lagringspotential på flaska. De sticker ut för sin elegans och sina fräscha aromer av mogna frukter, blommiga toner och nyanser av honung, örter och balsamico”. Perfekt!

IMG_6270.jpeg

Häller upp ett glas till Carola som har mycket bestämda åsikter om vad som är gott eller inte, när vi diskuterar vin.
Hon luktade, redan här kunde jag förutse vad recensionen skulle bli, den blev,
— det här luktar bakfylla och smakar halsbränna!

Ja, där förstod jag att den där flaskan från Ribeiro slapp jag dela med Carola.

Nu har middagen som avslutades färsk ananas, rostade nötter och glass avnjutits, så gott….. själv drack jag vitt vin från Ribeiro, medan Carola tog en apelsinläsk med Zero socker.

Vinet? Ja, det var väl sådär en hel del åkte i vasken…

Tommy

Tommy, Du som alltid, finner intressant ämne för diskussion. Albariño tycker Maria och jag om. Ribeiro har vi aldrig smakat - efter Carolas och Din recension blir det inte frestande att köpa Ribeiro.

In vino veritas- så det är helt rätt att unna sig gott vin när fina tillfällen dyker upp.
Om inte ekonomiska krisen skulle fortsätta härja här och där så skulle jag gärna vilja krydda 70 års kalaset med Château d'Yquem 1953...

Har ett minne från Öland i denna höst, där jag öppnade en flaska vitt vin på campingen,
Vinflaskan jag inhandlat tidigare på någon Mercadona i Torre del Mar tidigare i våras...
och var tänkt att korkas upp redan då, men det bjöds aldrig något tillfälle och den fick följa med hem till Sverige.

Den här "souvernieren" skulle nu bli något, att verkligen avnjuta med Kalmarsund i blickfånget denna afton.

Redan när jag korkat upp, blev jag dock smått misstänksam.
Doftaromen påminde om något man brukar hälla i bilen någonstans,
fast det var liksom lite svårt att precisera i vilken tank, som det skulle passa bäst i...?

Läppjade försiktigt på innehållet, men det fanns absolut ingen tillstymmelse till smak av vinäger,
konstaterade jag på säkert vinkännar-manér. Så då borde det ju kunna vara drickbart, eller?

Bjöd min kära hustru på ett glas och i bakgrunden till den dalande solen över vattnet blev hennes omedelbara bedömning,
Tvi vale (!) - det här får du dricka själv.

Jag tittade på etiketten och den såg ju ändå trevlig ut i all sin enkelhet och utlovade förföriskt ett 14-procentigt rus-tillstånd.
Bara man klarade av att inmundiga denna dryck.

Det är svårt att beskriva smaken, för det var varken vinäger och inte heller finkel, som kanske låg närmast till på skalan.
Glykol var för sött i jämförelse och troligen hade spolarvätska uppvisat en bättre bouquet,
men jag tittade på flaskan och drack fortsatt några små klunkar ur mitt glas...

Förundrades över, hur i jösse namn man lyckats åstadkomma detta vin överhuvudtaget?
Med risk för att få tillbringa natten tillsammans med den gode vännen Thetford,
så tvingade jag ändock i mig halva flaskans innehåll.

Den förväntade reaktionen uteblev dock och jag tolkade det som, att det var nog inte något direkt fel på vinet.
Man hade nog bara haft lite otur där i vinfabriken ...

Sög i mig den kvarvarande slatten (?) ur flaskan nästkommande kväll i min ensamhet där under stjärnhimlen...

Fråga mig inte om vilket namn denna "raritet" hade, för flaskan åkte i sophinken, utan att någon sörjde dess hädanfärd.

I programmet Fråga Lund, som kan vara lite väl tramsigt ibland, var det iaf ett intressant test häromveckan där vinkännare och amatörer fick prova viner. Flera (alla?) experter såväl som amatörer gav högre poäng och finare omdömen om de dyrare vinerna. Vad de inte visste om var att alla förpackningarna innehöll samma vin. Slutsatsen blev välbekant: det är fler faktorer än enbart vinets smak som avgör hur mycket vi uppskattar det. T.ex. humör, sällskap, miljö, tillbehör, och som i det här fallet: förväntningar.

Kommer ihåg första gången vi var i Spanien med personbil. Vi var in till Alicante och besökte en affär med mycket viner att välja på. Vi köpte väl 4 olika sorters Rioja och ett antal flaskor av varje vad jag kommer ihåg. Sparade allt tills vi kom hem. Sista dagen körde vi 160 mil och när vi kom hem och barnen kommit i säng sa vi att nu ska vi ta oss ett glas av det goda vi släpat med oss, att klockan var mellan tre och fyra på natten spelade ingen roll, nu ville vi njuta på altanen. Vi öppnade en flaska och smakade båda två och sa fy f… hällde ut resten och provade nästa sort, lika jäkligt även den. Efter att även provat de sista sorterna gick vi och la oss mycket besvikna, inte en enda sort var drickbar. Vi hade gått rakt i turistfällan som så många andra. Avloppsvattnet var nog rött från vårt hus i Eslöv den natten…

Kommer ihåg första gången vi var i Spanien med personbil. Vi var in till Alicante och besökte en affär med mycket viner att välja på. Vi köpte väl 4 olika sorters Rioja och ett antal flaskor av varje vad jag kommer ihåg. Sparade allt tills vi kom hem. Sista dagen körde vi 160 mil och när vi kom hem och barnen kommit i säng sa vi att nu ska vi ta oss ett glas av det goda vi släpat med oss, att klockan var mellan tre och fyra på natten spelade ingen roll, nu ville vi njuta på altanen. Vi öppnade en flaska och smakade båda två och sa fy f… hällde ut resten och provade nästa sort, lika jäkligt även den. Efter att även provat de sista sorterna gick vi och la oss mycket besvikna, inte en enda sort var drickbar. Vi hade gått rakt i turistfällan som så många andra. Avloppsvattnet var nog rött från vårt hus i Eslöv den natten…
Några vänner berättade liknande historier men dessa gällde tyska viner. Har man bara otur eller ligger något annat bakom det? Det kan röra sig om flera faktorer... som alltid. Butiker som säljer vara som är inköpt för att det var låga priser då distributören visste att varan harde varit redan förstörd pga förvaring som strider mot tillverkarens anvisningar, eller butiker som förvarade vara på felaktigt sätt. Eller kan det vara så att vissa viner bör transporteras på rätt sätt? Tål vin flera dagars sommar resa i flera plus grader i garaget på husbil? Vet någon om det finns några regler gällande förvaring, transport, osv. Regler baserade på forsknings resultat.

Marianne dricker bara Coca Zero så hon berörs inte av varken det ”goda” eller ”dåliga” vilket gör att jag har skapat egna enkla regler för att överleva i vindjungeln. Såg en dokumentär på TV om viner som aldrig sett en vindruva och fick förklaring till varför jag alltid reste med Novalucol i apotekslådan. På en restaurang är svårt att avgöra vad man stoppar i sig, men i en butik är det betydligt lättare.

Min huvudregel är att köpa vin i flaska, sällan eller aldrig som ”bag in box” (undantag: petit chablis på systemet).

Nästa regel är aldrig under 100:- /flaskan. Viner skall kosta, tänk bara på vilket arbete som ligger bakom ”riktiga” viner! Har du färdats längs Mosel i Tyskland, eller Douro i Portugal/Spanien då vet du vad jag pratar om. Chablis viner brukar ligga på 200:- och uppåt, litern…

Inte konstigt att det finns ordspråk (idiom) ”smakar det så kostar det”.

IMG_3592.jpeg

Inte konstigt att det finns ordspråk (idiom) ”smakar det så kostar det”.
Japp, se inlägg #7. :ROFLMAO: :ROFLMAO:

32 minuter in.

Vid ett tillfälle smög jag omkring där i vin-katakomberna på Citti Flensburg och fyllde varukorgen med lite läckerheter,
som verkade spännande. Plötsligt föll blicken på en av de sista kvarvarande flaskorna av märket Chablis, hmm...,
bara fyrtio spänn? Självklart slank den också ner i korgen bland de andra fynden, som jag hittat.

I kassan blev jag dock lite konfunderad över den alltför höga slutsumman på kvittot, när jag stod där och packade ner varorna.
Blängde lite misstroget på kassörskan. Hon tog dock ingen vidare notis om den där stackars vimmelkantige svensken,
som tycktes ha drabbats av plötslig blodstörtning där vid slutändan av kassabandet.
Dunk (!), jag slog mig själv med handflatan i pannan... och insåg, att jag tydligen drabbats av någon sorts valuta-blackout.

Nu så här i efterskott vårdar jag ännu ömt min Chablis för drygt 400 sek (40€) i min källare och nåde den,
som försöker stjäla den...som dryck till någon hämtpizza, innan jag känslomässigt acklimatiserat mitt inre med,
att tillåta mig till, att i något svagt ögonblick... sörpla i mig ett glas av detta dyrbara innehåll.
Hoppas, att Chablisen då fortfarande är av gudagod kvalitet, till skillnad från förra smakupplevelsen på Öland... ;)

Jag kan ingenting om viner men igår kväll var jag på en vinprovning (Steam Hotel i Västerås) som innehöll 4st röda viner, ett vin kostade över 1000kr för en flaska, det var helt ok 🥴
Minns inte vad vinerna heter, men det spelar ingen roll för mej, kommer troligen inte att komma över dem, en av flaskorna fanns tydligen att beställa på Systembolaget.

I programmet Fråga Lund, som kan vara lite väl tramsigt ibland, var det iaf ett intressant test häromveckan där vinkännare och amatörer fick prova viner. Flera (alla?) experter såväl som amatörer gav högre poäng och finare omdömen om de dyrare vinerna. Vad de inte visste om var att alla förpackningarna innehöll samma vin. Slutsatsen blev välbekant: det är fler faktorer än enbart vinets smak som avgör hur mycket vi uppskattar det. T.ex. humör, sällskap, miljö, tillbehör, och som i det här fallet: förväntningar.
Helt rätt Mats S, så är verkligheten!
Knappast att ”testvin” var någon billig blaska (står inget om), 100:- är dock ändå på gränsen, och visst har vi olika upplevelser när det gäller smak eller ögats betraktelse.
Som barn tyckte jag inte om varm mjölk medan många andra vill ha den just varmt.

Senast ändrad:
Helt rätt Mats S, så är verkligheten!
Knappast att ”testvin” var någon billig blaska (står inget om), 100:- är dock ändå på gränsen, och visst har vi olika upplevelser när det gäller smak eller ögats betraktelse.
Som barn tyckte jag inte om varm mjölk medan många andra vill ha den just varmt.
Hej. Det är varken priset eller etiketten på flaskan utan smaken på innehållet som gör njutningen och vad man har på tallriken.
Olika smaker beror på tid och plats plus omgivningen av plats och vänner.
Mvh Umebo

Hej. Det är varken priset eller etiketten på flaskan utan smaken på innehållet som gör njutningen och vad man har på tallriken.
Olika smaker beror på tid och plats plus omgivningen av plats och vänner.
Mvh Umebo
Visst är det så Umebo, men tänk att du befinner dig i en butik (Frankrike, Spanien, eller dyra Norge) och ska köpa nå’n flaska för kvällen med vänner. Vad vet du om ”smaken på innehållet” innan du ens öppnat en flaska?

Visst är det så Umebo, men tänk att du befinner dig i en butik (Frankrike, Spanien, eller dyra Norge) och ska köpa nå’n flaska för kvällen med vänner. Vad vet du om ”smaken på innehållet” innan du ens öppnat en flaska?
Hej. Jag tar med mig viner från Spanien 🇪🇸 då vet jag vad jag bjuder på och inte behöver göra någon besviken hoppas jag. För det jag tar med mig vet vi hur det smakar och vad det passar till.
Mvh Umebo

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen