Ett vin och matminne från den 21 november förra året.
Vi gillar vin till middagen
Vin recenseras på TV, i tidningar, på nätet, men även hemma hos dig och mig. En del recensioner är långa och berättar om smak av av läder honung och fläder, andra mera korta rappa och koncisa. Men jag undrar om inte en av de mesta kärnfulla laddade recensionerna fick jag höra ikväll?
Äntligen säsong, idag köpte vi årets första kronärtskockor som skall serveras med sardellsmör. Efterlängtade blomknoppar hemma hos oss.
Vi tyckte att fisk skulle passa som huvudrätt efter den efterlängtade förrätten, så en färsk Dorada, guldbraxen kallar vi den i Sverige, inhandlades.
En god middag kräver ett gott vin, tänkte servera en Albariño från Galicien, perfekt till fisk, men…. I vinstället visade det sig inte finnas en enda flaska kvar.
Det fanns däremot en flaska från Ribeiro som också ligger i Galicien och som beskrivs i ett av våra populäraste vinguider så här;
”Ribeiros numera ikoniska vita viner som fått stort internationellt erkännande är vanligtvis unga, aromatiska viner med hög lagringspotential på flaska. De sticker ut för sin elegans och sina fräscha aromer av mogna frukter, blommiga toner och nyanser av honung, örter och balsamico”. Perfekt!
Häller upp ett glas till Carola som har mycket bestämda åsikter om vad som är gott eller inte, när vi diskuterar vin.
Hon luktade, redan här kunde jag förutse vad recensionen skulle bli, den blev,
— det här luktar bakfylla och smakar halsbränna!
Ja, där förstod jag att den där flaskan från Ribeiro slapp jag dela med Carola.
Nu har middagen som avslutades färsk ananas, rostade nötter och glass avnjutits, så gott….. själv drack jag vitt vin från Ribeiro, medan Carola tog en apelsinläsk med Zero socker.
Vinet? Ja, det var väl sådär en hel del åkte i vasken…
Tommy